اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

استفاده از سیستم قاب خمشی و اعضای خمشی مزایایی به همراه دارد که بررسی می کنیم.

خمشی_تیر_ها
یک مزیت اعضای خمشی تیرها این است که به هنگام استفاده در اسکلت ساختمان، این اجازه را به مهندسان می دهد تا اسکلت را هر طور بخواهند طراحی کنند.

این مزیت آزادی عمل در ساخت اسکلت باعث می شود بیشتر از همین سیستم قاب خمشی برای مقاوم سازی ساختمان استفاده شود.

بنابراین زیبا جلوه دادن یک ساختمان از مزیت های اعضای خمشی تیرها در این نوع سیستم است.

از دیگر مزایای استفاده از اعضای خمشی انعطاف پذیری بالای آن است که به راحتی می تواند بارهای ارتجاعی را تحمل کند.

از دیگر مزایای مهم اعضای خمشی و سیستم خمشی این است که تعمیر و بازسازی ساختمان های تخریب شده به دلیل طوفان و زلزله به مراتب هزینه های بسیار سنگینی به دنبال دارد و استفاده از آن ها این مزیت را به همراه دارد که جلوی این هزینه های سنگین را بگیرد.

معایب استفاده از اعضای خمشی:
استفاده از سیستم قاب خمشی و اعضای آن قطعا معایبی به همراه دارد که آن ها را بایستی بررسی کنیم. یکی از معایب این سیستم بالا رفتن وزن سازه است.

زیرا بیشتر اعضای خمشی از جنس فولاد بوده به همین جهت استفاده از آن ها وزن سازه را افزایش می دهد. از دیگر معایب این نوع مقاوم سازی حساسیت در طراحی آن ها می باشد.

قبل از نصب و بارگذاری، این اعضا باید توسط افراد متخصص بررسی و محاسبه شود. استفاده از اتصالات سخت و سنگین و همچنین پیچیدگی در نصب اعضای خمشی یکی دیگر از عیب های آن است.

در نهایت هم هزینه خیلی زیاد در طراحی و نصب اعضای خمشی می تواند یکی دیگر از معایب آن باشد که البته با توجه به شرایط ویژه مثل احتمال طوفان یا زلزله باید توجهی به میزان هزینه مصرفی وجود نداشته باشد.

حتی با در نظر گرفتن معایب این سیستم باز هم نمی توان از استفاده از آن چشم پوشی کرد زیرا بهترین راه حفظ سلامت انسان ها و سازه ها به هنگام زلزله همین سیستم قاب خمشی و اعضای آن می باشد.

محاسبه خمش در تیرها:
تیرها بخش مهم تشکیل دهنده سیستم قاب خمشی هستند و محاسبه میزان خمش آن ها بسیار حائز اهمیت است.

نحوه محاسبه میزان خمش تیر هم به صورت دستی و هم به صورت نرم افزاری انجام می پذیرد. به هنگام محاسبه خمش اعضای خمشی تیرها عوامل زیادی در نظر گرفته می شود.

نمونه این عوامل شامل نوع سیستم قاب خمشی، تعداد طبقات ساختمان، نوع منطقه جغرافیایی، اندازه و طول تیرها، نحوه اتصال آن ها به ستون، نوع تیر و غیره است.

طبیعتا میزان خمش تیر در سیستم قاب خمشی معمولی یا ویژه کاملا متفاوت است و یا اینکه طول و شکل تیرها بر میزان خمش آن ها تأثیر می گذارد.

مهندسین فرمول های خاصی را برای محاسبه میزان خمش اعضای خمشی در نظر می گیرند.

خلاصه کلام:
مقاوم سازی یک سازه در مقابل بلایای طبیعی مثل زلزله هر چند ممکن است کمی هزینه بر باشد ولی اگر بتواند جلوی خسارات ناشی از حوادث طبیعی را بگیرد ارزش هزینه کردن هم دارد.

مقاوم سازی ساختمان ها نه تنها می تواند از خرابی ساختمان جلوگیری کند بلکه ایمنی افراد داخل ساختمان را نیز تامین می کند که این امر بسیار حائز اهمیت است.

نکته قابل توجه در مورد اعضای سیستم قاب خمشی این است که باید توسط افراد متخصص و مهندسان عمران و معماری محاسبه شود و افراد معمولی قادر به طراحی چنین سیستم های پیچیده ای نیستند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>