اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

به دلیل اینکه هر ورق استیل ویژگی های فنی مختلفی از نظر آلیاژ، ضخامت، نحوه تولید، طرح، پوشش دهی و موارد مشابه دارد انواع بسیار متفاوتی از آن تولید می شود.

ورق_استیل

مثلاً با تغییر دادن تنها درصدی از یک آلیاژ در ورق استیل می توان ده ها نوع ورق استیل تولید کرد؛ بنابراین نمی توان همه آن ها را در این مقاله گنجاند.

به علاوه هر کارخانه با توجه به سیستم ها، مواد اولیه و ابزار آلاتی که دارد انواع خاصی از ورق استیل را تولید می کند.

با این حال در یک دسته بندی کلی انواع ورق های استیل طبق استاندارد ASTM به شکل زیر می باشند:

  • ورق استیل سری 200.

این نوع ورق ها از آلیاژهای آستینیتی کروم، نیکل و منگنز به عنوان آلیاژهای اصلی ساخته می شوند و انواع آن عبارتند از:

  • ورق استیل 201: از نوع آستینیتی و تولید شده به روش نورد سرد.
  • ورق استیل 202: از نوع آستنیتی و تولید شده با ترکیب فولاد ضدزنگ.

هنگام خرید به این موضوع توجه داشته باشید که برخی از فروشندگان سودجو که معمولاً هم مجوز ندارند سعی می کنند.

استیل نوع 201 را به جای استیل 304 به شما بفروشند. ممکن است در حجم کم و مصارف کوتاه مدت این امر مشکلی برای شما ایجاد نکند اما در بلند مدت قطعاً باعث ایجاد خسارات مالی زیادی خواهد شد.

استیل 201 از نظر ظاهری بسیار شبیه به استیل 304 است و مانند استیل 304 خاصیت غیر مغناطیسی دارد.

تفاوت استیل 304 و 316:
ورق های استیل سری 300 خود در انواع گوناگونی تولید می شوند که عبارتند از:

  • ورق استیل 301: این نوع ورق ها قابلیت انعطاف پذیری زیادی دارند و به راحتی می توانید آن ها را شکل دهید. از طرفی قابلیت جوشکاری خوبی دارند و مقاومت سایشی آن ها بسیار بالا می باشد.
  • ورق استیل 302: ورق های 302 در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند، می توان گفت مقاومتشان در حد سری 304 است. حتی کربن نوع 302 کمی بیشتر از 304 بوده و همین امر آن را مقاوم تر کرده است.
  • ورق استیل 303: ورق های استیل 303 نسبت به نوع 304 شکل پذیری بهتری دارند. علت این انعطاف زیاد وجود گوگرد و فسفر بیشتر است.
  • ورق استیل 304: مرغوب ترین و رایج ترین نوع ورق استیل ضد زنگ ورق 304 است که 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل دارد.
  • ورق استیل L304: این نوع ورق تقریباً مانند ورق استیل 304 است و تنها تفاوتش در میزان کربن است. کربن این ورق کمتر از نوع 304 بوده و کاملاً مناسب برای جوشکاری می باشد.
  • ورق استیل 309: ورق های 309 مقاومت حرارتی بالاتری نسبت به ورق های 304 دارند.
  • ورق استیل 316: بعد از ورق استیل 304 ورق استیل 316 پرکاربردترین ورق استیل در صنایع مختلف است. در این نوع ورق از آلیاژی به نام مولیبدن استفاده می شود. به همین دلیل بیشتر در صنایع غذایی و محصولات دارویی کاربرد دارد و میزان آلودگی آن بسیار پایین است. همچنین مقاومت آن در برابر خوردگی بالاتر از ورق 304 است. به همین دلیل در صنایع دریایی نیز بیشتر از این نوع ورق استیل استفاده می شود. جالب است بدانید از این نوع استیل برای ساخت انواع ساعت نیز استفاده می شود. این ورق حرارتی برابر با 2000 درجه فارنهایت را نیز تحمل می کند. نوع L316 نیز ورق استیل کم کربن از همان سری 316 است.
  • ورق استیل 317: این ورق از فولاد ضد زنگ ساخته می شود و میزان آلیاژ مولیبدن آن بالا است. به همین دلیل مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی دارد. همچنین استحکام کششی بالایی داد و تحمل تنش آن بسیار عالی است.
  • ورق استیل 321: این ورق مشابه ورق 304 است و در هنگام جوشکاری خطر پوسیدگی جوش به دلیل افزودن تیتانیوم را تا حد زیادی کاهش می دهد.

ورق استیل سری 400:
ورق استیل سری 400 نیز در انواع زیر تولید می شود:

  • ورق استیل 405: این ورق دارای ترکیباتی مخصوص جوشکاری می باشد.
  • ورق استیل 408: در این ورق 11 درصد کروم و 8 درصد نیکل استفاده می شود و به همین دلیل مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد؛ اما نسبت به خوردگی مقاومت پایینی دارد.
  • ورق استیل 409: از ورق استیل 409 بیشتر برای ساخت اگزوز خودرو استفاده می شود و از ارزان ترین نوع ورق استیل است.
  • ورق استیل 410: ورق استیل 410 دارای مقدار زیادی آهن است و به همین دلیل مقاومت بالایی در برابر سایش و خوردگی دارد.
  • ورق استیل 416: این نوع ورق دارای گوگرد اضافی است و به همین دلیل قابلیت انعطاف و ماشین کاری زیادی دارد.
  • ورق استیل 420: از این نوع ورق بیشتر برای ساخت انواع کارد و چنگال استفاده می شود.
  • ورق استیل 430: این ورق برای ساخت انواع وسایل تزئینی کاربرد دارد؛ زیرا شکل پذیری بسیار خوبی داشته و مقاوم است.
  • ورق استیل 440: ورق های 440 در درجه حرارت های بسیار بالا تولید می شوند. به دلیل کربن زیادی که در این نوع ورق ها به کار می رود برای ساخت انواع وسایل آشپزخانه و به خصوص قاشق و چنگال مفید هستند. همچنین ضد زنگ می باشند. این نوع ورق بسته به میزان آلیاژهای به کار رفته در آن در درجه های مختلفی تولید می شود.
  • ورق استیل 446: از این ورق ها بیشتر برای کار در درجه حرارت بسیار بالا استفاده می شود.
  • ورق استیل سری 500
  • ورق استیل سری 500 تنها در یک نوع تولید می شود که دارای کروم زیادی نسبت به سری های قبلی است. در نتیجه مقاومت حرارتی آن بالاتر است.

ورق استیل سری 600:
ورق های استیل سری 600 نیز بسته به نوع آلیاژ بکار رفته در آن ها متفاوت هستند و بر اساس این آلیاژها مقاومت و کاربردشان نیز متفاوت است.

بنگاه ورق استیل:
همان طور که ملاحظه کردید ورق های استیل تفاوت های ساختاری زیادی با هم دارند که برای کاربردهای مختلف تولید می شوند.

بنگاه استیل به معنی مکان انبار کردن ورق های استیل بر اساس تفاوتشان می باشد. هر دسته از ورق های استیل با ویژگی های مشخص در یک قسمت از بنگاه قرار می گیرند.

در واقع هر بنگاه شامل چند سوله می شود. ابتدا باید استیل های بگیر در جای مناسبی قرار بگیرند؛ زیرا با اینکه در برابر زنگ زدگی مقاوم می باشند اما ممکن است در برابر نوسانات جوی دچار تغییراتی شوند؛ بنابراین حتماً باید در فضایی سرپوشیده انبار شوند.

در مورد فلزهای نگیر این امر اهمیت کمتری دارد و اگر استیل های نگیر در فضای باز هم قرار بگیرند مشکل خاصی برایشان پیش نمی آید و آسیب نخواهند دید.

ورق هایی که داخل سوله قرار می گیرند با جرثقیل های سقفی و ورق هایی که در فضای باز هستند با لیفتراک جابه جا می شوند. در این بنگاه ها معمولاً دستگاه های برش نیز قرار داده می شود.

تفاوت های زیادی بین ورق های استیل از نظر جنس آلیاژهای به کار رفته در ورق ها، ضخامت، طرح و نحوه ساخت آن ها برای کاربردهای متفاوت وجود دارد.

بنابراین کارفرمایان باید قبل از خرید ورق استیل مورد نیاز تمامی این تفاوت ها را به دقت بررسی کنند تا بتوانند استیلی تهیه نمایند که بهترین نتیجه را برای آن ها ایجاد کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>