اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

شیرآلات

راهنمای تعمیر وسایل قدیمی یکی از گزینه های معمولاً به صرفه است که باعث کاهش هزینه ها می شود. امّا آیا این در مورد ترمیم آبکاری شیرآلات بهداشتی و ساختمانی قدیمی نیز صحیح است؟ به نظر شما خرید شیرآلات جدید به صرفه تر است یا آبکاری شیرآلات کهنه و قدیمی؟آیا امکان آبکاری شیرآلات در منزل وجود دارد؟ تحت چه شرایطی می توانید آبکاری شیرآلات کهنه را شخصاً انجام دهید؟ این ها سوالاتی است که ممکن است به ذهن شما نیز خطور کرده باشد. آبکاری شیرآلات در منزل می تواند بسیار وسوسه کننده به نظر برسد، امّا هزینه و دردسرهای آن به این سر راستی نیست!

ترمیم آبکاری شیرآلات

با گذشت چندین سال از خرید شیرآلات ممکن است انواع آبکاری شیرآلات دچار خط و خش شوند، در اثر ضربه آسیب ببینند و یا به سادگی تکراری به نظر برسند. در این مواقع معمولاً کاربران به فکر تعویض شیرآلات و یا ترمیم آبکاری شیرآلات میافتند. به نظر ترمیم آبکاری شیرآلات به صرفه تر و کم هزینه تر از خرید شیرآلات جدید است، امّا در واقع این طور نیست! آبکاری شیرآلات کهنه، حتّی اگر توسط متخصصین و در کارگاه های مخصوص صورت بگیرد، در مقایسه با فرایند آبکاری اولیه در زمان تولید شیرآلات هزینه بیشتری می برد و ممکن است دوام اولیه را نیز نداشته باشد. در ادامه روش آبکاری شیرآلات در منزل و دلایل به صرفه نبودن آن بررسی شده است.

آبکاری شیرآلات در منزل

همانطور که در ادامه به صورت کامل بررسی شده است، شیرآلات دارای آبکاری را باید پیش از آبکاری مجدد اسیدشویی کرد تا لایه آبکاری آن ها از بین برود. انجام این کار به تجهیزات و مواد مناسب نیاز دارد و در منزل امکانپذیر نیست. اما اگر شیرآلات شما اصطلاحاً خام و یا بدون آبکاری باشد چه؟ با اینکه چندان توصیه نمی شود، امّا می توانید برای آبکاری شیرآلات در منزل به روش زیر عمل کنید:

  • لوازم غیر برنجی شیرآلات مانند واشر، پرلاتور و... را باز کنید.
  • سطح شیر را با سیم ظرفشویی و یا اسکاچ زبر و مایع ظرفشویی تمیز کنید تا چربی آن از بین برود.
  • در صورتی که زنگ زدگی و یا آلودگی بر روی سطح شیر باقیمانده است با یک سیم ظرفشویی بر روی آن بکشید تا کاملاً پاک گردد.
  • سپس سطح شیر را با دستمالی مرطوب تمیز و کاملاً خشک کنید. دقت کنید تا پرز دستمال بر روی شیرآلات باقی نماند.
  • اسپری پرایمر را خوب تکان دهید و با فاصله 15 سانتی متر بر روی شیرآلات مورد نظر اسپری کنید. دقت کنید که یک لایه نازک و یکدست بر روی تمام سطح قرار گیرد. پرایمر سلف اچ (مخلوطی از زینک و اسید) مناسب ترین پرایمر برای رنگ کردن فلزات برنجی است.
  • 24 ساعت به پرایمر یا لایه اولیه فرصت خشک شدن بدهید.
  • اسپری رنگ مورد نظر خود اعم از رنگ روغنی، آکریلیک و سایر رنگ هایی که دیر خشک می شوند را انتخاب کنید. بهتر است از رنگ های لاتکسی که دوام کمتری دارند استفاده نکنید.
  • رنگ مورد پسند خود را به صورت لایه لایه، یک دست و نازک بر روی سطح شیر اسپری کنید. فراموش نکنید پیش از اسپری لایه جدید، حتماٌ به لایه قبلی حداکثر 2 ساعت فرصت بدهید تا کاملاً خشک شود. تعداد لایه ها معمولاً 4 یا 5 لایه است اما می توانید اسپری کردن را تا زمانی که به رنگ مورد نظر خود برسید تکرار کنید.
  • در نهایت می توانید برای براق شدن شیرآلات و دوام بیشتر رنگ آن ها از اسپری براق کننده و محافظ استفاده کنید.

ترمیم آبکاری شیرآلات می تواند با آبکاری شیرآلات کهنه در خانه انجام شود. امّا اگر شیرآلات مورد نظر قبلاً آبکاری شده اند، آبکاری شیرآلات در منزل به صرفه نیست؛ چراکه به تجهیزات و مواد اسیدی جهت پاک کردن لایه آبکاری قبلی نیاز است. در صورتی که شیرآلات کهنه یا دست دوم شما اصطلاحاً خام است و آبکاری ندارد، با اینکه توصیه نمی شود می توانید رنگ آمیزی شیرآلات را در منزل انجام دهید.

آبکاری شیرآلات کهنه

آبکاری شیرآلات کهنه امکان پذیر است؛ امّا به صرفه نیست! در فرایند تولید شیرآلات، آبکاری بر روی سطح برنجی شیرآلات که مرحله پرداختکاری را طی کرده اند، نشانده می شود. آبکاری شیرآلات دست دوم مستقیماً بر روی لایه آبکاری قبلی (اعم از طلایی، کروم، استیل، سفید و هر رنگ دیگر) ممکن نیست چرا که رنگ برای چسبیدن، به یک سطح زبر و خشن نیاز دارد. جهت آبکاری شیرآلات قدیمی، مراحل زیر باید در کارگاه های آبکاری طی شود:

ابتدا باید لایه آبکاری قبلی از روی شیر پاک شود که به این مرحله اسیدشویی یا آب برگردان گفته می شود.
سپس مرحله پرداختکاری باید مجدداً طی شود تا سطح شیر یکدست و آماده آبکاری گردد.در نهایت می توان رنگ شیرآلات را با آبکاری مجدد ترمیم کرد.

انجام تمامی این مراحل نیاز به تجهیزاتی مانند دستگاه پرداختکاری، کوره، وان آبکاری و مواد مخصوص دارد تا کیفیت مورد نظر حاصل گردد. در غیر این صورت انجام آن توسط شما می تواند تنها یک آزمایش جذاب و احتمالاً بدون نتیجه مطلوب باشد. به طور خلاصه در صورتی که به فکر آبکاری شیرآلات کهنه خود هستید، تعویض آنها با شیرآلات نو کم هزینه تر خواهد بود.

همانطور که بررسی شد، امکان آبکاری شیرآلات کهنه وجود دارد امّا به صرفه نیست. شیرآلات دست دوم معمولاً قبلاً یک بار آبکاری شده اند و آبکاری مجدد آن ها به صورت مستقیم بر روی لایه آبکاری قبلی امکان پذیر نیست. در نتیجه پیش از ترمیم آبکاری شیرآلات، لایه آبکاری قبلی باید به روش اسید شویی از روی شیر برداشته شود. با توجه به تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای آبکاری شیرآلات قدیمی امکان انجام این کار در منزل وجود ندارد.

امّا در صورتی که شیرآلات برنجی مورد نظر شما خام و یا بدون آبکاری هستند، می توانید آبکاری شیرآلات در منزل را انجام دهید. گرچه رنگ آمیزی شیرآلات در منزل توصیه نمی شود و دوام آن مانند آبکاری های صنعتی نیست، ولی گزینه ای است که می توانید در نظر داشته باشید. بهتر است قیمت شیرآلات جدید را با هزینه آبکاری شیرآلات دست دوم مقایسه کنید تا بهترین تصمیم را در مورد خرید شیرآلات بگیرید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>