اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کشاورزی

خرد کردن کاه یک کار جانبی است که ضمن جداسازی دانه محصول از کاه محقق می شود. البته گاهی، کاه بن ‏های باقی مانده از برداشت محصول گندم، در مزرعه به منظور تغذیه دام به وسیله دستگاه های برداشت علوفه، به ‏ویژه دروگرهای عمودی (چکشی) برداشت می شود. محصول درو شده به وسیله بسته بند، بسته بندی شده و به ‏دامداری ها منتقل می شود. علوفه بسته بندی شده، سپس به وسیله خرمنکوب یا کوبنده کمباین کوبیده می شود تا به ‏ذرات ریز درآید. اما کاه خرد شده، همزمان با برداشت و تهیه دانه، را می توان به دو روش تهیه کرد‏:

  • ضمیمه کردن دستگاه خرد کن به انتهای کمباین
  • کلش خردکن
  • خرمنکوبی محصول به وسیله خرمنکوب‏

کاه خردکن‏کاه حاصل از گندم کوبیده شده در کمباین، خود می تواند به طور مستقیم بسته بندی شود و برای تغذیه دام انبار گردد. ‏امّا در مواقعی که هدف از خرد کردن کاه، تهیه مالچ بر سطح مزرعه است می توان از کاه خردکن استفاده نمود. کاه خردکن یک قسمت ضمیمه کمباین است و آن را می توان از کابین خاموش یا روشن کرد و پهنای پاشش آن نیز ‏قابل تنظیم است. کاه خردکن اصلی سوار بر کمباین های مسی فرگوسن سری 8000/9000 نیازمند بررسی یا ‏تنظیم روزانه می باشد تا بدون هیچ گونه اتلاف زمانی ناشی از نقص تسمه به خوبی کار نماید.

محرک خرد کن شامل ‏می شود از یک تسمه محرک اصلی و یک تسمه ثانویه. تسمه اصلی اوّلین تسمه است که از محور واسط انتقال ‏توان اصلی توان گرفته و آن را تا محور نگهدارنده خرد کن دنبال می کند. تسمه دوم حرکت را از محور ‏نگهدارنده به خود خردکن می رساند. تسمه دوم توسط یک فنر قابل تنظیم بر روی دو پولی سفت کننده، سفت می ‏شود. بازویی که پولی های سفت کننده به آن متصل اند دارای یک ترمز قابل تنظیم است تا به عنوان یک کمک فنر ‏عمل کند. کمک فنر بازو را از چرخش به جلو متوقف می کند تا سفتی تسمه را حفظ کند. به محض کشیده شدن ‏تسمه، کمک فنر یا ترمز مکانیکی باید تنظیم گردد.

تحت شرایط مرطوب یا دشوار، تسمه زیاد کشیده خواهد شد و ‏کاربر را ملزم به تنظیم زیاد کمک فنر می نماید. زمانی که کمباین به خوبی کار می کند و پر از ماده است، خردکن ‏بار ویژه ای در خود دارد. رشته بالایی تسمه پولی خردکن را می کشد و خردکن را می چرخاند. رشته بالایی تسمه ‏تحت بار است تحت کشش شدید پولی دنده عقب، و رشته پایین توسط فشار فنر سفت می شود.

اگر کاربر ماشین را ‏با کمک فنر بدون تنظیم بچرخاند، چیزی که روی می دهد اینست که بازوی سفت کن اجازه می یابد که به سمت ‏جلو حرکت کرده و به تسمه اجازه دهد تا شل کار کند. با کار تحت بار ملایم کمباین، بار ویژه ای روی تسمه دوم ‏خردکن وجود خواهد داشت. سپس، اگر کمباین یک توده چسبنده را ببلعد و زمانیکه آن توده وارد خرد کن می ‏شود، افزایشی در بار روی تسمه دوم خرد کن وجو دارد. در لحظه ای که توده از خردکن خارج می شود، ناگهان ‏یک بی باری در تسمه خردکن به وجود خواهد آمد.

خردکن با چنان سرعت بالایی کار می کند که زمانی که ناگهان ‏بی باری روی تسمه به وجود می آید، خردکن مانند یک محور نگهدارنده عمل می کند و ممکن است برای یک ‏لحظه بخواهد تسمه را بچرخاند، به جای آنکه تسمه خردکن را بچرخاند. اگر کمک فنر درست تنظیم نشود، به تسمه ‏اجازه می دهد تا شل شود و شلاق بزند. زمانیکه بارگیری خردکن از سرگرفته می شود، بار تسمه هم از سر گرفته ‏خواهد شد. اگر بار روی تسمه شل و شلاق زن به اندازه کافی سخت باشد، می تواند به طور فیزیکی تسمه را ‏بشکند یا حداقل به آن آسیب برساند‏.

کلش خرد کن

پس از برداشت گندم کلش باقی مانده در زمین، به وسیله کلش خردکن خرد می شود تا هم پوششی برای خاک باشد ‏و هم اینکه کلش باقی مانده در خاک عامل پایداری آفات و بیماری ها نشود و درضمن در عملیات شخم خللی ایجاد نگردد.‏

حایل کناری دنبال کردن دقیق تر زمین برای ارتفاع های کم برش را فراهم می آورد. چند مورد تیغه وجود دارد تا ‏مخصوص مناسب ترین کاربرد باشند. تیغه های راست و عمومی بین دو لبه یا تیغه های ثابت می چرخند.‏
تیغه عمومی برای کلش، علف خشبی، بوته یا بقایای سبک هرس ایده آل است. تیغه راست یک تیغه خردکنی ‏مخصوص کاه برای ردیف ها است. امّا بوته و بقایای سبک هرس را هم تحمل می کند.‏

خرمنکوب

خرمنکوب یکی از تجهیزات ثابت زراعی است که در سطح وسیعی از مزارع کوچک ایران برای کوبیدن و ‏جداسازی دانه غلات و حبوبات از کاه آنها استفاده می شود.‏با توجه به قابل تنظیم بودن نرخ تغذیه، نسبت سرعت ها، فاصله کوبنده از ضدکوبنده، میزان تمیز کردن دانه در ‏آن بسیار مطلوب است و میزان تلفات پایینی دارد، درحالی که به علت خشک بودن محصول، کاه خروجی به اندازه ‏کافی خرد است و مطلوب مصارف کشاورزان است.‏خرده های کاه حاصل از کوبیدن گیاه هواخشک گندم، از دریچه خروجی کاه به بیرون ریخته می شود.‏

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>