اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سوخت خودرو

تولید کنندگان اکتان بوستر ها ادعا دارند که محصولاتشان عدد اکتان سوخت را افزایش می ­دهد و خودرو با استفاده از این مکمل ها می­ تواند بهتر و با قدرت و شتاب بیشتری حرکت کند. اما این که این ادعا تا چه اندازه درست است می­تواند برای خودرو ها و مکمل های مختلف متفاوت باشد.در ادامه این سوال مطرح می­ شود که اگر درستی این فرض و ادعا ثابت شود آیا لازم است تا از هر مکملی و برای هر خودرویی استفاده شود و این کار چقدر توجیه اقتصادی دارد؟!

در صورتی که حجم موتور شما پایین باشد و یا خودروی قدیمی کاربراتوری داشته باشید، مکمل ها تأثیر چندانی بر بهبود کیفیت خودروی شما ندارند. اما با این وجود استفاده از سوخت با اکتان بالاتر در اتومبیل مدرن با توربو و ECU تطبیقی، پیشرفت قابل توجهی در عملکرد و مصرف سوخت به همراه خواهد داشت، به ویژه برای اتومبیل هایی که برای سوخت با اکتان 98+ طراحی شده اند.

با مراجعه به دفترچه راهنمای خودروی خود در صورتی که ضریب تراکم خودرو عددی کمتر از 10.5 بود استفاده از مکمل ها جز هزینه اضافه فایده ای ندارد و در صورتی که ضریب تراکم بیش از 10.5 بود استفاده از مکمل ثمربخش است.برخی خودروهای اروپایی یا ژاپنی ECU آن­ها برای سوخت های با عدد اکتان 100 طراحی شده است. از آن­جایی که بنزین عادی موجود در ایران دارای عدد اکتان حدود 87 تا 90 و بنزین سوپر دارای عدد اکتان 92 تا 95 است، برای این خودروها استفاده از مکمل های استاندارد افزاینده عدد اکتان ضروری است؛ چرا که در صورت عدم استفاده از آن­ها عملکرد خودرو دچار اختلال می­ شود.

افزایش عدد اکتان نباید بیش از حد باشد چرا که آرام سوزی بیش از اندازه سوخت سبب انفجار و یا خاموشی احتراق در موتور می­ گردد. نسبت استفاده از مکمل برای سوخت معمولاً 1 به 200 است و باید قبل از سوختگیری و زمانی که حدود بنزین موجود در باک به 10 لیتر آخر خود رسیده است مکمل افزوده شود و سپس باک تا مقدار نهایی خود پر شود.

از طرفی طبق گزارش سازمان استاندارد با آزمایش تعداد زیادی از مکمل ها در پژوهشگاه نفت متوجه شده اند که اکثر مکمل های موجود در بازار تقلبی هستند و هیچ­گونه تأثیر مثبتی بر بهبود عملکرد سوخت و خودرو ندارند و عمدتاً تأثیر منفی هم ندارند و استفاده از آن­ها جز هدر دادن پول فایده دیگری ندارد.اما تکلیف خودروهایی مانند پورشه، بنز، بی ام و، تالیسمان، پژو 2008، سیتروئن c3، بسیاری از خودروهای هینوندا و … که مجهز به سیستم توربوشارژ و سوپر شارژر هستند و باید از بنزین با عدد اکتان بالای 93 استفاده کنند چیست؟

در این شرایط و با توجه به این­که بنزین معمولی ایران دارای عدد اکتان 87 است، استفاده از بنزین سوپر توصیه می ­شود که دارای عدد اکتان بالا و حدود 95 است و می­تواند پاسخگوی نیاز این خودرو ها باشد. در صورتی که در دفترچه راهنمای خودرو قید شده باشد که عدد اکتان بالای 98 لازم است، استفاده از مکمل ها ضروری است. اما باید از مکمل های استاندارد و اصلی استفاده شود که از مراکز معتبر خریداری می ­شوند و باید به نسبت مناسب و در زمان مناسب با سوخت خودرو ترکیب شود تا خودرو بتواند عملکرد مناسبی از خود ارائه دهد.

به طور کلی در صورتی که یک خودروی معمولی بدون سوپرشارژر داریم و خودروی ما دارای دارای کوبش در سیلندر و مشکل در قدرت و شتاب به طور چشمگیر نیست، استفاده از هیچ­گونه مکملی توصیه نمی­ شود و فقط لازم است بعد از مصرف هر سه یا چهار باک از بنزین معمولی یک یاک بنزین سوپر استفاده کنیم تا باک، انژکتور و سیستم انتقال سوخت خودرو تصفیه شود و عملکرد سیستم بهبود یابد.

در صورتی که برای مدت طولانی از خودرو استفاده نکردیم، یک بار استفاده از مکمل های تمیز کننده می ­تواند مفید باشد تا رسوبات و لجن های تشکیل شده در باک و سر انژکتور را تا حدی کاهش دهد. اما استفاده دائمی از این مکمل های پاک کننده به هیچ وجه توصیه نمی­ شود و جز هدر رفتن پول فایده دیگری برای ما ندارد.

همچنین در صورتی که خودروی دیزلی داریم و می­خواهیم در فصل سرد و دماهای پایین از آن استفاده کنیم، با توجه به ویسکوزیته نسبتاً بالای گازوئیل و امکان متبلور شدن و سفت شدن سوخت در دماهای پایین بهتر است تا از مکمل های ضد یخ گازوئیل استفاده کرد تا موتور دیزلی بتواند در فصول سرد به راحتی روشن شده و به کار خود ادامه دهد.

در غیر از موارد گفته شده و با توجه به تأکید شرکت ملی نفت ایران مبنی بر تقلبی بودن و بی فایده بودن اکثر مکمل های موجود در بازار، استفاده از مکمل ها به طور عادی توصیه نمی­ گردد. و حتی اگر مکمل ها مقداری به راندمان موتور و عمر آن اضافه کنند، در برابر هزینه خرید آن­ها از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>