اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بتن سبک بر اساس مواد تشکیل دهنده نیز دسته بندی می گردد. هر کدام از روش ها دارای ویژگی های خاص خود هستند که در ادامه هر کدام را به تفصیل توضیح می دهیم.

بلوک_بتن_سبک

بتن سبک تهیه شده بدون ریزدانه و متخلخل:
این بتن سبک با حذف کامل ریزدانه ها ساخته می شود و به جای ریزدانه از سنگ دانه های درشت مثل سنگ دانه های شکسته و یا گوشه گرد به علاوه آب، سیمان و در صورت نیاز مواد افزودنی استفاده می کنند.

برای تهیه این نوع، آب بسیار کمی نسبت به موارد دیگر مصرف می شود.

به دلیل حذف ریزدانه ها از این بتن، ظاهر آن به صورت تخلخل های قابل مشاهده است و به دلیل متخلخل بودن این بتن مقاومت آن ناچیز بوده و استحکام چندانی ندارد.

از موارد کاربرد این بتن می توان به مقاطع مدولار بتنی، روسازی راه و همچنین استفاده در زیرسازی برخی زمین ها که باید کاملا عاری از رطوبت باشند اشاره کرد.

بتن سبک تهیه شده با سنگ دانه سبک:
در این نوع بتن از سنگ دانه های سبک به جای سنگ دانه معمولی استفاده می کنند.

سنگ دانه های سبک به سنگ هایی گفته می شود که متخلخل بوده و وزن فضایی کمی داشته باشند.

سنگدانه هایی که برای تولید این نوع بتن سبک استفاده می شود در دو نوع طبیعی و مصنوعی موجود است.

سنگ دانه های طبیعی شامل پومیس Pumice، اسکوریا Scoria و توف Tuff هستند.

از طرف دیگر هم مهم ترین سنگ دانه های مصنوعی که در ساخت بتن سبک مورد استفاده قرار می گیرند شامل پرلیت Perlite، ورمیکولیت Vermiculite، شیل Shale، لیکا Leca و اسلیت Oslyt هستند.

لازم به ذکر است که Leca مخفف light Expanded Clay Aggregate به معنی سبک دانه رس منبسط شده است.

نکته قابل توجه راجع به این بتن این است که استفاده از آن هزینه های نهایی را کاهش می دهد.

شاید در نگاه اول هزینه این بتن از بتن معمولی گرانتر به نظر برسد اما باید توجه داشت که استفاده از آن باعث کاهش هزینه های دیگر مربوط به فونداسیون و همچنین کاهش بار مرده سازه می شود.

بتن سبک تهیه شده با گاز یا کف درون آن:
برای ساخت این بتن سبک از سبک دانه یا سنگ دانه چه طبیعی یا مصنوعی استفاده نمی کنند و همه مواد ساخت آن معمولی هستند، ولی برای سبک سازی بتن از روش متفاوت تری بهره می گیرند.

یکی از این روش ها اضافه کردن مواد شیمیایی هوازا یا کف ساز به بتن است که باعث ایجاد حباب درون بتن شده و در نهایت منجر به سبک تر شدن آن می شود.

در روش دیگر حباب های آماده را که از قبل تهیه شده اند به بتن در حال ساخت اضافه می کنند. شایان ذکر است که به دلیل وجود حباب های هوا درون این بتن، از آن به عنوان عایق صوتی نیز استفاده می شود.

فرایند تولید این نوع بتن که به آن بتن کفی یا اسفنجی نیز گفته می شود، بسیار پیچیده و نیازمند سطح بالایی از دانش و فناوری است.

نمونه دیگر این نوع بتن با عنوان بتن اتوکلاو شناخته می شود و روش تولید آن به این صورت است که مقدار معینی از پودر آلومینیوم را به ملات بتن اضافه می کنند.

این پودر با ایجاد واکنش های شیمیایی باعث تولید گاز و حباب درون ملات بتن تازه می شود و با این کار به سبک شدن آن کمک می کند.

از نمونه های کاربرد این بتن سبک می توان به شیب بندی، کفپوش بتنی ساختمان، کف سازی طبقات و دیوارکشی ساختمان ها اشاره کرد.

کاربرد های بتن سبک:
بتن سبک در تمام انواع آن و به طور کلی در موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد.

اولین کاربرد این بتن استفاده به عنوان ماده پرکننده در ساختمان های چند طبقه و در پانل های دیوارهای ساختمان های مختلف است.

کاربرد دیگر آن در ساخت دیوارهای باربر است. به این ترتیب که ابتدا بلوک هایی از جنس بتن سبک می سازند و سپس از آنها در ساخت این نوع دیوار بهره می گیرند.

دیگر کاربرد آن در عایق کاری دیوارهای ساختمان ها می باشد.

از دیگر کاربردهای این نوع بتن در پوشاندن سقف و کف ساختمان است.

کاربرد دیگر بتن سبک در عایق کاری سقف ها به عنوان عایق حرارتی است. همچنین در حالت مشابه از آن برای عایق کاری لوله کشی ساختمان استفاده می کنند.

از بتن سبک همچنین برای ساخت دیوارهای پارتیشن و دیوارهای پانلی استفاده می کنند.

یک کاربرد بسیار مهم آن برای قالب گیری ساختمان های فولادی است و با این کار جلوی خوردگی آنها از آتش و دیگر شرایط خورنده گرفته می شود.

به طور کلی از بتن سبک برای ساخت انواع سازه های خلاقانه و زیبا استفاده می کنند؛ دلیل آن هم قالب گیری راحت و شکل پذیری آن است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>