اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کلرید نیکل

کلرید نیکل چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟
کلرید نیکل ترکیبی با فرمول شیمیایی NiCl2 است که کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف دارد. کلرید نیکل ماده ای بلوری به رنگ سبز یا زرد است که در آبکاری، تولید کاتالیزورهای نیکل و جذب آمونیاک در ماسک های گاز صنعتی استفاده می شود. این ماده صورت گرم شدن گازهای سمی تولید می کند.

توجه داشته باشید که قرار گرفتن در معرض نیکل کلراید می تواند باعث درماتیت شدید، حساسیت های پوستی و شبه آسم شود و ریه ها، کلیه ها، دستگاه گوارش و سیستم عصبی را تحت تأثیر قرار دهد. 

ویژگی های فلز نیکل:
استفاده از نیکل به 3500 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. در گذشته کانی های حاوی نیکل برای تولید شیشه رنگی استفاده می شدند. این فلز در سال 1751 توسط شخصی به نام Baron Axel Fredrik در حین تلاش برای استخراج مس کشف شد و این فلز سفید نیکل نامیده شد.

نیکل یک فلز انتقالی با عدد اتمی 28، در دوره / ردیف چهارم جدول تناوبی است. این فلز یک ماده مغذی ضروری برای بدن است. نیکل فلزی به رنگ سفید نقره ای، سخت، انعطاف پذیر و شکل پذیر است که هادی خوبی برای گرما و برق است.

حیاتی ترین کاربرد این عنصر ساخت سکه و سیم است اما در ساخت توربین های گازی و موتورهای موشکی نیز استفاده می شود زیرا توانایی مقاومت در برابر خوردگی را حتی در دمای بالا دارد.

این فلز برای ساخت انواع آلیاژهایی که بیشتر برای ساخت زره پوش، میخ یا لوله استفاده می شود، استفاده می شود. مونل (آلیاژهای نیکل و مس) یک ترکیب سخت است و می تواند در برابر خوردگی توسط آب دریا مقاومت کند. از این رو در شافت پروانه در قایق ها و دستگاه های آب شیرین کن استفاده می شود.

برخی از کاربردهای کلرید نیکل:

  • در آبکاری نیکل روی فلزات دیگر.
  • کاربرد در تولید فولاد ضد زنگ و دیگر آلیاژهای ضد زنگ.
  • قابلیت رسانایی بالا و کاربرد در تولید رساناها.
  • استفاده در تولید آلیاژ آلنیکو برای تولید آهنربا.
  • تولید باطری های قابل شارژ.
  • ضرب سکه.
  • آبکاری الکتریکی.
  • کاربرد در صفحه نمایش های مغناطیسی.
  • استفاده در آلیاژ کابل های انتقال حافظه برای ساخت ربات.
  • استفاده در فولاد نیکل برای تولید فلز مناسب برای سلاح ها و گاو صندوق ها.
  • استفاده به عنوان کاتالیزور برای هیدروژنه کردن روغن گیاهی.
  • تولید ظروف ضد حرارت برای آزمایشگاه شیمی.

سایر موارد استفاده از کلرید نیکل:
نیکل (II) کلرید نوعی اسید لوئیس ضعیف است که برای ایزومریزاسیون دی اول و کاهش انتخابی آلکن ها به آلکان ها در حضور هیدرید آلومینیوم لیتیوم استفاده می شود. این ترکیب به عنوان پیش ماده بورید نیکل و پودر نیکل استفاده می شود.

نیکل کلراید به عنوان یک کاتالیزور برای تهیه دی آرکیل آریل فسفونات ها از فسفیت ها و آریل یدید عمل می کند. در آبکاری نیکل بر روی سایر مواد فلزی و همچنین در سنتز پلیمرهای حاوی فلز نیمه هادی استفاده می شود.

کاربردهای خاص کلرید نیکل:
بیشترین کاربرد این ترکیب برای آبکاری نیکل است ولی برای تهیه نمک های مختلف نیکل و کاتالیزورهای نیکل نیز استفاده می شود. درهنگام آبکاری باعث انحلال فلز آند نیکل می شود و به افزایش سطح الکترولیت محلول کمک می کند.

یکی دیگر از کاربردهای این ترکیب به عنوان کاتالیزور برای سنتز آلی (به عنوان مثال پیرازولوفتالازینیل اسپیروکسیندول ها) است. این ترکیب همچنین برای سنتز نانوذرات نیکل به عنوان احیا کننده کاربرد دارد.

این ماده همچنین برای آماده سازی ترکیبات کئوردینات نیکل و ماسک های صنعتی برای محافظت در برابر آمونیاک استفاده شود. نیکل کلراید به عنوان منبع یون نیکل برای کشت سلولی و مطالعات سم شناسی نیز در تحقیقات مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های کلرید نیکل:
این ترکیب به راحتی در آب، اتانول و آمونیاک حل می شود. با گرم شدن در هیدروژن به راحتی به نیکل تبدیل می شود و با گرم شدن در معرض هوا تبدیل به اکسید نیکل می شود. کلرید نیکل در دمای بالا آب تبلور را از دست می دهد و بی آب می شود.

محلول آبی آن اسیدی است و می تواند با آنیون های بسیاری از مولکول های معدنی و آلی ترکیب شده و کمپلکس های نیکل را تشکیل دهد و رسوبات نامحلول را در اسیدهای ضعیف تولید کند.

روش تولید کلرید نیکل:
نیکل کلراید بی آب با سوزاندن نیکل در گاز کلر تهیه می شود. برخی دیگر از روش های تولید شامل موارد زیر است:

واکنش استیل کلرید بر روی استات نیکل در یک حلال غیر آبی مانند بنزن:

  • (CH3COO) 2Ni + 2CH3COCl → NiCl2 + 2CH3COOCOCH3

واکنش تیونیل کلراید بر کلرید نیکل هگزاهیدرات:

  • NiCl2 • 6H2O + 6SOCl2 → NiCl2 + 12HCl + 6SO2

گرمایش نیکل کلرید هگزاهیدرات یا کلرید نیکل آمونیاک:

  • NiCl2 • 6H2O → NiCl2 + 6H2O
  • NiCl2 • 6NH3 → NiCl2 + 6NH3

خطرات قرار گرفتن در معرض کلرید نیکل:
نیکل کلراید به صورت جامد سبز یا زرد رنگ ظاهر می شود. این ماده متراکم تر از آب است و ممکن است باعث تحریک پوست، چشم و غشاهای مخاطی شود.

بلع آن سمی است و باعث مسمومیت می شود. کلرید نیکل برای ساخت مواد شیمیایی مختلف استفاده می شود و یک ماده سرطان زا است و با افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه و بینی در ارتباط است.

نیکل دی کلرید ترکیبی از نیکل و کلرید است که در آن نسبت نیکل (در حالت اکسیداسیون 2+) به کلرید 1: 2 است. این ماده به عنوان مسدود کننده کانال کلسیم و هاپتن نقش دارد.

اثرات حاد (کوتاه مدت) ممکن است بلافاصله یا اندکی پس از قرار گرفتن در معرض کلرید نیکل رخ دهد و باعث تحریک و پوست و چشم شود.

تنفس نیکل کلراید می تواند باعث تحریک بینی، گلو و ریه ها شود که باعث سرفه، بلغم و تنگی نفس می شود. اثرات مزمن (طولانی مدت) می تواند مدتی پس از قرار گرفتن در معرض کلراید نیکل رخ دهد و می تواند ماه ها یا سالها ادامه داشته باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>