اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

موتورسیکلت

احتمالا وقتی می خواهید تایرتان را انتخاب کنید، از بهترین سازندگان شروع می کنید. تعجبی ندارد. این که کیفیت تایرهایتان بالا باشد مهم است؛ چرا که نوع تایر، ایمنی سرنشینان و راننده را تعیین می کند. تایر، ترمزگیری و فرمان دهی موتور سیکلت را بهتر می کند. با این وجود، تایر خوب نیاز به مراقبت خوب هم دارد؛ مراقبتی که شامل تعویض فصلی هم هست. به عبارت دیگر، باید در مناطقی که برف سنگین دارند تایرهای زمستانی و در مناطقی که آب و هوای گرم دارند تایرهای چهارفصل استفاده شود.

فرقی نمی کند که چه تایری داشته باشید؛ تمام تایرها نیاز به نگهداری دارند. این نگهداری، شامل تعویض کردن شان به طور منظم هم هست. بعضی از راننده ها فکر می کنند که اهمیت تعویض کردن تایر، به اندازه ی کارهای دیگر نیست.آن ها سطح روغن، موتور و موارد دیگر را چک می کنند، ولی تایر کاملا به حال خودش رها می کنند. حتی می توان این خودروها را در خیابان هم تشخیص داد؛ خودروهایی که تایرهایشان به طور مرتب تعویض نمی شود. در چنین خودروهایی، چرخ های جلو  سیاه تر از چرخ های عقب هستند. چرا که گَردِ لنتِ ترمز، روی شان باقی مانده است. دلیلش ساده است.

ترمزهای جلو، معمولا بیشتر از ترمز های عقب کار می کنند. 80 درصد از وظیفه ی ترمزگیری برعهده ی ترمزهای جلو است.فاکتورهای زیادی شامل موقعیت موتور، میل گاردان و حتی شرایط جاده، باعث می شود که تمام تایرها به یک اندازه ساییده نشوند. در بسیاری از خودروهای امروز چرخ های جلو یا چهارچرخ محرک هستند و خودرو را به جلو می رانند. به عبارت دیگر، چرخ های جلو همیشه با موتور درگیر هستند. معمولا در خودروهایی که چرخ جلویشان محرک و موتورشان هم در قسمت جلویشان است، چرخ های جلوسایش بسیاری زیادی را تحمل می کنند.

این خودروها به چرخ های جلوی شان بار بیشتری وارد می کنند؛ چرا که هم موتور و هم سیستم انتقال قدرت شان در قسمت جلو قرار دارد. زمانی که راننده ترمز می کند، وزن زیادی به جلو منتقل می شود. همین موضوع هم باعث می شود تا بار روی چرخ های جلو بیشتر شود. کارهای شتاب گیری، ترمز و دور زدن هم باعث می شود که چرخ های جلو بیش از چرخ های عقب ساییده شوند. این موضوع باعث می شود که تنش روی چرخ های جلو با چرخ های عقب تا حد زیادی تفاوت داشته باشد.

ممکن است شگفت زده شوید، ولی موقعیت مکانی هم می تواند روی سایش تایرها تأثیر بگذارد. برای مثال، خودروها در کشور ایالات متحده در سمت راست حرکت می کنند و بیشتر به سمت راست می پیچند. به همین دلیل، چرخ های چپ بیشتر ساییده می شوند.حتی سایش تایرها از این هم بهتر است. اکر تمام تایرها به یک اندازه پاسخ بدهند، خودرو می تواند بهتر کنترل شود و چسبندگی هم افزایش پیدا می کند.

اگر تمام تایرها به یک اندازه ساییده شوند، می توانید همه را با عم تعویض کنید و نیازی به تعویضِ جفت تایر نخواهید داشت. تعوضی چهار لاستیک با هم، باعث می شود که تعادل اولیه ی خودرو حفظ شود.نحوه ی رانندگی، محل قرارگیری موتور در خودرو و شرایط جاده، فاکتورهایی هستند که روی ساییدگی تایر تأثیر می گذارند. همچنین، این فاکتورها تعیین می کنند تایرها باید با چه الگویی تعویض شوند و همچنین، زمان بندی این کار را مشخص می کنند.

معمولا چند وقت یک بار باید تایرها را تعویض کنم؟

اطلاعات مربوط به الگو و دوره ی تعویض کردن تایر، در دستورالعمل استفاده از خودرو آمده است. بسیاری از رانندگان، تایرهایشان را هر 10 تا 13 هزار کیلومتر تعویض می کنند. ولی در این مورد بهتر است که به توصیه ی سازنده عمل کرد. تعمیرکارها همیشه توصیه می کنند که هر بار روغن تعویض شد، تایرها هم تعویض شوند. زمان بندی تعویض روغن، به تعویض کردن لاستیک ها نزدیک است. بنابراین می توان هر دوی این کارها را با هم انجام داد. با این کار در زمان صرفه جویی و به کارهای مهم تر رسیدگی می شود.

پر استفاده ترین الگوهای تعویض لاستیک

اجازه بدهید که معنای تعویض لاستیک را بگوییم. تعویض تایر، تعویض لاستیک های یک خودرو با هم است. با این کار، میزان سایش هم به طور برابر خواهد بود. انجمن تایر و رینگ آمریکا، سه الگو را برای تعویض لاستیک تعریف کرده است که برای اکثر خودروها قابل استفاده هستند.

آمار بالای حوادث موتور سیکلت در ایران

در خودروهای محرک جلو می هوان هم از الگوی ضربدری استفاده کرد، هم این که چرخ های عقب را به جلو برد و چرخ های جلو را با عوض کردن چرخ چپ و راست، به عقب آورد.در خوردوهای محرک عقب هم می توان از الگوی ضربدری استفاده کرد، هم این که چرخ های جلو را به عقب آورد و چپ و راست شان را با هم عوض کرد. این الگو، برای خودروهای چهار چرخ محرک هم قابل استفاده است.البته کارایی تایرها و چرخ های جدید تغییر کرده و دو الگوی دیگر هم برای تعویض شان به وجود آمده است.

اولین الگو، الگوی «جلو به عقب» است. این الگو برای خودروهایی که چرخ های فرمان شان اندازه ی یکسانی دارند مناسب است.الگوی دوم، الگوی «کنار به کنار» است. این الگو برای خودروهایی استفاده می شود که تایرهای غیرفرمان شان و همچنین چرخ های جلوی شان هم اندازه نیستند.

ممکن است که هیچ کدام از الگوهای معرفی شده، کمک نکند تا سایش تایرها به طور یکسان توزیع شود. در این صورت، لازم است تا تمام تایرها باز و دوباره بالانس شوند. باز کردن، بستن و بالانس کردن مجدد چرخ ها، برای تمام خودروهایی که تایرها و چرخ های فرمان ده شان هم اندازه نیستند لازم است. همچنین، خودروهایی که افست چرخ عقب و جلوی شان با هم برابر نباشد به این کار نیاز دارند.

بعضی از تعمیرکاران می گویند که پنج الگو برای تعویض کردن چرخ ها وجود دارد. بسیاری از خودروها چرخ زاپاس هم دارند؛ چرخی که در الگوهای تعویض کردن در نظر گرفته نمی شود. با این وجود، اگر تایر زاپاس با تایرهای دیگر هم خوانی داشته باشد، باید حتما در الگوی تعویض قرار گیرد. بهتر است برای تعویض تایر، به دستورالعمل سازنده توجه کرد. اگر توصیه ی سازنده در دسترس نبود، به این دستورالعمل ها توجه کنید:

در خودروهایی که چرخ های جلوی شان محرک است و زاپاس شان هم با چرخ های دیگر هم اندازه است، چرخ های جلو را با عقبی ها تعویض کنید و چرخ های عقب را به طور ضربدری به جلو ببرید.در خودروهایی که چرخ های عقب شان یا چهارچرخ شان محرک است و زاپاس شان هم با چرخ های دیگر هم اندازه است، چرخ های جلو را با عقبی ها تعویض کنید و چرخ های جلو را به طور ضربدری به عقب ببرید.

تعویض کردن تایرهای زمستانی

تایرهای زمستانی از لاستک های مرغوب تری ساخته می شوند، ولی آن ها هم به تعویض و نگهداری نیاز دارند. تایرهای میخ دار زمستانی، برای رانندگانی که در آب و هوای سرد و برفی رانندگی می کنند کمک بزرگی است. چرا که این تایرها، در جاده های لغزنده کنترل بهتری را برای خودرو به وجود میاورند. اگر می خواهید عمر تایرهای زمستانی را بیشتر کنید، الگوی تعویض مناسب را برایشان پیدا کنید.

رای این که کارایی تایرهای میخ دار در زمستان بهتر شود، باید آن ها را به طور منظم تعویض کرد تا مطمئن شویم که بار به طور مساوی بین شان تقسیم می شود. تعویض کردن تایرهای میخ دار باعث می شود که مطمئن شویم همه شان به طور مساوی ساییده می شوند؛ حتی اگر تنش اضافه ای به آن ها وارد شود و شرایط آب و هوایی هم تغییر کند.

کمک گرفتن از تعمیرکاران حرفه ای

تعویض تایرها را باید کسی انجام دهد که حرفه ای و به کارش وارد باشد. به همین دلیل نیاز است که تعمیرکاری خوب پیدا شود؛ کسی که بتواند الگوی مناسب برای تعویض تایرها را انتخاب کند. اگر تایرهای تان را یک تعمیرکار تعویض کرده است، خودرویتان هم به خوبی می شناسد. با این کار، انتخاب الگوی مناسب برای تعویض تا حد زیادی ساده می شود. تعمیرکاری پیدا کنید که تجربه ی قابل توجهی داشته باشد.

تعویض تایرها را باید مثل هر کار دیگری که به طور منظم روی خودرو انجام می شود، انجام داد. تایرهایی که به حال خودشان رها شوند، باعث می شوند تا احتمال خرابی چرخ بسیار بالا برود. در نظر داشته باشید که مراقبت از خودرویتان، عمرش را افزایش می دهد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>