اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تجهیزات روشنایی

در نصب کلید و پریز ساختمان خود در صورتی که خودتان حرفه ای نیستید حتما از نیروهای مجرب برقکار راهنمایی و کمک بگیرید. البته دانستن اطلاعات مربوط به استانداردهای نصب این المان ها در فضاهای مختلف خالی از لطف نیست و به شما این امکان را می دهد تا بتوانید محل نصب کلید و پریز خود را کنترل کرده تا بعدها با مشکلات جدی رو به رو نشوید.

کلید و پریز را نمی توان بدون توجه به ارتفاع از زمین و یا در هر جایی از اتاق ها، سالن پذیرایی، سرویس بهداشتی و غیره نصب کرد و حتما باید طبق استانداردهای بین المللی عمل شود. در ادامه به بررسی این استانداردها می پردازیم تا بدانید هر کلید یا پریز در هر فضایی باید کجا نصب و استفاده شود.

ارتفاع نصب

یکی از اصلی ترین مسائلی که باید به آن توجه نمایید ارتفاع نصب این تجهیزات از زمین است. ارتفاع نصب کلیدها و پریزها بستگی به محل قرار گیری آنها دارد. در واقع در هر محیطی اعم از آشپزخانه، سرویس بهداشتی یا حمام، اتاق های پذیرایی و اتاق های خواب ارتفاع نصب کلیدها و پریزها متفاوت است. معمولا کلیدهای روشنایی در ارتفاع 110 تا 120 سانتیمتری و پریزها معمولا در ارتفاع 30 تا 40 سانتیمتر از کف نصب می شوند. در زیر به صورت خلاصه لیستی از این استانداردها از کف تمام شده ی ساختمان قرار داده شده است.

  • ارتفاع کلیدهای روشنایی بین 110 تا 120 سانتیمتر
  • ارتفاع پریزهای برق، تلفن و آنتن در اتاق خواب و پذیرایی 30 تا 40 سانتیمتر
  • ارتفاع پریزهای برق در آشپزخانه 60 سانتیمتر
  • ارتفاع پریزها در حمام 120 سانتیمتر
  • ارتفاع کلید کولر آبی و گازی 130 سانتیمتر
  • ارتفاع کلید فن 120 سانتیمتر
  • ارتفاع نصب کلیدها در آشپزخانه، پارکینگ و پشت بام باید 110 سانتیمتر باشد و همچنین در پشت بام و پارکینگ از کلید و پریز روکار IP44 یا درپوش دار استفاده شود.

فاصله نصب

یکی دیگر از مباحث مهمی که در نصب کلید پریز باید مورد توجه قرار گیرد فاصله این المان ها از عناصر مختلف محل است به طور مثال فاصله از لوله بخاری، لوله شوفاژ و یا سینک ظرفشویی که باید مورد توجه قرار گیرد. حداقل فاصله ای که پریزها با شیر گاز باید داشته باشند از دو طرف و پایین شیر گاز باید 10 سانتیمتر باشد ولی اگر شیر گاز بخواهد زیر کلیدها نصب شود این فاصله باید حداقل 50 سانتیمتر باشد. در زمان نصب کلید و پریزها باید به این نکته توجه کرد که در مسیر لوله کشی شوفاژ نباشند و همچنین پریزها به گونه ای قرار داده شوند که پشت شوفاژها نروند.

پریز برق در حمام و دستشویی نباید نصب شود و در آشپزخانه باید حداقل 70 سانتیمتر از شیر ظرفشویی و 60 سانتیمتر از لبه سینک فاصله داشته باشد. فاصله کلیدها از چهار چوب در می تواند بین 10 تا 30 سانتیمتر باشد ولی توجه کنید هر فاصله ای که انتخاب شد باید در کل ساختمان همان فاصله اجرا شود همچنین کلید ها و پریزها سمت لولای در نباشند.

استاندارد نصب در اتاق خواب

علاوه بر ارتفاع و فاصله، تعداد این المان ها نیز در هر فضا اهمیت دارد به طور معمول برای هر اتاق خواب 2 پریز برق نصب می شود و باید توجه شود در محل احتمالی قرار گرفتن تخت خواب نباشند. از سوی دیگر نصب پریزها در دیوار کناری درب نیز پیشنهاد نمی شود زیرا اگر در باز شود پریز یا کلید غیر قابل استفاده می شوند. در نصب پریزهای اتاق خواب ها سعی می شود سرخط همه پریزها به بک جعبه فیوز وصل شود که در این صورت در زمان تعمیرات نیز می توان با همین فیوز تمامی پریزهای اتاق خواب را تعمیر کرد.

استاندارد نصب در پذیرایی

معمولا در هر پذیرایی 3 عدد پریز نصب می شود که یکی از آنها در محل احتمالی قرارگیری سیستم های صوتی و تصویری است و یک پریز هم معمولا برای جاروبرقی در مجاور اتاق خواب قرار می گیرد. ارتفاع مناسب برای نصب پریزها در پذیرایی بین 30 تا 40 سانتیمتر از کف است. فقط در نصب این تجهیزات باید توجه کرد که لوله کشی شوفاژ در کجا انجام می شود و با توجه به مساحت پذیرایی از یک، دو یا تعداد بیشتری رادیاتور استفاده می شود. دقت شود پریزها روی لوله های شوفاژ قرار نگیرند و رعایت فاصله استاندارد از لوله کشی گاز نیز اهمیت دارد.

استاندارد نصب در سرویس بهداشتی

داخل حمام نباید پریز برق نصب شود ولی می توان بالای روشویی به فاصله حداقل 30 سانتیمتر از شیر آب، پریز برق نصب کرد. کلیدهای روشنایی حمام و دستشویی نیز در پشت درب و دیوار مجاور نصب می شوند البته در زمان نصب کلید یا پریز دستشویی و حمام باید نقشه لوله کشی آب گرم و سرد را در نظر گرفت.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>