اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

موتورسیکلت

چگونه صدای اگزوز موتور سیکلت را عوض کنیم؟ چگونه اگزوز ماشین سوت بکشد؟ این ها سوالاتی است که برخی از دارندگان موتور سیکلت پرسیده و در خصوص آن کنجکاوی دارند.پیش از آن که به تغییر صدای اگزوز موتور سیکلت یا خودرو بپردازیم، لازم است ابتدا توضیح کوتاهی درباره این قطعه ارائه کنیم. همان طور که می دانید اگزوز قطعه ای در سیستم احتراق هر وسیله نقلیه موتوری است.

هر موتوری که با سوخت فسیلی کار می کند، بعد از احتراق تولید گازهای شیمیایی و حرارت خواهد کرد. کار اگزوز انتقال این گاز و حرارت ایجاد شده از طریق قطعه ای در انتهای وسیله نقلیه است و همین طور مسئولیت کنترل صدای موتور را نیز بر عهده دارد.در کل باید گفت که اگزوز سه وظیفه عمده دارد:کاهش آلایندگی، کاهش دما و کاهش صدا.اما تغییر صدای اگزوز موتورسیکلت، یکی از کارهایی است که بسیاری از دارندگان این وسیله نقلیه موتوری، انجام می دهند.

اگزوز در موتورسیکلت های حجم پایین (کم سی سی) در طرف راست موتور سیکلت و در موتورهای حجم بالا در دو طرف موتور قرار گرفته است. در نظر داشته باشید تفاوت این دو سیستم در حجم خروجی موتورها است.وظیفه اگزوز موتور سیکلت، خروج گازهای ناشی از احتراق در انتهای موتور و کنترل صدای موتورسیکلت و در پایان انتقال حرارت از موتور که در وسط قرار دارد به انتهای موتورسیکلت است.

اگزوز در موتورها متفاوت است، ولی در کل شرکت های سازنده موتورسیکلت اگزوز منحصربه فردی برای هر موتور طراحی می کنند که مختص به همان موتور خواهد بود.از سال ها پیش تاکنون، برخی از موتورسیکلت سواران به دلایل متعدد اقدام به تعویض اگزوز موتور خود می نمایند. متداول ترین و معروف ترین این تعویض ها، تبدیل به اگزوز قهرمانی است.با تغییر اگزوز موتورسیکلت به اگزوز قهرمانی، می توان ضمن تغییر صدای اگزوز، دمای موتور را به میزان قابل توجهی پایین آورد.تعویض اگزوز فابریک موتور با اگزوز موتور قهرمانی چندین علت دارد:

  • افزایش شتاب موتورسیکلت از 20 تا 30 درصد
  • صدای هیجان انگیز و کاملا متفاوت
  • کاهش مصرف سوخت
  • ظاهری به مراتب زیباتر از اگزوزهای قبلی
  • افزایش راندمان
  • اضافه شدن کاتالیست
  • خارج کردن گازهای تشکیل شده در موتور
  • پایین آوردن دمای موتور
  • بالا بردن عمر قطعات داخلی موتور از قبیل شاتون و میل لنگ

به چند صورت می توان صدای اگزوز موتور سیکلت را تغییر داد. همان طور که گفتیم، استانداردترین شکل آن تعویض اگزوز اصلی با اگزوز قهرمانی است که خود چند مدل دارد. در این حالت استانداردها معمولا رعایت می شوند و مزیت هایی نیز دارد که در بالا گفته شد.ولی چند راه دیگر برای تغییر صدای اگزوز موتورسیکلت وجود دارد که متداول ترین آن خالی کردن داخل اگزوز از فیلترهای تعبییه شده در آن است.

در این روش تمام محیط داخلی اگزوز خالی شده و قاعدتا در نبود انبارهای داخل اگزوز، صدایی بلندتر و به عبارتی وحشتناک تر تولید می گردد و باید گفت که بسیار غیرقابل تحمل است.همین طور برخی از افراد اقدام به ایجاد چند سوراخ در انتهای لایه خارجی اگزوز موتور کرده و با این کار سعی در خروج هوای بیشتری از آن را دارند.در مقایسه با مدل قبلی، صدای این مدل اگزوز به مراتب قابل تحمل تر است و فقط موتور صدای بیشتری از خود تولید می کند و همین طور تغییر محسوسی در گاز خوردن ایجاد می گردد.

چگونه اگزوز موتور را زنبوری کنیم؟

برای زنبوری کردن صدای اگزوز چندین روش وجود دارد که راحت ترین آن نصب سر اگزوز مخصوص این صدا است. این سر اگزوز، در خود دارای یک پروانه کوچک بوده و به وسیله آن، حجم خروجی گاز از اگزوز و صدای آن، کم و زیاد می شود.راه بعدی مراجعه به اگزوزسازی و خرید یک کیت اگزوز است. این کیت بعد از انبار وسط اگزوز نصب شده و دارای دریچه برقی است.همین طور این کیت دارای ریموت بوده و می توانید هم صدای عادی اگزوز و هم صدای زنبوری را در اختیار داشته باشید.

البته تمام کیت های این چنینی دارای ریموت نیستند و بسته به مدلی که انتخاب می کنید، این ویژگی متفاوت خواهد بود.راه آخر که در گذشته متداول بود؛ برداشتن کلیه تجهیزات و انبارهای اگزوز آخر خودرو و تعویض آن با یک لوله است.اگر روزی خواستید صدای واقعی زنبوری را بشنوید، حتما این سیستم را از اگزوزساز درخواست کنید.با ایجاد چند سوراخ در انتهای لایه خارجی اگزوز موتور، می توان هوای خروجی بیشتری از آن دریافت کرده و تغییر صدا ایجاد کرد.

راه آخر که در گذشته متداول بود؛ برداشتن کلیه تجهیزات و انبارهای اگزوز آخر خودرو و تعویض آن با یک لوله است.اگر روزی خواستید صدای واقعی زنبوری را بشنوید، حتما این سیستم را از اگزوزساز درخواست کنید.برای زنبوری کردن صدای اگزوز، بهتر است یک کیت اگزوز جدید خریداری کرده و آن را بعد از انبار وسط اگزوز، نصب نمایید.

چگونه اگزوز را سوتی کنیم؟

می توانید با مراجعه به اگزوزسازی و با درخواست از اگزوزساز یک عدد منبع اگزوز جهت این کار خریداری کنید که معمولا با تعویض انبار اگزوز آخر امکان پذیر است. مسیر اگزوز از چند لوله و چند انبار اگزوز تشکیل شده است که با برداشتن انبار آخر که به وسیله دو پیچ و دو بست لاستیکی که برای جلوگیری از لرزش هستند، امکان پذیر خواهد بود.البته راه ارزان تری نیز وجود دارد:

می توان با یک دریل در قسمت انتهایی منبع اگزوز یه سوراخ با مته ایجاد کرد. در این حالت سوت خفیفی به صدای خودرو اضافه می شود که البته بعد از گذشت چندین ماه به منبع اگزوز صدمه زده و باید آن را تعویض نمود.

اگر بخواهیم صدای اگزوز ماشین را تغییر دهیم، چند راه وجود دارد: در سیستم اگزوز خودرو چند منبع یا انبار اگزوز قرار دارد که مهم ترین وظیفه این انبارها کم کردن صدای خودرو است.آیا تا به حال صدای کارکرد خودرویی که چدنی اگزوز آن باز شده را از نزدیک شنیده اید؟ صدایی گوشخراش و مانند سوت شلیک گلوله دارد.امروزه می توان با خرید یک سر اگزوز و نصب آن در انتهای اگزوز زیر سپر خودرو، به صدایی شبیه به صدای سوت رسید.این سر اگزوزها تنوع زیادی دارند و می توان از آن ها صداهای مختلفی تولید کرد.برای این که اگزوز ماشین سوت بکشد، بهتر است یک سر اگزوز خریده و آن را در انتهای اگزوز فعلی نصب نمایید.

سیستم اگزوز یک صنعت به حساب می آید؛ به طور مثال، در شرکت بنلی شما برای خرید یک عدد کیت اگزوز برای خودروی خود باید هزینه زیادی را متحمل شوید. پیشنهاد ما به شما این است که به مهندسان در این زمینه اعتماد کرده و سیستم اگزوز خودروی خود را تغییر ندهید.در نظر داشته باشید هر تغییری در سیستم اگزوز به صورت غیرحرفه ای، ممکن است خودرو یا وسیله نقلیه شما را دچار مشکل کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>