اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مزایای سیستم لوله ای:
این سیستم مثل هر سیستم دیگری دارای مزایا و نقاط قوت است که آنها را بررسی می کنیم.

سازه_لوله_‌ای

مهم ترین مزیت و نقطه قوت سیستم های لوله ای قاب محیطی آن است که می تواند همه بارهای جانبی را تحمل کند.

یکی دیگر از مزایای این سیستم عدم نیاز به ستون های میانی است که این امر باعث می شود فضای آزاد خیلی بیشتری از نظر معماری ایجاد شده و دست مهندسین برای طراحی های خلاقانه باز باشد.

از دیگر مزایای سیستم لوله ای مناسب بودن برای ساختمان های اداری تجاری است زیرا فضای مفید بیشتری ایجاد می کند.

مزیت دیگر سیستم های از این قبیل این است که با ارتفاع دادن به ساختمان پدیده لنگی برشی کاهش پیدا می کند و این امر سبب می شود تا سیستم لوله ای مناسب ترین گزینه برای ساختمان های بلندمرتبه باشد.

معایب سیستم لوله ای:
این سیستم لوله ای تنها یک نقطه ضعف دارد و آن هم پدیده لنگی برشی است که با در نظر گرفتن ضوابط و رفع عواملی که باعث این پدیده می شوند می توان جلوی آن را گرفت و نهایت بهره را از این سیستم پرکاربرد برد.

عواملی که باعث ایجاد پدیده لنگی برشی می شوند عبارتند از:

  • حالت بارگذاری.
  • سایز و اندازه بازشوها و محل درب ها.
  • نسبت ارتفاع بال به عرض آن.
  • نسبت عرض جان به عرض بال.

کاهش صلبیت ستون های پیرامونی. برای همین است که سیستم لوله ای دسته بندی شده برای ساختمان های بلندمرتبه مناسبتر است زیرا ستون ها بسیار صلب و سخت پایه گذاری می شوند.

شکل پلان سازه ای که طبق تحقیقات و تجربیات هر چقدر مستطیلی تر باشد باعث افزایش لنگی برشی می شود.

بنابراین باید توجه داشت که عامل لنگی برشی باید حتما در همان ابتدای کار مدنظر گرفته شود و اگر موارد فوق با دقت بررسی و اجرا شوند به جرات می توان گفت که سیستم لوله ای بهترین گزینه برای ساخت و طراحی ساختمان های بلندمرتبه خواهد بود.

کاربردهای سیستم سازه لوله ای:
بیشترین کاربرد سیستم سازه لوله ای در ساخت ساختمان های بالای چهل طبقه است که یکی از نمونه های بارز آن برج ویلیس در شیکاگو آمریکا قرار دارد.

این برج به مدت 22 سال رکورد بلندترین برج جهان را به خود اختصاص داده بود. طرح و پلان این برج شامل دو لوله پنجاه طبقه، دو لوله 66 طبقه ای، سه لوله 90 طبقه ای و دو لوله 108 طبقه ای است که هر کدام به صورت مجزا کنار هم قرار گرفته و شکل نهایی ساختمان را ایجاد کرده اند.

این ترفند در استفاده از سیستم لوله ای بهترین روش برای مقابله با نیروهای ناشی از باد بوده و مناسب شهرها و مناطقی است که بادخیز هستند.

یکی دیگر از کاربردهای این سیستم لوله ای استفاده برای ساخت ساختمان هایی است که در طراحی خود بازشوهای بزرگ در قاب خارجی دارند.

ساختمان های بلندمرتبه مثل برج ها و آسمان خراش ها روز به روز در حال افزایش هستند تا بتوانند نیاز رو به رشد جوامع بشری را پاسخ دهند.

بنابراین برای رسیدن به این هدف نیاز به سیستم های سازه ای مختلف است.

سیستم های لوله ای امروزه به یکی از مهم ترین سیستم ها برای طراحی ساختمان های بلند تبدیل شده اند دلیل آن می تواند سختی و مقاومت یا آزادی در ایجاد طرح های متنوع باشد.

اما این سیستم هم در کنار تمام نقاط قوت خود، نقاط ضعفی هم دارد که با رعایت کردن مسائل فنی رفع می شوند و در نهایت می توان نهایت استفاده را از این سیستم برد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>