اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


مصالح ساختمانی


ویژگی ها و خواص عمومی مصالح ساختمانی به چند دسته تقسیم می شوند؟

اصولا مصالح ساختمانی دارای یکسری ویژگی ها و خواص عمومی هستند، که در ادامه این مطلب ابتدا انواع خصوصیات عمومی مصالح ساختمانی را برای شما ذکر می کنیم، سپس توضیح مختصری در رابطه با هر یک از این خواص می دهیم.

  • خواص فیزیکی
  • خواص شیمیایی
  • خواص مکانیکی
  • خواص کاربردی
  • خواص معمارانه
  • هزینه ها و مسائل اقتصادی

خواص فیزیکی مصالح ساختمانی شامل

  • اطلاعات پایه ای نظیر ابعاد، اندازه ها، وزن، جرم، جرم مخصوص فضایی، تخلخل
  • تأثیرات آب و رطوبت بر ماده نظیر قابلیت جذب آب، ضریب نرمی، ضریب خشک شدن، مقاومت در برابر تغییر رطوبت محیط
  • واکنش پذیری مواد و مصالح ساختمانی در برابر تغییرات حرارتی مانند تغییرات تدریجی دما، کاهش و افزایش غیرطبیعی دما، ضریب هدایت حرارتی و ضریب مقاومت حرارتی، جذب و انتشار حرارت از سطوح، مقومت در برابر آتش، سرتابیاثرات نور، صوت، الکتریسیته همانند قابلیت جذب نور، قابلیت انعکاس نور، قابلیت جذب صوت، قابلیت انعکاس صوت، میزان هدایت الکتریکی

قابلیت جذب آب

قابلیت جذب آب یکی از ویژگی های مصالح ساختمانی می باشد که بخار آب موجود در هوا را جذب می کند، قابلیت جذب آب به دمای هوا، نوع خلل و فرج، تعداد و ابعاد آن ها، بستگی دارد. برخی از مصالح نگهدارنده آب هستند که به آن ها هیدروفیل می گویند، برخی نیز آب را دفع می کنند.

احتمال تحلیل رفتن مصالح هیدروفیل وجود دارد، در حالی که مصالحی که هیدروفیل نیستند در برابر آب و رطوبت مقاوم هستند. در شرایط یکسان، میزان تأثیر رطوبت بر مصالح ساختمانی به سطح ویژه و حفره های آن ها بستگی دارد، شاید برایتان جالب باشد که بدانید در مصالحی با تخلخل یکسان، مصالحی که حفره ها و آوندهای کوچک تری دارند، بیشتر تحت تأثیر آب قرار می گیرند.

سرتابی

مصالحی که دارای ویژگی سرتابی هستند، توانایی تحمل حرارت زیاد را بدون آنکه ذوب شوند یا تغییر شکل دهند، دارند.

ضریب نرمی

معمولا ضریب نرمی برای مصالحی که آب و رطوبت را جذب می کنند و در واقع جاذب آب هستند نزدیک به صفر می باشد و برای مصالحی مانند شیشه و فلز که جاذب آب نیستند و در واقع به عنوان مصالح ضد آب شناخته می شوند نزدیک به یک می باشد. مصالحی با ضریب نرمی 0.8 به عنوان مصالح ضد آب شناخته می شوند، همچنین مصالحی که ضریب نرمی آنها کمتر از این مقدار هستند، نباید به طور مداوم تحت تأثیر آب قرار گیرند.

سطح ویژه

سطح ویژه عبارت است از سطح کلی یک گرم ماده بر حسب سانتی متر مربع، اصولا سطح ویژه در مصالحی نظیر خاک، گچ، سیمان اهمیت بسیاری دارد. هرچه سطح ویژه بزرگ تر باشد، سطح تماس دانه ها با آب افزایش می یابد که در نهایت نتیجه مطلوب تری در هنگام استفاده به دست می آید.

ظرفیت حرارتی

توانایی جذب حرارت در مصالحی که با بالا رفتن دما، حرارت آن ها افزایش می یابد. ظرفیت حرارتی بر مبنای گرمای ویژه سنجیده می شود.ظرفیت حرارتی به جنس، جرم، تفاوت دمای مصالح با دمای محیط بستگی دارد، معمولا زمانی این ویژگی مورد توجه قرار می گیرد که میزان ثبات و ذخیره حرارت در مصالح مهم است.

خواص شیمیایی مصالح ساختمانی

از دیگر خواص عمومی مصالح ساختمانی که مورد توجه قرار می گیرد، خواص شیمیایی آن می باشد، خواص شیمیایی شامل دوام و پایداری شیمیایی مصالح، گرمازایی و گرماگیری، تبلور، تأثیر شیمیایی مصالح بر یکدیگر در اثر مجاورت با یکدیگر می باشد، در ادامه توضیح مختصری در رابطه با هر یک از موارد ذکر شده بیان می کنیم.

دوام و پایداری شیمیایی

مصالح ساختمانی باید در برابر اسیدها، بازها، آب و رطوبت، سولفات ها، سولفور ها، کلراتها، نیترات ها، حلال ها، روغنها پایداری و دوام داشته باشند.

گرمازایی و گرما گیری

گاهی اوقات امکان دارد که در مصالح ساختمانی واکنش های شیمیایی انجام شود، این واکنش ها می توانند گرما آزاد کنند و یا گرما را جذب کنند، در این موارد باید تمهیداتی در نظر گرفته شود تا گرمای آزاد شده یا جذب شده خللی در مصالح به وجود نیاورد.

تبلور

تمایل برخی مواد به تشکیل بلور را تبلور می نامند، فرآیند تبلور در هنگام گذر ماده از حالت گاز به جامد رخ می دهد، تبلور در مصالحی نظیر سیمان سبب افزایش مقاومت می شود.

خواص کاربردی مصالح ساختمانی

همانطور که در جریان هستید، خواص کاربردی مصالح ساختمانی گستره وسیعی از اطلاعات علمی تجربی را شامل می شود، که تأثیر چشمگیری در نتیجه نهایی کار دارد.این اطلاعات شامل نحوه خرید، حمل و نقل، تخلیه و انبار داری مصالح، ابعاد و اندازه مصالح، تخصص لازم برای به کار گیری مصالح، نیاز به ماشین آلات جانبی برای استفاده از مصالح خاص و … می باشد.

خواص مکانیکی مصالح ساختمانی

از دیگر خواص عمومی مصالح ساختمانی، خواص مکانیکی آنها می باشد. خواص مکانیکی شامل مقاومت (مقاومت فشاری، مقاومت کششی، مقاومت برشی، پیچشی)، سختی، تغییر شکل مکانیکی می باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>