اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


اتصالات


اتصال رزوه ای (پیچی)

اتصالات رزوه ای (Threaded Fittings) معمولاً برای خطوط سرویس و پروسه های کوچک لوله کشی در ابعاد محدود و فرآیندهای کم اهمیت استفاده می­ گردد. در این نوع اتصال لازم است تا به حالت نر و مادگی دو لوله و یا یک لوله و یک اتصال دیگر داخل هم شده و به هم متصل شوند.جهت انتخاب لوله به منظور اتصال پیچی باید به محل رزوه شدن لوله و اتصالات توجه ویژه ای داشت. چنانچه روی لوله رزوه شده باشد، آن لوله قسمت نر اتصال و چنانچه قسمت داخلی لوله رزوه شده باشد، آن لوله قسمت مادگی اتصال می­ باشد.

استاندارد ASME B1.20.1 در مورد اتصال رزوه ای لوله ها به کلیه ابعاد مورد نیاز از جمله تعداد رزوه در هر اینچ، قطر پیچ و طول رزوه برای تمام قطر لوله اشاره می­ کند.لوله های با اتصال رزوه ای معمولاً برای کاربردهای کوچک و کم هزینه مانند سیستم های لوله کشی خانگی آب و فاضلاب، سیستم های ضد حریق و سیستم های خنک کننده صنعتی استفاده می­شوند. از جمله مزایا و معایب اتصال رزوه ای می ­توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایا

  • برای نصب اتصالات بر خلاف جوشکاری به مهارت بالایی نیاز نیست و فقط لازم است تا رزوه ها روی هم چرخانده شوند.
  • برای سیستم های با فشار و دمای پایین که ارتعاشات آن­ها کم است، آب بندی مناسبی دارند و نشتی ندارند.
  • این اتصالات برای محیط های خطرناک مستعد انفجار مناسب هستند؛ چراکه در صورت جوشکاری در این محیط ها جرقه ایجاد شده و ممکن است باعث ایجاد خطرات شود.
  • می­توان لوله های با جنس های پلاستیک و PVC را هم بر خلاف اتصال جوشکاری با این روش متصل کرد.

معایب

  • تغییرات سریع دمایی در لوله به علت تغییر دمای سیال موجب کرنش حرارتی در لوله شده و در اتصالات رزوه ای سبب ایجاد نشتی می­گردد. طبق استاندارد ASME B31.1 استفاده از این اتصالات برای دما ها و فشارهای بالا مناسب نیست.
  • با گذشت زمان و در اثر ایجاد تنش خستگی در اتصال و رزوه ها، استحکام اتصال مقداری پایین می ­آید و لوله های متصل در جای خود مقداری شل می­ شوند که این امر سبب ایجاد لرزش در خط لوله و ایجاد نشتی می­ گردد.
  • از آن­جایی که برای اتصال رزوه ای لازم است تا لوله در جای خود چرخانده شود، برای سیستم های پیچیده که امکان چرخش و حرکت لوله ها وجود ندارد و یا از طرف دیگر لوله در جای خود ثابت شده است، نمی­توان به راحتی از اتصال رزوه ای استفاده کرد.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>