اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

شیرآلات صنعتی

شیر وسیله ­ای ­است که در مسیر جریان سیال نصب شده و وظیفه ­ی آن قطع و وصل کردن یا کنترل جریان سیال می ­باشد. شیر ها در انواع، اشکال و سایزهای مختلف موجود هستند و برای کاربردهای مختلف استفاده می شوند. وظایف اصلی شیر ­ها عبارتند از:

  • باز و بسته کردن جریان
  • کنترل جریان و تنظیم مقدار سیال عبوری
  • جلوگیری از بازگشت جریان
  • کنترل و تنظیم فشار جریان جهت جلوگیری از آسیب رسیدن به دستگاه­ ها و تجهیزات

اجزای اصلی شیر

اجزای اصلی شیرآلات صنعتی از لحاظ ساختار با یکدیگر متفاوتند اما در حالت کلی می توان اجزای اصلی شیر را به صورت زیر دسته بندی کرد:

بدنه (Body)

به پوسته خارجی شیر گفته می شود که اجزای اصلی شیر درون آن قرار دارد؛ جنس پوسته می تواند از فلز یا پلاستیک باشد و برنج، برنز، چدن، فولاد و آلیاژهای آن ها از جمله فلزاتی هستند که در ساخت بدنه شیر ها کاربرد دارند.

بانت (Bonnet)

وظیفه حفظ و نگه داری اجزای اصلی شیر را برعهده دارد و به صورت پیچی یا فلنجی روی بدنه سوار می شود. بانت یک اتصال قابل تعویض و تعمیر است و انتخاب صحیح جنس آن بستگی به سیال عبوری از شیر دارد.

پورت (Port)

مسیر ورودی و خروجی شیر است که معمولا به لوله یا درام وصل می شود.

دیسک (Disk)

دیسک قسمتی متحرک یکی از اجزا اصلی شیرالات صنعتی است که در واقع عامل قطع و وصل شدن جریان است. دیسک ها با یکدیگر متفاوت هستند و می توانند به صورت صفحه ای، کروی، استوانه ای، و… باشند؛ حرکت دیسک نیز می تواند به صورت چرخشی یا خطی باشد.

نشیمنگاه (Seat)

نشیمنگاه یکی از اجزای داخلی و ثابت ساختار اصلی شیر است که در زیر دیسک قرار دارد. در شیرهایی که حرکت دیسک در آنها به صورت خطی است هنگامی که شیر باز است دیسک و نشیمنگاه هیچ ارتباطی باهم ندارند؛ اما وقتی که دیسک پایین آید و جریان قطع شود دیسک کاملا در نشیمنگاه می نشیند. این در حالی است که در شیرهایی که دیسک حرکت صرفا چرخشی دارد، نشیمنگاه و دیسک همیشه با یکدیگر درگیرند.

استم (Stem)

استم stem یکی دیگر از اجزای اصلی شیر است که اکچویتور (actuator) را به دیسک متصل می­­کند و از بین بانت گذشته و به درون شیر می­ رود. استم مقدار جابه جایی را که از طریق اکچویتور اعمال می­شود را به دیسک منتقل می­کند. این جابه جایی ممکن است به صورت خطی، پیچشی یا ترکیبی از این دو باشد.

استم ها به دو دسته بالارونده و پایین رونده تقسیم می­شوند. استم های بالارونده هنگام باز شدن شیر و مسیر جریان بالا رفته و بالاتر از اکچویتور قرار می­گیرند و استم های پایین رونده درست برعکس حالت قبل هنگامی که می خواهد مسیر جریان بسته شود رو به پایین حرکت می کنند. در شکل زیر عملکرد این دو نوع استم مختلف نشان داده شده است:

اکچویتور (Actuator)

اکچویتور در حقیقت قسمتی است که نیروی لازم جهت باز و بسته کردن یا کنترل جریان در شیر به آن اعمال می­شود و در واقع در ساختار شیرهای صنعتی نقش کنترلی را ایفا کرده و در ساختار شیر کنترل یا کنترل ولو ها نصب می گردد. این شیر سیگنال را از کنترل کننده سیستم دریافت و گشتاور مورد نیاز را برای مدیریت و چرخش شیر ایجاد می کند. نیروی اعمالی به عملگر ها بسته به نوع عملگر و کاربرد به طرق مختلف از جمله دستی، به وسیله موتور برقی یا به وسیله نیروی پنوماتیک یا هیدرولیک اعمال می­گردد.

واشر (Gasket)

واشرها به منظور جلوگیری از نشتی سیال در محل عبور استم (stem) از بانت (Bonnet) استفاده می شوند. واشرها باید دارای ضخامت مناسبی باشند چراکه در صورت نازک بودن، به سرعت از بین رفته و موجب نشتی در ساختار سازنده شیر VALVE می ­شود و چنانچه ضخامتشان زیاد باشد حرکت استم درون بانت سخت شده و عملکرد شیر پایین می ­­آید. جنس واشر ها معمولاً از فیبر یا پلاستیک فشرده می­ باشد.شیرها را به طور کلی می­توان به انواع زیر دسته بندی کرد:

  • شیر دروازه ای Gate Valve
  • شیر توپی Ball Valve
  • شیر سماوری Plug Valve
  • شیر پروانه­ ای Butterfly Valve
  • شیر ساچمه ای Globe Valve
  • شیر یکطرفه Check Valve
  • شیر ایمنی Safety Valve
  • شیر سوزنی Neadle Valve
  • شیر دیافراگمی Diaphragm Valve
  • شیر فشار شکن Pressure reducing Valve
  • شیر پینچ Pinch Valve
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>