اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

همان گونه که در و تخته با همدیگر معنا پیدا می کنند، گچ و دیوار در صنعت ساختمان نیز دو عنصر جدا نشدنی از یکدیگر می باشند.

4پانل_گچی

گچ از قدیمی ترین مصالح ساختمانی با قدمت چند هزار ساله است و البته هنوز هم از پرکاربردترین متریال های مهم در ساخت و ساز به شمار میرود.

علاوه بر آن، گچ در صنایع مجسمه سازی، ریخته گری، سیمان پزی و دارویی و نیز در زمینه اقدامات درمانی مانند شکسته بندی کاربرد دارد و تنوع استفاده در صنایع مختلف، گویای اهمیت آن است.

در این میان پانل های گچی یا دیوارهای گچی پیش ساخته، به عنوان دیواری با مشخصات عملکردی گسترده و کارآیی فوق العاده در جهت سبک سازی ساختمان، ضد زلزله، دوام و پایداری، نقش مهمی در تحولات صنعت نوین ساختمان ایفا کرده اند.

پانل گچی چیست ؟
پانل های گچی یا دیوارهای گچی پیش ساخته به عنوان یکی از ملزومات ساخت و ساز خشک یا کناف در صنعت ساختمان سازی امروزی، دارای سطح یکپارچه، صاف، موازی و به شکل مکعب مستطیل هستند.

این پانل ها از ترکیب آب و گچ حاصل می شوند و در مقایسه با گچ های ساختمانی، پودرهای ریزتری دارند. به تعبیر دیگر، پانل های گچی کناف، صفحاتی هستند که هسته گچی با ترکیبات ویژه دارند و سطح و لبه های طولی آنها با نوعی کاغذ محکم مخصوص، پوشانده شده است.

پانل های گچی خشک از مصالح کاربردی و مواد سبک در اجرای دیوارهای داخلی ساختمان ها به ویژه ساختمان های بلند است.

مفهوم ساختار پانل گچی خشک، صفحات روکش دار گچی است که از نظر بافت، جزء خانواده تولیدات پانل های ترکیبی می باشد.

سطح رویی این پانل ها که قابلیت نصب بر روی قاب چوبی، فلزی، سطوح سیمانی، سطوح بنایی شده و چوب چند لایه را نیز دارا هستند، می تواند با کاغذ یا فایبرگلاس پوشانده شود.

همچنین در بلوک گچی ممکن است الیاف، پرکننده ها، سنگدانه ها و افزودنی های دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

مشخصات فنی پانل گچی:
سنگ گچ که از نظر فراوانی، در ردیف پنجم مصالح ساختمانی طبیعت است، با درصد خلوص مختلف در معادن مختلف کشور وجود دارد.

بر اساس آمار و ارقام، ایران رتبه سوم تولیدکننده سنگ گچ در جهان طی سال های اخیر محسوب می شود و 60 درصد واحدهای معدنی ایران، مربوط به سنگ گچ می باشد.

علی رغم فراوانی این کانی در اغلب مناطق کشور، شهر سمنان به خاطر تعدد معادن سنگ گچ با خلوص بالا، لقب مهد و خاستگاه تولید گچ ایران را به خود اختصاص داده است.

برای درک بهتر کاربردها و انواع پانل های گچی، ابتدا باید درباره گچ و خصوصیات آن بیشتر بدانیم و برای آگاهی از آن، نیازمند شناخت سنگ گچ هستیم زیرا گچ از پختن و آسیاب کردن سنگ گچ حاصل می شود.

سنگ گچ سولفات دو کلسیم آبدار در منابع طبیعی سطح زمین می باشد که با خرد شدن و انتقال به کوره، به پودرهای سفید رنگ ریز تبدیل می شود و در ساختمان سازی و برخی صنایع دیگر به کار می رود.

ذرات کوچک تر پودر، نشانه کیفیت بیشتر آن است و از آنجا که گچ با رنگ سفید خود برای پوشش سطوح، حس روشنایی بخشیدن به فضا و دکوراسیون محیط، یک متریال جذاب محسوب می شود، کیفیت بالای آن برای جلوه های هنری و ظرافت در ساختمان مانند گچ بری های هنرمندانه، کارکرد متمایزی را رقم میزند.

زودگیر بودن و ازدیاد حجم به هنگام سخت شدن را می توان از ویژگی های گچ برشمرد. زودگیر بودن موجب می شود گچ در طاق ضربی و ساخت تیغه های نازک قابل استفاده باشد.

ازدیاد حجم نیز ضمن پر کردن خلل و فرج، از ترک خوردن لایه گچ و لانه سازی حشرات در آن جلوگیری می کند.

در مجموع، زمان گیرش نمونه مرغوب گچ، نباید از 8 دقیقه کمتر و از 25 دقیقه بیشتر شود.

مزایا و معایب گچ و خاک:
گچ مانند هر مصالح ساختمانی دیگر، دارای مزایا و معایبی است.

قیمت ارزان و فراوانی دسترسی نسبت به سایر مصالح، رنگ سفید و جذاب با احساس دلنشین، سبک بودن و عدم تحمیل بار سنگین به ساختمان، خاصیت شکل پذیری بالا و پلاستیک بودن آن، مقاومت در برابر آتش سوزی و نیز نیروهای کششی و فشاری، عایق حرارتی و صوتی یا آکوستیک بودن با جذب 60 تا 70 درصد ارتعاشات صدا، کاربرد فراوان در صنایع مختلف فراتر از ساخت و ساز مانند چینی سازی، شیشه گری، کشاورزی، کاغذ سازی، پتروشیمی، چرم سازی و برخی صنایع دیگر، از مزایای گچ می باشد.

در مقابل، جذب رطوبت و فاسد شدن در صورت عدم استفاده از آن، سختی و دقت فراوان برای کار کردن با آن، تولید سولفات و کاهش عمر قطعات فلزی در هنگام استفاده از آن بر روی سطوح فلزی و دشواری تمیز کردن آن در صورت کثیف شدن، از جمله معایب گچ محسوب می شود.

اموزش روش ساخت پانل گچی:
برای اجرای دیوار گچی، از ابزارهای مختلف مانند تراز، نخ ریسمان، ماله، رنده، اره چوب بر، چکش لاستیکی، شیارزن، شاخک های اتصال، نوارهای درزگیر و لرزه گیر، همزن مکانیکی ویژه آماده سازی ملات و چسب مخصوص دیوار گچی استفاده می شود.

همچنین برای تهیه ملات یا چسب دیوار گچی، باید 5 کیلوگرم پودر ملات دیوار گچی را با 3.5 لیتر آب ترکیب کرد و سپس با یک همزن مکانیکی در حد یکی دو دقیقه آن را به هم زد تا ملات یکسان و یکدست ایجاد شود. مدت زمان مناسب برای استفاده از این ملات برای نصب دیوار، 45 دقیقه است.

انواع پانل گچی کناف:

پانل های با ضخامت 15 میلی متری:
بیشتر قابل استفاده در دیوارها و فضاهایی که نیاز به مقاومت بیشتر داشته باشند.

پانل های با ضخامت 18 میلی متری و بالاتر:
بیشتر قابل استفاده در فضاهای خاص که نیاز به استحکام زیاد یا امکان خطر برخورد شدید با دیوار در آن وجود دارد.

به طور کلی، انواع پانل کناف شامل دو نوع گچی و سیمانی است:

  • پانل کناف های گچی (صفحات گچی کناف) یا گچ برگ.
  • پانل کناف های سیمانی (صفحات سیمانی کناف) یا آکوا پانل.

ساندویچ پانل های دیواری گچ برگ از انواع پانل های دیواری پرکاربرد در ساختمان های پیش ساخته هستند که برای گچ کاری دیوارها و سقف های عایق بندی شده مناسب است.

این پانل ها در پوشش دیوارهای ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی از جمله ساخت ویلاهای لوکس، هتل ها و انبار کارگاه ها قابل استفاده است.

ساندویچ پانل دیواری گچ برگ از دو ورق فلزی و عایق میانی تشکیل شده است.

فوم عایق تشکیل دهنده آن معمولا پلی یورتان است. در انواع ساندویچ پانل های پلی یورتان یک رو گچ برگ می توان از ورق های فلزی یا فایبرگلاس برای طرف دیگر پانل استفاده کرد.

نحوه کار گذاشتن پارتیشن های گچی پیش ساخته:
همان گونه که درباره مزایای پانل های گچی ذکر شد، نصب این پانل ها، آسان است با این حال، نصب آنها، طی مراحلی صورت می گیرد. این مراحل عبارتند از:

آماده کردن سطوح به صورت صاف و یکدست مانند کاشی، سنگ، سرامیک و دیوار رنگ شده به عنوان زیرکاری های مناسب

تراز کردن دیوار از طریق ترسیم خط تراز افقی برای نصب پانل ها

چسباندن و نصب پانل ها با استفاده از چسب های مقاوم صنعتی مخصوص و نصب آنها به صورت منظم یا نامنظم با توجه به طرح های مختلف پانل ها

برش کاری در صورت لزوم برای پوشش دادن کامل سطوح سقف یا دیوار از طریق تعیین مسیر برش و بریدن محل مورد نظر به وسیله کاتر یا اره و تمیز کردن لبه های برش خورده با سنباده نرم

اجرای آستر ویژه برای ارتقای کیفیت پانل گچی نصب شده که بهترین روش اجرای آستر، اسپری کردن است.

رنگ آمیزی در دو تا سه مرحله بعد از درز گیری با استفاده از غلتک، قلم مو و یا از طریق روش پاششی که کیفیت خوب و یکنواخت در رنگ آمیزی دارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>