اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کشاورزی

در اجرای مراحل مختلف عملیات کشاورزی، اهمیت خاک ورزی به عنوان یکی از ارکان اصلی بر کسی پوشیده نیست. به کارگیری روش های نوین خاک ورزی، از جهت بهبود کیفی و نیز از دیدگاه کاهش فرسایش خاک، حائز اهمیت است. در عملیات خاک ورزی، عوامل مختلفی ازجمله خرد شدن یکنواخت کلوخ ها، حفظ رطوبت، مواد آلی خاک، تسطیح، کاهش فرسایش و... دارای اهمیت بسزایی است. لذا بخش وسیعی از مبحث مکانیزاسیون همیشه با بهبود شرایط عملیات خاک ورزی ارتباط دارد و اهمیت این مطلب، هرگز از دید کارشناسان و صاحب نظران بخش کشاورزی پوشیده نمانده است.

بی شک پی از عملیات خاک ورزی مقوله کاشت از اهمیت ویوه ای برخوردار است. چراکه بسترسازی و کشت صحیح، روش های مطلوب تر کاشت که بتواند بذر را با دقت کامل، در فواصل یکنواخت و عمق مناسب بکارد، مدنظر است. نکته درخور توجه آن است که چه در عملیات خاک ورزی و کاشت و چه در بخش های دیگر استفاده از روش ها و ابزارهایی که ضمن ایجاد تحولات مورد نیاز از سرعت بالایی نیز برخوردار باشد، کاملا موثر است. از طرفی ادوات و ماشین آلاتی که بتوانند عملیات خاک ورزی و کاشت را به طور همزمان انجام دهند، ضمن دستیابی به همه موارد مذکور، در مصرف سوخت تراکتور و درنهایت، مصرف هزینه های تولید نیز صرفه جویی خواهند کرد و از این حیث کاملا توجیه اقتصادی خواهند داشت.

در این راستا یکی از مهم ترین ادوات معرفی شده، کمبینات ردیف کار است، این دستگاه مرکب از دو دستگاه خاک ورزی و کاشت است که توسط یک اتصال دهنده، کمبینات را تشکیل می دهند. بخش خاک ورز دستگاه سیلکوتیلر است که با حرکت چرخشی تیغه های خود، خاک را بر هم می زند، کلوخ ها را کاملا خرد می کند و توسط ماله و غلطک پشتی، عملیات تسطیح را انجام می دهد. پس از آن، ردیف کار پنوماتیکی قرار دارد که می تواند محصولاتی چون ذرت، چغندر و... را به صورت ردیفی بکارد. این ردیف کار با دقت فوق العاده بالای خود، بذر را بر مبنای بوته در هکتار می کارد.

در این کمبینات، سیلکوتیلر ساخت کمپانی با سابقه "ماسکیو" ایتالیا است که با سال ها تجربه در زمینه ساخت ادوات کشاورزی خصوصا ادوات خاک ورزی، از تولیدکنندگان بزرگ این ادوات در دنیا به شمار می رود. همچنین شرکت سازنده جهت ارتقای سطح کمی و کیفی در بخش ماشین آلات کشاورزی و به دنبال معرفی کمبینات خطی کار و بسیاری از دستگاه های مفید و مورد نیاز در سراسر کشور، کمبینات ردیف کار شرکت "ماسیکو" و "گاسپاردو" اتیایی را به کشاورزان معرفی می کند و آمادگی خود را جهت فروش، آموزش و ارائه کلیه خدمات پس از فروش این دستگاه اعلام می کند.

استفاده کمبینات ردیف کار در محصول ذرت علاوه بر این که موجب افزایش عملکرد در تولید می شود، بعد از اتمام عملیات شخم و تکمیل تهیه زمین، با درنظر گرفتن درجه حرارت محیط به خصوص هنگامی که حرارت خاک تا عمق پنج سانتی متری به حدود 9 تا 10 درجه سانتیگراد رسید، می تواند در جهت سهولت کاشت بذر مفید واقع شود که مقدار بذر مورد نیاز جهت کاشت برای هر هکترا زمین زراعی، تابع عواملی مانند روش کاشت، بافت خاک، زمان کاشت شرایط جوی، محیط و مقدار آب است که در این میان، روش کاشت از اهمیت ویوه ای برخوردار است.

یکی از مهم ترین عاملی که باعث افزایش عمکرد این محصول ذرت می شود، تعداد بوته مادر واحد سطح یا در هکتار زمین زراعی است که هرچه فواصل کاشت، دقیق تر باشد به عملکرد بیشتری دست خواهیم یافت. برای آن که بذر کاشته شده به طور یکسان و در یک زمان، جوانه تولید کنند و همگی با هم از خاک خارج شوند، بهتر است کاشت به صورت هیرم و توسط بذرکار انجام شود تا رطوبت در تمام قسمت های زمین یکسان باشد و بذور با جذب رطوبت برابر، با هم جوانه تولید کنند.

در زراعت های مکانیزه که کاشت به وسیله بذرکار انجام می شود، مقدار بذر مورد نیاز در مورد ذرت دانه ای 15 تا 20 کیلوگرم و داکثر 30 کیلوگرم در هکتار است که البته این ارقام باتوجه به شرایط اقلیمی و خاک هر منطقه، کمی متفاوت خواهد بود، ولی درنهایت در کشت مکانیزه، مصرف بذر به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد و می توان در هزینه های تهیه بذر، صرفه جویی زیادی کرد.

این درحالی است که عملکرد نیز در کشت مکانیزه افزایش چشمگیری خواهد داشت. در زراعت های مکانیزه که کاشت توسط بذرکار و روی خطوط مشخص با فاصله مناسب و دقیق انجام می شود، بهتر است، عملیات بذرافشانی و پخش کود شیمیایی و به ویوه کود فسفره (فسفات آمونیوم) و نیز سموم آفت کش جهت ضدعفونی بذور، همزمان صورت گیرد. عمق کاشت بذر ذرت به شرایط جوی و درجه حرارت محیط در زمین کاشت، بافت و عمق خاک زراعی، درصد رطوبت زمین و اندازه زذر بستگی کامل و مستقیم دارد که پس از تعیین عمق مناسب می توان به کمک نسل جدید بذرکارهای موجود، به عمق دقیق کاشت دست پیدا کرد.

بذرکار پنوماتیک "sp" معرف نسل جدید بذرکارهای کشت ردیفی است که با استفاده از آن می توان به فواصل کاشت بسیار دقیق و نیز عمق کاشت مناسب دست پیدا کرد. همچنین امکان پخش کود شیمیایی و سموم آفت کش به صورت گرانول را به طور همزمان فراهم می آورد. در کشاورزی مدرن مخصوصا در مناطقی که مشکل رطوبت و کمبود آب و نیز درجه حرارت بالای محیط وجود دارد، عملیات خاک ورزی و کاشت به صورت همزمان صورت می گیرد و ردیف کار پنوماتیک مدل "sp" می تواند با اتصال به سیلکوتیلر به صورت کمبینات درآید و عملیات خاک ورزی و کاشت را به صورت همزمان انجام دهد که با استفاده از این فن آوری مدرن می توان به عملکرد بالا در واحد سطح دست پیدا کرد.

شایان ذکر است که سیلکوتیلر، دستگاه خاک ورزی است که با تیغه های عمودی خود خاک را در جای خود به هم می زند، کلوخ را خرد می کند و توسط یک ماله و غلطک سطح زمین را تسطیح و عملیات خاک ورزی را تکمیل می کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>