اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تجهیزات روشنایی

از دیگر کمیت های بسیار پر اهمیت نورپردازی، شدت نوری است که از واحد سطح یک منبع روشنایی ساطع یا از سطوح بازتابش می گردد و به چشم انسان می رسد؛ به بیانی ساده تر، نوری که از منبع نوری خارج می شود بخشی از آن مستقیما به چشم ما می رسد و بخشی بعد از برخورد به سطوح منعکس شده و توسط چشم دیده می شود به این مفهوم درخشندگی گویند. واحد آن کاندلا بر مترمربع است (Cd/m2) که به آن نیت (Nit) هم گفته می شود.

قابل ذکر است که اگر دو منبع نوری با ابعاد مختلف داشته باشیم که شدت نور یکسانی داشته باشند، منبع نور کوچک تردرخشانتر به نظر خواهد رسید؛ همچنین نور تابیده شده به سطوح مختلف، هرچه این سطوح براقتر باشند، مقدار نور بیشتری به چشم منعکس شده و سطوح براقتر به نظر میرسند.

در موردسطوح روشن شده، میزان نوری که از آن سطوح به چشم ما می تابد با ضریب انعکاس سطح ومیزان شدت روشنایی آن، متناسب است؛ بدیهی است هرچه ضریب انعکاس بالاتر باشد میزان درخشندگی بیشتر خواهد بود.انتخاب یا محاسبه ی نادرست میزان درخشندگی می تواند اثر منفی بر روی چشم انسان بگذارد.

به طور کلی در این کمیت روشنایی دیدن اشیاء (بدون تفکیک رنگ) در درخشندگی حداقل 01/0 کاندلا بر مترمربع مقدور است (دید شب)، اما در محدوده درخشندگی بین 01/0 تا 3 کاندلا برمتر مربع دید برخی رنگهای تیره امکان پذیرمی گردد؛ ولی در درخشندگی بالاتر از 3 کاندلا برمترمربع تشخیص رنگ به طور کامل امکان پذیر می گردد (دید روز).

بیشترین میزان درخشندگی قابل تحمل برای چشم انسان در حین دید مستقیم، حدودا 7500 کاندلا بر متر مربع است. خیرگی یکی از اصطلاحات و صدمات رایج در انجام فعالیت های بصری است که از افزایش مفرط روشنایی در میدان بصری افراد به وجود می آید و معمولا از دو طریق آزار چشمی و محدودیت فعالیت، باعث اختلال در کار می شود.

مثلا درخشندگی خورشید 109 * 2 کاندلا بر مترمربع و لامپ رشته ای 100 وات 105 * 5 کاندلا بر مترمربع است؛ بنابراین می تواند خیرگی ایجاد کرده و باعث صدمه به ساختار فیزیولوژیک چشم می شود. بنابراین توصیه می گردد که با راهکارهایی مثل کاهش شدت روشنایی روی سطوح با خارج کردن از محدوده ی دید مستقیم (محدوده زاویه ای °45) و یا استفاده از سطوحی با ضریب بازتابش پایین خیرگی کنترل شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>