اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اتصالات

فلنج (Flange) روشی برای متصل کردن لوله ها، شیرآلات صنعتی، پمپ ها و سایر تجهیزات برای تشکیل سیستم لوله کشی است. این اجزاء دسترسی آسان برای تمیز کردن، بازرسی یا اصلاح را در سیستم لوله کشی فراهم می کنند. فلنج ها معمولاً جوش داده شده یا پیچ می شوند. اتصالات فلنج با پیچاندن دو فلنج با واشر بین آنها برای آب بندی و جلوگیری از نشتی، ساخته می شوند.

فلنج ها در جنس های مختلفی مانند فولاد ضد زنگ، چدن، آلومینیوم، برنج، برنز، پلاستیک و … تولید می شوند. اما بیشترین ماده مورد استفاده در ساخت فلنج ها کربن استیل با سطوح ماشینکاری شده است. استاندارد ASME B16.5 به توضیح ابعاد و انواع فلنج های مختلف می ­پردازد.فلنج ها دارای انواع مختلفی بر اساس شکل و ساختار، نوع اتصال و جنس هستند که در زیر تعدادی از فلنج های رایج معرفی شده اند.

1- فلنج گردن جوشی

فلنج گردن جوشی (Welding Neck Flange) دارای یک قسمت مخروطی بلند است که می ­تواند به یک لوله جوش داده شود. این نوع فلنج ها برای جریانات با فشار بالا و دمای بالا یا پایین استفاده می­ شوند که نیاز است جریان به طور مداوم برقرار باشد.

فلنج های گردن جوشی افت فشار پایینی دارند و به تبع آن اغتشاش جریان و رسوبات جریان در آن ها کمتر است. بدنه مخروطی فلنج های گردن جوشی باعث توزیع یکنواخت تنش مکانیکی در سطح فلنج شده و از اثرات مخرب تمرکز تنش در سطح اتصال جلوگیری می­کند. همچنین بازرسی رادیوگرافی جوش در این نوع فلنج ها راحت تر است و می ­توان به راحتی محل نشتی را در صورت وجود تشخیص داد.سایز این فلنج ها (بر حسب NPS) باید با سایز لوله برابر باشد. فلنج گردن جوشی به وسیله جوش لب به لب V شکل به لوله متصل می­ گردد.

2- فلنج برشی

یک فلنج برشی (Slip-on Flange) توسط دو جوش پر شونده (Fillet Weld) به لوله یا اتصالات وصل می شود، یکی در داخل آن اجرا می شود و دیگری خارج از حفره فلنج. قطر حفره این فلنج ها از قطر لوله ای که به آن متصل می ­شوند بیشتر است و لوله مقداری داخل فلنج فرو می ­رود و سپس جوش می­ شود.این فلنج ها دارای ابعاد کوچک و شکل جمع و جوری هستند و با عنوان فلنج های کشویی (Hubbed Flanges) شناخته می­ شوند.

3- فلنج رزوه ای

فلنج رزوه ای (Threaded Flanges) نوعی اتصال پیچی است که در این نوع اتصال، داخل فلنج رزوه شده و فلنج عضو ماده است و لوله ای که قسمت خارجی آن رزوه شده است عضو نر اتصال است که داخل فلنج پیچ می­ شود. استاندارد این فلنج ها ASME B1.20.1 می­ باشد.

این نوع فلنج ها برای لوله های با سایز کمتر از 4 اینچ و جریانات با فشار و دمای کم مانند سیستم های انتقال آب استفاده می ­شوند. از طرفی برای مناطق مستعد انفجار مانند جایگاه های سوخت که انجام فرایند جوشکاری خطرناک است و سبب ایجاد جرقه می­ شود، از این نوع اتصالات استفاده می­ گردد.

4- فلنج تکیه گاهی

این نوع فلنج ها (Lap Joint) دارای سطحی صاف هستند و از طریق سوراخ های کوچکی که روی سطح خود دارند به بدنه اتصال سوراخ دار لوله ای دیگر پیچ و مهره شده و متصل می­ شوند. این فلنج ها در سایزهای متنوع و برای محدوده فشارهای مختلف در دسترس هستند و از این جهت دارای مزیت نسبت به فلنج های رزوه ای هستند.

جهت آب بندی و جلوگیری از نشتی در این فلنج ها از واشر آب بند پشت پیچ ها استفاده می­ شود. نشیمنگاه لوله پشت سوراخ های فلنج جای گرفته و اتصال محکمی ایجاد می ­شود. از آن­جایی که بدنه فلنج هیچ گونه تماسی با سیال عبوری از لوله ندارد، می ­توان از فلنج های ارزان کربن استیل برای اتصال لوله های گذر دهنده سیالات خورنده استفاده کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>