اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


اسکلت فلزی


آتش سوزی چیست؟

اگر بخواهیم تعریفی دقیق از آتش سوزی(حریق) برای شما بیان کنیم، می توانیم بگوییم که آتش سوزی عبارت است از سوختن شدید مواد سوختنی یا آتشی ناخواسته و خارج از کنترل که با دود، حرارت و نور همراه می باشد، و سرعت گسترش آن بسیار زیاد می باشد، که سرچشمه آن منابع حرارتی غیر قابل کنترل می باشد.

آتش سوزی(حریق) یکی از سخت ترین بلایایی می باشد که در کمترین زمان ممکن خسارت های جانی و مالی بسیاری به جای می گذارد.دلایل زیادی برای وقوع آتش سوزی وجود دارد، به عنوان مثال احتمال وقوع آتش سوزی پس از وقوع زلزله وجود دارد، که می تواند سبب افزایش خسارات و آسیب ها شود، خسارتی که آتش سوزی پس از وقوع زلزله به وجود می آورد، بسیار بیشتر از خسارت اولیه می باشد.

انواع آتش سوزی کدامند؟

برای دسته بندی آتش سوزی باید به نوع سرچشمه و نوع مواد سوختنی آن توجه کنیم. BS که استاندارد آتش سوزی اروپا می باشد، آتش سوزی را به چهار دسته تقسیم می کند اما NFPA که استاندار آتش سوزی آمریکا می باشد، آتش سوزی را به پنج دسته تقسیم می کند.

گروه A

  • سوختن مواد خشک مانند چوب، کاغذ، پارچه و … در گروه A قرار می گیرد.

گروه B

  • سوختن مواد سوختنی مایع مانند بنزین، نفت، الکل، گازوئیل و …. در گروه B قرار می گیرد.

گروه C

  • در صورتی که عامل وقوع آتش سوزی الکتریسیته باشد، گروه C به وجود می آید، که خود انواع مختلفی دارد.

گروه D

  • سوختن مواد گازی مانند بوتان، پروپان و گاز طبیعی در این دسته قرار می گیرد.

گروه E

  • سوختن فلزات قابل اشتعال مانند منیزیم، پتاسیم، سدیم و … در این دسته قرار می گیرد.

گروه K

  • این گروه که در دسته استاندارد های آمریکا قرار می گیرد، شامل سوختن مواد غذایی می باشد.

نکته بسیار مهمی که در رابطه با آتش سوزی وجود دارد، آن است که سوخت های مختلف آتش های مختلف به وجود می آورند، هر نوع آتش هم نیازمند عوامل حفاظتی متفاوت می باشد، در ادامه این مطلب ما قصد داریم تا روش های فعال و غیر فعال محافظت در برابر انواع آتش را شرح دهیم.

انواع آتش سوزی بر اساس مواد سوختنی کدامند؟

  • آتش سوزی مواد سلولزی مانند کاغذ، چوب، پرده، موکت و …
  • آتش سوزی مواد هیدروکربنی مانند بنزین، گاز، میعانات گازی و …

تقریبا تمامی المان ها یا سازه های فلزی می توانند در برابر حرارت و آتش تا دمای 537 درجه مقاوم باشند.اما اگر دمایی بالا تر از آنچه اشاره شد به سازه فلزی اعمل گردد چه اتفاقی خواهد افتاد؟دمای بحرانی (دمایی که بالاتر از آن المان فلزی تغییر فاز می دهد و دیگر مقاوم نیست) 537 درجه سانتیگراد جاییست که سازه فلزی ثبات خود را تا حد مرزی حفظ کرده است و چنانچه حرارت یا دما از این نقطه گذر کند، فولاد به یک باره دچار کاهش شدید مقاومت کششی شده و در نتیجه آن، فولاد طبق محاسبات مهندسی و آزمایش و تجربه شروع به تغییر فاز و خم شدن و افزایش طول غیر متعارف خواهد کرد.

می توانیم بگوییم این موضوع در صورت بروز می تواند منجر به رخداد یک فاجعه عظیم باشد! به طور مثال اگر یک ساختمان در معرض یک آتش سوزی سلولزی (آتش سوزی که سه مرحله را دنبال می کند، مرحله رشد-مرحله تداوم و مرحله نهایی که در آخر دمای آتش به 1000 درجه سانتیگراد خواهد رسید!) قرار بگیرد، یک ساعت زمان کافیست تا کل یک سازه فلزی را رو به فروپاشی کامل ببرد و اینجاست که مفهوم پوشش ضد حریق سازه فلزی و اسکلت فلزی و استفاده از آن الزام پیدا خواهد کرد.

اثر حریق بر روی سازه های بتنی

سازه های بتنی در مقابل آتش متفاوت از سازه های فولادی عمل می کنند.شاید هر دو سازه خسارات یکسانی به بار آورند اما نحوه فروپاشی آن ها قدری متفاوت است.سازه های بتنی در اثر متحمل شدن بار حرارتی زیاد شروع به ترکیدن می کنند و در حین این پروسه تکه هایی از بتن از سطح آن جدا شده و مانند ترکش و با سرعت بالا به اطراف پرتاب می شوند! جدا شدن تکه های بتنی گداخته شده می تواند به افرادی که در محدوده آتش سوزی قرار دارند صدمات زیادی بزند حتی گاها باعث به وجود آمدن آتش سوزی های جانبی خواهد شد.

همچنین سازه بتنی عملیات اطفاء حریق را به همین دلیل کند می کند و مانع از انجام درست عملیات امدادی نیروهای آتش نشانی می گردد.به هر حال با جدا شدن تکه های بتن، بتن مادر به تدریج ضعیف تر شده (به دلیل کاهش حجم و جرم و کاهش ضخامت مقطع) و دیگر نمی تواند بارها و فشارهایی را که به آن واگذار شده تحمل کند در نتیجه به طور کامل به فروپاشی می انجامد.لازم به ذکر است که ترکیدگی بتن در اثر چگالی بالای بتن، تراکم بالا و تنش های فشاری بالا می باشد.لذا پوشش ضد حریق سازه فلزی عملکرد متفاوتی با هم نوع بتنی خود دارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>