اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کلیه ضوابط پذیرش مربوط به بتن و میلگرد و مصالح مصرفی آن، در فصل 10 مبحث نهم مقررات ملی ساختمان تحت عنوان (ارزیابی و کنترل کیفیت و بازرسی بتن و مصالح مصرفی) درج شده است.

پذیرش_بتن

در این مقاله به بررسی جامع شرایط پذیرش میلگرد و بتن برای استفاده در ساختمان خواهیم پرداخت.

بررسی جامع ضوابط پذیرش بتن و میلگرد فولادی:
بتن و مصالح تشکیل دهنده آن بایستی، ضوابط مربوطه را برآورده سازند.

در صورتی که مقاومت فشاری نمونه تهیه شده از بتن مصرفی در سن 28 روز، پاسخگوی مقاومت مشخصه طراحی باشد، این موضوع شرط لازم برای پذیرش بتن است ولی کافی نخواهد بود زیرا که مصالح تشکیل دهنده بتن نیز باید تحت کنترل و آزمایش قرار گیرد.

این بند یکی از مصادیقی است که تایید می کند نظارت ساختمان، تضمین کیفیت است و نه صرفا کنترل کیفیت.

یعنی در حقیقت فرآیند تولید نیز بایستی کنترل شود و آزمایش مصالح تشکیل دهنده بتن هم لازم خواهد بود.

ضوابط پذیرش بتن:
به گفته محمد فلاح اصل با توجه به تعهد سنگین ناظرین مبنی بر تضمین کیفیت ساختمان، انجام ندادن آزمایشات لازم، توجیه نخواهد داشت.

اگر تحمیل هزینه آزمایشات به قیمت تمام شده ساختمان مطرح گردد، لازم هست بدانیم مطابق با ارزیابی سازمان برنامه و بودجه، هزینه کلیه آزمایشات مورد نیاز برای ساختمان اعم از خاک و میلگرد و بتن و جوش و …، تنها 4 درصد از هزینه ساخت خواهد بود.

پس لازم است با فرهنگ سازی و آرام آرام به سمت انجام کلیه آزمایشات حرکت کنیم. به طور کلی پذیرش بتن، منوط به برآورده شدن کلیه شرایط زیر است:

  • ضوابط مربوط به مصالح تشکیل دهنده آن.
  • ضوابط مربوط به بتن ساخته شده.
  • ضوابط مربوط به بتن تازه (نظیر آزمایش کارآیی).
  • بتن سخت شده (نظیر آزمایش تعیین مقاومت فشاری 28 روزه).
  • دوام (نظیر حداکثر نسبت آب به سیمان).
  • ضوابط مربوط به مشخصات خاص بتن ناشی از روش خاص اجرای بتن (نظیر بتن های پمپی یا بتن ریزی زیر آب).
  • ضوابط پذیرش سیمان های پرتلند.

تواتر نمونه برداری و ضوابط الزامی سیمان های پرتلند شامل مشخصات شیمیایی، فیزیکی، مکانیکی سیمان های پرتلند، سیمان پرتلند سفید و پوزولانی می شود.

ضوابط پذیرش سنگدانه مصرفی در بتن:
تواتر نمونه برداری و ضوابط الزامی سنگدانه های مصرفی در بتن شامل ضوابط الزامی دانه بندی سنگدانه های ریز و درشت و حداکثر مواد زیان آور در آن ها، حداکثر مجاز دانه های پولکی و سوزنی در سنگدانه های درشت، ویژگی های فیزیکی و مکانیکی نمونه های بتن سازه ای با سنگدانه های سبک و ضوابط دانه بندی آن می شود.

ضوابط پذیرش آب مصرفی در بتن:
آب مصرفی باید کاملا تمیز و عاری از هرگونه مواد اضافه ای مانند اسید، روغن، نمک و مواد آلی باشد. به عنوان مثال وجود هرگونه سولفات و کلرید درون آب موجب افزایش حجم میلگرد، خوردگی و پوسیدگی آن خواهد شد.

که در نتیجه بتن را تخریب خواهد شد. بر همین اساس پیشنهاد می شود PH آب بین 5 تا 5.8 باشد.

ضوابط پذیرش بتن:

  • تعریف مقاومت مشخصه.
  • نحوه تبدیل نتایج مقاومت نمونه های مکعبی و استوانه ای غیر استاندارد به استوانه ای استاندارد. تأثیر نوع سیمان و سن بتن بر روی مقاومت فشاری نسبی بتن.
  • آزمونه و نمونه برداری بتن های مصرفی در کارگاه.
  • تواتر نمونه برداری.
  • ضوابط و شرایط مجاز بودن عدم نمونه گیری از بتن های مصرفی.
  • ارزیابی مقاومت بتن ساخته شده.
  • مراحل گام به گام ارزیابی مقاومت بتن ساخته شده.
  • نحوه برخورد با بتن ها غیر قابل قبول از نظر مقاومت (بتن های کم مقاومت یا کم دوام).

گفتیم برای بررسی پذیرش بتن، بایستی مقاومت نمونه 28 روزه کنترل گردد. چرا مقاومت در سن 28 روز ملاک است؟
علت اینکه مقاومت نمونه ها در سن 28 روز ملاک است، یک کار آماری است. بدین صورت که با بررسی موارد بسیار متعدد در ساختمان های متعارف، به این نتیجه رسیده اند.

که روند اجرا و نحوه بارگذاری به گونه ای است که در 28 روز به این مقاومت نیاز پیدا می کند.

در جایی که آیین نامه مدت زمان باز کردن قالب و یا برداشتن پایه های اطمینان یا مدت زمان مورد نیاز جهت عمل آوری را بیان کرده است، دقیقا با این فرض بوده که بتن در 28 روز به این مقاومت برسد نه اینکه هر وقت رسید مشکلی ندارد.

خیلی از اوقات نمونه در سن 28 روز شکسته می شود و مقاومت لازم را کسب نمی کند و دستگاه نظارت منتظر نتیجه آزمایش نمونه شاهد در سن 90 روز می شود.

برخی از ناظرین اگر مقاومت در 90 روز به مقاومت مندرج در نقشه رسیده باشد، مشکل را حل شده تصور می کنند در حالی که این تصور اشتباه است.

زیرا که مستند به جدول، مقاومت نمونه شاهد زمانی قابل قبول بودن بتن را ضمانت می کند که مقاومت 90 روزه، 20 درصد از مقاومت مندرج در نقشه بیشتر باشد. پس ملاک پذیرش مقاومت 28 روزه است.

بررسی بتن های ساخته شده با انواع مختلف سیمان:
استفاده از مقاومت نمونه ها در سنین 11 و 42 روزگی به جای 7 و 28 روزه، در بتن های ساخته شده با سیمان های نوع دو و پنج مجاز نیست و فاقد وجاهت قانونی است.

اگر در ساخت بتن از سیمان دیر سخت شونده مثل سیمان تیپ 2 یا 5 یا سیمان پوزولانی استفاده شود، نحوه ارزیابی مقاومت به چه صورت است؟

در این صورت همان طور که در بند فوق هم تأکید می نماید، نمونه ها باید در سن 28 روزه شکسته شود ولی مقاومت مورد انتظار باید از جدول صفحه 146 مقررات ساختمان استخراج گردد.

برای مثال مقاومت مورد انتظار ما از بتن ساخته شده با سیمان تیپ 2 در سن 28 روز، باید 90 درصد مقاومت بتن ساخته شده با سیمان تیپ 1 در سن 28 روز باشد.

یعنی اگر طراحی و طرح اختلاط ما براساس بتن ساخته شده با سیمان تیپ 1 باشد و مقاومت مشخصه بتن مورد نیاز طرح 30 مگا پاسکال باشد، حال اگر از سیمان تیپ 2 در ساخت بتن استفاده شود.

بتن در سن 28 روز، مقاومت فشاری 27 مگا پاسکال را کسب نمود، بتن قابل قبول خواهد بود. این بدان معناست که روند کسب مقاومت در حال پیمودن مسیر صحیح است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>