اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


شیرآلات


علت سفت شدن شیر اهرمی

سفت بودن مهره کارتریج رایج ترین علت سفت شدن شیر اهرمی است که به کمک ابزار تُرک مِتر و تنظیم فشار بستن مهره قابل حل است. سفت شدن شیر اهرمی می تواند علت های دیگری مانند رسوب گرفتگی کارتریج، خرابی کارتریج و یا اشکال در محل قرار گرفتن کارتریج درون بدنه شیرآلات داشته باشد. با آگاهی از علت سفت شدن شیر آب اهرمی می توانید به راحتی تعمیر شیر اهرمی خود را انجام دهید و سفتی اهرم شیر آب را برطرف کنید.به طور کلی علت سفت شدن شیر آب اهرمی یک یا تمام موارد زیر است:

  • سفت بودن بیش از اندازه مهره کارتریج
  • رسوب گرفتگی کارتریج
  • گیر کردن کارتریج به دلیل ورود ذرات معلق در آب به درون قطعات کارتریج
  • خرابی کارتریج
  • اشکال در تراشکاری محل قرار گرفتن کارتریج در داخل شیرآلات

سفت بودن بیش از حد مهره کارتریج

در صورتی که دسته شیر به سختی و خشکی حرکت کند، ممکن است ایراد از سفت بودن بیش از حد مهره کارتریج باشد. اگر باز و بسته کردن آب نیاز به فشار زیادی دارد، احتمالاً مهره کارتریج زیادی سفت شده است. در هنگام حل این مشکل توجه داشته باشید شل کردن بیش از اندازه مهره کارتریج می تواند باعث شل شدن شیر اهرمی و هرز به نظر رسیدن دسته شیر شود. پس حتما از ابزار تُرک مِتر (Tork/Torque meter) استفاده کنید تا بتوانید با فشار استاندارد 8 تا 12 نیوتن متر مهره کارتریج را در جای خود محکم کنید:

فلکه اصلی آب را قطع کنید و یا شیرهای پیسوار سرد و گرم را از زیر سینک روشویی و ظرفشویی ببندید.
نگین آبی/قرمز یا همان نمایانگر آب سرد و گرم را از جای خود بیرون بیاورید تا پیچ مغزی دسته نمایان شود.
با استفاده از آچار آلن مناسب (2.5) پیچ دسته که در زیر نگین قرار دارد را باز و دسته اهرمی را از جای خود خارج کنید.قالپاق یا کاور را از جای خود خارج کنید. با لغزیدن این دو سرامیک صیقلی بر روی هم و انطباق این مجراها میزان آب ورودی سرد و گرم به شیر و میزان و دمای آب خروجی از شیر آب تعیین می شود. کنترل این مکانیزم توسط کاربران و به واسطه دسته اهرمی شیر صورت می گیرد که به دسته کارتریج متصل است. با حرکت دسته اهرمی شیر و بالطبع دسته کارتریج سرامیک ها بر روی هم حرکت می کنند.

اما نقش مهره کارتریج چیست؟

مهره کارتریج قطعه ای است که در داخل تنه شیر و بر روی کارتریج بسته می شود تا آن را در جای خود محکم کند. این مهره در واقع سفت شدن شیر اهرمی و یا هرز شدن شیر آب را تعیین می کند. فشار مناسب برای بستن مهره کارتریج 8 تا 12 نیوتن متر است که با ابزاری به نام تُرک مِتر سنجیده می شود. اگر فشار بستن مهره کارتریج از این میزان کمتر باشد، دسته شیر اهرمی شل می شود و یا هرز به نظر می رسید. اما اگر فشار بستن مهره کارتریج از این میزان بیشتر باشد، دسته شیر اهرمی سفت می شود.

رسوب گرفتگی کارتریج

کارتریج به عنوان مغزی شیر اهرمی در تماس دائم با آب قرار دارد و ممکن است سریع تر از سایر قطعات شیرآلات دچار رسوب گرفتگی شود. رسوب گرفتگی کارتریج، دیگر علت سفت شدن شیر اهرمی است. همانطور که باید در بازه های زمانی مورد نیاز رسوب گیری شیر اهرمی را جهت بهبود عملکرد شیرآلات انجام دهیم، رسوب زدایی کارتریج نیز اهمیت دارد. برای از بین بردن رسوب کارتریج شیر اهرمی مراحل زیر را دنبال کنید:

  • جریان آب را یا از فلکه اصلی و یا از شیر پیسوار (برای شیرآلات روشویی و ظرفشویی) ببندید.
  • نگین (پولکی) آبی و قرمز که مشخص کننده آب سرد و گرم است را از جای خود بیرون بیاورید تا پیچ مغزی دسته نمایان شود.
  • کاور یا سطح کروی زیر دسته را از جای خود خارج کنید.
  • مهره کارتریج را با آچار باز کنید.
  • کارتریج را از جای خود خارج کنید و رسوبات موجود بر روی کارتریج را با مسواک تمیز کنید و در صورت نیاز می توانید از محلول آب و سرکه سفید استفاده کنید.
  • محل قرار گرفتن کارتریج درون شیرآلات را با حوله آغشته به سرکه از رسوبات پاک کنید و سپس به خوبی آبکشی و خشک نمایید.
  • تمام قطعات شیر را با ترتیب برعکس در جای اولیه خود ببندید.

گیر کردن کارتریج (سفت شدن مغزی شیر آب اهرمی)

یکی دیگر از دلایل سفت شدن دسته شیر اهرمی گیر کردن ذرات معلق آب و یا شن و ماسه های بسیار ریز در میان قطعات داخلی کارتریج شیر اهرمی است. در این حالت، زمانی که دسته اهرمی شیر را باز و بسته می کنید (در واقع قطع و وصل جریان آب توسط کارتریج را کنترل می کنید)، این ذرات ریز اجازه عملکرد روان کارتریج را نمی دهند و شیر اهرمی سفت می شود.

البته این مشکل چندان رایج نیست؛ چراکه به راحتی می توان با نصب شیر پیسوار فیلتر دار در مسیر ورود آب به شیرآلات از این مشکل پیشگیری کرد. شیر پیسوار فیلتردار دارای یک توری است که از ورود شن و ماسه و ذرات ریز معلق در آب به داخل شیرآلات جلوگیری می کند. شیر پیسوار مربوط شیر روشویی و ظرفشویی در زیر سینک و شیر پیسوار مربوط به شیر توالت و حمام معمولاً قبل از آبگرم کن و پکیج نصب می شود.

با طی کردن مراحل بالا کارتریج شیر اهرمی را باز کنید و منافذ کارتریج را بررسی نمایید. در صورتی که شن و ماسه و یا ذره خارجی دیگری در این منافذ دیده شد آن را با سوزن خارج کنید. توجه داشته باشید که برای تمیز کردن کارتریج از مواد شوینده استفاده نکنید! شستن کارتریج با مواد شوینده باعث از بین رفتن گریس خوراکی موجود در میان سرامیک های کارتریج و بخش های داخلی آن می شود و دسته شیر اهرمی شما سفت تر از قبل خواهد شد!

همانطور که بررسی شد سفت شدن شیر اهرمی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که معمولاً تمام آن ها به نحوی به کارتریج مربوط می شود. انواع علت سفت شدن اهرم شیر آب از سفت بودن بیش از اندازه مهره کارتریج تا مشکل در تراشکاری محل قرار گرفتن شیرآلات را شامل می شود و راه حل مخصوص به خود را دارد. با یافتن علت سفت شدن شیر اهرمی و همچنین علت هرز شدن شیر آب می توانید تعمیر شیر اهرمی خود را به راحتی در منزل انجام دهید. بسیاری از مواقع تعمیر سفتی شیر اهرمی به سادگی تمیز کردن شیرآلات است و بعضی اوقات نیاز به تخصص و ابزار پیچیده تری دارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>