اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

شیرآلات صنعتی

شیر ساچمه ای (کروی) Globe Valve یک شیر با حرکت خطی است که برای قطع و وصل و تنظیم جریان به کار می ­رود. در این شیر دیسک می­تواند کاملاً از جلوی جریان کنار رفته و هیچ تماسی با آن نداشته باشد و یا اینکه به­ طور کامل جریان سیال را مسدود کند. در حقیت اصل اساسی کارکرد شیر ساچمه ای حرکت عمودی دیسک فوق نشیمنگاه است.

هنگام بسته شدن شیر ساچمه ای، دیسک به تدریج جلوی نشیمنگاه را می­ گیرد و جریان را به مرور کاهش می ­دهد که همین امر باعث می­ شود تا از این شیر برای تنظیم جریان استفاده شود. نشیمنگاه شیرهای ساچمه ای ممکن است به دو حالت باشد که یا با بدنه ­ی شیر به صورت یکپارچه بوده و یا داخل بدنه ­ی شیر پیچ می­شود.در مقایسه با شیر دروازه ای، یک شیر ساچمه ای عموماً آب بندی بهتری داشته و نشتی کمتری دارد. شیرهای ساچمه ای را می ­توان طوری تنظیم کرد که دیسک این شیرها در خلاف جهت یا همان جهت حرکت جریان سیال بسته گردد.

زمانی که دیسک در خلاف جهت جریان سیال بسته می­ شود، انرژی جنبشی سیال به باز شدن شیر کمک کرده و مانع از بسته شدن شیر می­ شود.و برعکس زمانی که شیر در جهت جریان سیال بسته می­ شود، انرژی جنبشی سیال به بسته شدن شیر کمک کرده و مانع از باز شدن آن می ­شود. درحالتی که بخواهیم سرعت بسته شدن جریان بالا باشد، حالت دوم ترجیح داده می­ شود.

معایب شیر ساچمه ای

شیر ساچمه ای (کروی) Globe Valve همچنین معایبی هم دارند. مهم ترین کاستی این شیرها افت فشار زیاد در اثر دو یا چند چرخش و تغییر زاویه در جریان است. انسداد و ناپیوستگی در مسیر جریان باعث افت هد می­ شود و همچنین این تغییر جهت در جریان سبب ایجاد اغتشاش در سیال و تولید سروصدا می­ گردد.

در یک جریان پرفشار ایجاد تغییرات دینامیکی در جریان مانند موانع، ضربه ها و افت فشار می­تواند باعث آسیب جدی به تجهیزاتی چون استم (Stem)، نشیمنگاه (Seat)و عملگر (Actuator) شود. شیرهای ساچمه ای بزرگ برای جریانات پرفشار بسیار مورد استفاده هستند.از دیگر معایب شیر ساچمه ای می­ توان به لزوم بزرگ بودن دهانه برای مونتاژ دیسک، داشتن وزنی به مراتب سنگین تر نسبت به شیرهای دیگر با همین نرخ جریان و قرار گرفتن برامدگی دیسک روی استم اشاره کرد.

انواع شیرهای ساچمه ای (Globe Valves Types)

شیر ساچمه ای (کروی) Globe Valve از لحاظ شکل بدنه و نوع دیسک دارای انواع مختلفی هستند که هرکدام بنا به عملکرد خاصشان در کاربردهای مختلف استفاده می­شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>