اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کشاورزی

سندرم آسیت یکی از مشکلات جدی طیوردر اکثر نقاط دنیا ازجمله ایران می باشد و ضایعات اقتصادی ناشی از ‏آن درجوجه های گوشتی رو به افزایش است. مطالعات وسیعی برای یافتن عامل عارضه و روش جلوگیری از آن ‏در سراسر دنیا در حال انجام می باشد.بررسی های اخیر نشان داده است که در شرایط طبیعی هر عاملی که ‏موجب افزایش فعالیت های متابولیک جوجه های گوشتی شود، زمینه ساز بروز آسیت می باشد. افزایش سرعت ‏رشد، کاهش درجه حرارت محیط، تغذیه با جیره های پر انرژی یا افزایش مصرف غذا از طریق تغذیه با جیره های ‏پلت شده از جمله عواملی هستند که می توانند با بالا بردن فعالیت های متابولیک موجب بروز آسیت در طیور ‏گوشتی شوند.

بررسی ها نشان داده است که عوامل محیطی مانند سرما و افزایش انرژی جیره موجب افزایش ‏فعالیت های متابولیک از طریق بالا بردن میزان نیاز به اکسیژن و در نتیجه آسیت می شود. جهت کنترل آسیت در ‏کوتاه مدت می توان از روشهایی مانند محدودیت غذایی، جیره آردی، نور متناوب، و غیره استفاده کرد. در ‏این تحقیق اثر شکل فیزیکی جیره و دمای سالن برعملکرد وکاهش بروزسندرم آسیت در جوجه های گوشتی مورد ‏مطالعه قرار گرفته است.

مواد و روش کار‏

تعداد 360 قطعه جوجه گوشتی یک روزه نژاد راس و جنس نر از روز اول پرورشی و با توجه به شکل جیره به ‏سه گروه پلت، کرامبل وآردی و هر گروه با چهار تکرار تقسیم و تا سن 21 روزگی از نظر درجه حرارت و ‏رطوبت در شرایط کاملا یکسان و در ارتفاع کاملا یکسان از سطح دریا نگهداری شدند. سپس نیمی از جوجه های ‏هر گروه به سالن بعدی و مجاور با دمای 14 درجه سانتیگراد انتقال داده شدند به طوری که جوجه های سالن اول ‏در دمای 23 درجه سانتیگراد تا پایان آزمایش نگهداری شدند.

دردوره رشد متناسب جوجه های هر گروه میانگین ‏افزایش رشد، مصرف دان وضریب تبدیل غذایی تعیین وتلفات ناشی از آسیت به صورت روزانه جمع آوری وثبت ‏شد ودر نهایت درصد ونسبت وزن بطن راست به مجموع بطن ها‏RV/TV در تلفات محاسبه گردید. در طول ‏دوره پرورش از 2 جیره غذایی که شامل جیره آغازین در 1تا 21 روزگی (cp: ‏22‏ و (ME: ‏2900‏Kcal/kg و ‏جیره رشد 22تا42 روزگی (cp: ‏19‏ و (ME: ‏3200‏ Kcal/kg می باشد استفاده شد.

در 42 روزگی از هر ‏گروه9 قطعه جوجه به طور تصادفی انتخاب واز ورید بالی آنها جهت اندازه گیری میزان هماتوکریت خونگیری به ‏عمل آمد.در مرحله خونگیری نیز از هر گروه 9 گسترش خونی روی لام تهیه وتحت رنگ آمیزی اختصاصی ‏قرار گرفتند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار‏ SAS و آزمون آنالیز واریانس با استفاده از ‏رویهGLM و برای مقایسه میانگین ها از آزمون دانکن در سطح احتمال 5 درصد استفاده شد‏.

درصد تلفات جوجه های گروه آردی به طور معنی دار کمتر از گروه پلت + سرما و کرامبل + سرما بود و همین ‏طور تلفاتی در گروه آردی +کنترل مشاهده نگردید. بالاترین میزان نسبت‏ (RV/TV) در جوجه های گروه پلت + ‏سرما به دست آمد. هر چند که بین گروه های پلت +سرماو کرامبل + سرما اختلاف آماری نبود. اما این دو گروه ‏با گرو ه های پلت + کنترل، کرامبل+کنترل، آردی +سرماوآردی+کنترل اختلاف معنی داری دارند. گروه پلت + ‏سرما از نظر میزان هماتوکریت به طور معنی دار بیشتر از سایر گروه ها می باشد‏.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>