اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ساخت دریچه مصنوعی قلب، ایمپلنت های مفاصل مانند هیپ، زانو، شانه و آرنج و همچنین ساخت ایمپلنت و پین دندان از جمله کاربردهای آلیاژهای پایه تیتانیوم در پزشکی است.

تیتانیوم_پزشکی

اخیرا از تیتانیوم برای ساخت ابزار پزشکی مثل سوزن و قیچی هم استفاده می شود.

همچنین استفاده از تیتانیوم در حوزه زیست پزشکی نیز بسیار رایج است زیرا این فلز، الزامات مورد نیاز را بهتر از رقبایی مانند فولاد زنگ نزن، آلیاژهای CoCr، نایوبیم و تانتالم با خلوص تجاری برآورده می سازد.

از جمله خواص کاربردهای زیست پزشکی می توان به مقاومت در برابر خوردگی، زیست سازگاری، چسبندگی (رویش درونی استخوان)، استحکام خستگی و فرایند پذیری مناسب مانند ریخته گری، برقراری اتصال و مدول الاستیسیته که باید تا حد ممکن نزدیک به مدول استخوان باشد، اشاره کرد.

در این رابطه، سه دسته از آلیاژهای تیتانیوم شامل تیتانیوم تجاری یا CP، تیتانیوم α+β و تیتانیوم β در زیست پزشکی استفاده می شوند که تیتانیوم CP و آلیاژ Ti-6Al-4V اولین مواد تیتانیومی در کاربردهای زیست پزشکی و دارای بیشترین مصرف هستند.

به دلیل تردید در مورد مشکلات سمیت دراز مدت ناشی از وانادیم، آلیاژهای α+β در دهه 1980 و تعدادی از آلیاژهای تیتانیوم β در دهه 1990 توسعه یافتند.

دلیل عمده آن، استحکام خستگی بالاتر و مدول الاستیسیته کمتر نسبت به آلیاژهای تیتانیوم α+β بود. این دو خاصیت برای ایمپلنت های اتصال مفصل ران کاربرد دارد.

مزیت دیگر در مورد ساخت تیتانیوم β است. قطعات ریخته گری دقیق شده از آلیاژهای β که به سختی پایدار شده اند، خواص تقریبا یکسانی با محصولات کار شده دارند.

درصد ترکیبات فلزی آمالگام:
آمالگام یا پرکننده دندان، از حدود دو قرن پیش برای ترمیم دندان مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به تحولات چشمگیر در عرصه پزشکی طی دهه اخیر، از مهم ترین و پر کاربردترین مواد مورد توجه محققان و دندانپزشکان است.

اکنون آلیاژهای جدید با خواص بهتر برای آمالگام به بازار وارد شده است. آمالگام از ترکیب آلیاژ آمالگام با جیوه به دست می آید.

خود آلیاژ آمالگام از فلزات نقره، قلع، مس و مقدار محدودی پلاتین، طلا و یا پالادیوم تشکیل شده اما مهم ترین فلزات آن، نقره و قلع هستند.

مقدار فلزات در آمالگام به شرح زیر است:

  • نقره: حدود حدود 70 تا 73 درصد.
  • قلع: حدود 25 تا 27 درصد.
  • مس: 2 تا 3 درصد.
  • روی: مقدار بسیار کم.
  • فلزات گران قیمت (پلاتین، طلا و پالادیوم): بسیار جزئی.

نقره و قلع، به صورت ترکیبی در آلیاژ آمالگام وجود دارند. نسبت ترکیب دو فلز، فاز گاما نامیده می شود. آلیاژ حاصل در ترکیب با جیوه، مقاوم ترین نوع آمالگام را ایجاد می کند.

هر چقدر میزان نقره بیشتر باشد، آمالگام، استحکام بیشتری دارد و در حین سختی، انبساط بیشتری پیدا می کند و اگر قلع آن، بیش از حد باشد، استحکام کاهش می یابد و انقباض مختصر مشاهده می شود.

همچنین مس باعث سختی و استحکام بیشتر آمالگام و انبساط جزئی می شود. ضمن اینکه مقدار بسیار کمی روی، برای جلوگیری از سیاه شدن آمالگام در اثر اکسیداسیون، لازم است.

فلزات گران قیمت نیز تأثیر چندانی بر روی خواص فیزیکی و مکانیکی آمالگام ندارند. برای تسریع در ملغمه شدن (مخلوط کردن چند فلز)، بعضی آلیاژها نیز دارای سه درصد جیوه هستند.

اگر آلیاژ آمالگام دور از حرارت نگهداری شود، می توان به مدت طولانی بدون تغییر در خواص، آن را نگهداری کرد.

اکنون، بیش از 50 نوع آلیاژ با استانداردهای بین المللی در بازار موجود است. تنها تفاوت بین آمالگام ها، اندازه و شکل ذرات آن است و خواص فیزیکی آنها تقریبا مشابه است.

البته ذرات پودر ممکن است براده یا کروی و بسیار ریز باشد اما اخیرا مصرف آلیاژهایی با ذرات بسیار ریز، بیشتر مورد توجه هستند زیرا زمان سخت شدن آنها، کوتاه تر و استحکام اولیه شان بیشتر است.

همچنین آمالگام تهیه شده از این نوع آلیاژها با دیواره های حفره دندانی، انطباق بهتری دارند، پرداخت آنها، آسان تر است و سطح صاف تری ایجاد می کنند.

امروزه آلیاژهای جدید دارای ذرات کروی با ابعاد مختلف، به دندانپزشکان عرضه می شود.

این نوع آلیاژ آسان تر با جیوه مخلوط شده و به دلیل سیال بودن بیشتر، هنگام تراکم، احتیاج به فشار زیاد ندارد و سطح پرشده آن نیز یکنواخت است.

کاربرد نانو ذرات طلا در پزشکی:
اگر چه طلا، اکنون بیشتر مفهوم زینتی پیدا کرده و بازار آن اعم از زیورآلات، سکه و… هر روزه مورد توجه است، اما از این فلز به عنوان یک ماده ترمیمی نیز استفاده می شود.

از آنجا که طلای خالص، نسبتا نرم است، بنابراین، استفاده از آن، محدود به قسمت هایی است که در معرض بارگذاری یا فشار بسیار بالا نیستند از این رو، آلیاژهای طلا به دلیل بی اثر بودن از نظر شیمیایی، آلرژی زا نبودن، مقاومت نسبت به خوردگی و ثبات آنها برای دندانپزشکی مفیدند.

این آلیاژها، ویژگی های مکانیکی دارند که از طلای خالص برتر است و افزودن مس در زمینه طلا، استحکام آلیاژ حاصله و ویژگی های مکانیکی آن را بهبود می بخشد.

در مجموع از آلیاژهای طلا برای پر کردن، روکش دندان، پل هایی که دندان مصنوعی را به طبیعی وصل می کند و لوازم ارتودنسی استفاده می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>