اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مدول الاستیسیته فولاد ساختمانی چقدر است؟
به حدی از تغییر شکل فولاد مورد نظر در آزمایش مقاومت کششی که مقادیر تنش و کرنش به صورت خطی با هم متناسب باشند، تغیر شکل کشسان یا الاستیک ماده (Elastic Deformation) گفته می شود.

فولاد_ساختمانی

در واقع شیب قسمت خطی نمودار تنش - کرنش در این نقطه معادل با مدول کشسانی (مدول یانگ) E یا همان مدول الاستیسیته فولاد است.

مدول کشسانی یا مدول الاستیسیته فولاد معیاری از مقاومت و سفتی فولاد بوده و نشان می دهد نمونه مورد آزمایش در برابر تغییر شکل کشسان چقدر مقاومت می کند.

هر چه مقدار مدول بیشتر باشد ماده سفت تر است یعنی کرنش کشسان کمتری در اثر اعمال یک تنش معین در آن رخ می دهد.

این مدول یک عامل مهم طراحی است که برای محاسبه تغییر شکل های کشسان به کار می رود.

به تغییر شکل کشسان تغییر شکل ناپایدار نیز گفته می شود؛ یعنی در این نقطه اگر نیروی وارد شده به نمونه برداشته شود تغییر شکل از بین رفته و فولاد به حالت اولیه خود بر می گردد.

معمولاً سازه ها باید طوری طراحی شوند که مطمئن باشیم در اثر وارد شدن تنش تغییر شکل الاستیک تنها در قطعات و اجزای سیستم اتفاق افتاده و کل سازه را تغییر نمی دهد و می تواند دوباره به حالت قبلی برگردد.

بنابراین دانستن نیرویی که در آن تغییر شکل الاستیک در قطعه یا بدنه شروع می شود اهمیت زیادی دارد، از آن نقطه به بعد تغییرات طوری هستند.

که حتی با برداشتن نیرو شکل میله مورد آزمایش دیگر به حالت قبل برنگشته و تغییرات دائمی هستند.

گزارش کار آزمایشگاه خواص مکانیکی فولاد:
آزمایشات دیگری نیز مانند آزمایشات فشاری، برشی و پیچشی برای تعیین سایر پارامترهای مکانیکی مواد در آزمایشگاه های مکانیک و مقاومت مصالح انجام می شود که همگی آن ها برای یک طراحی بی عیب و نقص و داشتن سازهای کاربردی لازم و ضروری هستند.

با توجه به توضیحاتی که در مورد هر کدام از مهم ترین اصطلاحات در علم مقاومت مصالح درباره فولاد برایتان ارائه کردیم، اکنون بهتر درک می کنید که تعیین این پارامترها توسط آزمایش های مختلف چقدر می تواند برای یک طراحی دقیق و بدون نقص مهم باشد.

توجه داشتن به این پارامترها در هنگام طراحی باعث می شود بعد از بهره برداری از طرح اجرا شده هیچ مشکلی پیش نیاید و نه طراح و نه کارفرما هیچ کدام با ایجاد حادثه های ناگهانی مانند تخریب سازه غافلگیر نشوند.

امیدواریم این مطلب نظر شما را جلب کرده باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>