اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پدیده گالینگ معمولاً در سطوح با جنس فلزی رخ می دهد ولی باید به این نکته توجه داشت که برخی از فلزات به دلیل داشتن برخی مشخصات به طور ذاتی قابلیت بیشتری برای پذیرش این پدیده دارند.

گالینگ

به طور واضح تر این فلزات به دلیل ساختار بلوری و اتمی که دارند، به نسبت سایر فلزات آسیب پذیرتر هستند.

مثلاً فولاد ضد زنگ مارتنزیتی، فولاد سخت کاری شده و فولاد آنیل شده در برابر پدیده گالینگ مقاوم تر از فلزاتی مانند تیتانیوم، آلومینیوم و فولاد ضد زنگ آستنیتی هستند.

آلیاژهای مفرغ و برنج نیز در برابر این پدیده مقاومت خوبی از خود نشان می دهند.

این نکته قابل ذکر است که در وقوع پدیده گالینگ حتماً نباید دو فلز از یک جنس باشند، این پدیده در قطعاتی که از جنس فلزات متفاوت هستند ولی در تماس و اصطکاک شدید هم قرار دارند نیز می تواند رخ دهد.

به طور کلی فلزات نرم تر بیشتر مستعد پدیده گالینگ بوده ولی همان فلزات با همان جنس اگر سخت کاری شوند، در برابر گالینگ مقاوم تر می شوند.

گالینگ پیچی:
به نوع خاصی از پدیده گالینگ که در پیچ و مهره ها رخ می دهد، گالینگ پیچی گفته می شود.

این نوع از گالینگ در پیچ و مهره هایی از جنس تیتانیوم، فولاد ضد زنگ و آلومینیوم بیشتر رخ می دهد.

زیرا در این حالت پس از سفت کردن مداوم اتصال دهنده ها، لایه نازکی که حاصل اکسید شدن این فلزات بود از بین می رود و با ایجاد پدیده گالینگ بین پیچ و مهره، باعث می شود که پیچ و مهره به هم قفل شوند.

اتصالاتی که رزوه های خراب دارند بیشتر مستعد گالینگ پیچی هستند. همچنین وجود قفل کننده های نایلونی در مهره ها نیز باعث افزایش احتمال ایجاد گالینگ پیچی می شود.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که اگر در هنگام بستن پیچ و مهره دچار سختی شدیم بهتر است کار بستن را ادامه ندهیم زیرا فشار و اصطکاک وارده باعث گالینگ پیچی خواهد شد.

تفاوت بین ساییدگی و پدیده گالینگ:
خیلی افراد ممکن است دو پدیده ساییدگی معمولی و گالینگ را با هم برابر بدانند؛ در صورتی که این دو پدیده کاملاً با هم تفاوت دارند.

تفاوت این دو پدیده به این صورت است که در پدیده ساییدگی و سایش معمولی، مواد روی یکی از این دو سطح یا هردوی آن ها، در اثر اصطکاک و فشار موجود خورده شده و از بین می رود.

ولی در پدیده گالینگ، از بین رفتن مواد اتفاق نمی افتد بلکه مواد تحت شرایط گرما و فشار و اصطکاک از سطحی به سطح دیگر می چسبد و هنگام جدا کردن دو سطح از هم، یکی از این دو سطح آسیب می بیند.

پدیده گالینگ در قطعاتی بیشتر ایجاد می شود که به هم چفت شده باشند.

از طرف دیگر، پدیده سایش و ساییدگی فلزات در طول زمان رخ می دهد ولی برخلاف آن، پدیده گالینگ یک پدیده آنی بوده و تدریجی نیست.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>