اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مصالح ساختمانی

تاور کرین یا جرثقیل برج سازی یکی از دستاوردهای مهم بشری می باشد که ساختارهای متفاوتی بنا به نوع توقع کاربر را دارا می باشد و در زمینه های برج سازی، سدسازی، سیلوسازی، پل سازی و … به کار گرفته می شود.تاور کرین می تواند در ارتفاع های متفاوت با باربرداری های متفاوت در شعاع های متفاوت خدمت دهی نماید و چون قدرت مانور بسیار بالا در زمینه ی باربرداری جهت استفاده های گوناگون را دارا می باشد موردتوجه قشر عظیمی از صنعتگران را چه در زمینه ی برج سازی و … به خود اختصاص داده است.

تاور کرین ها انواع مختلفی دارند که تقریباً همگی از یک قانون در انجام کار و باربرداری تبعیت می کنند. تاور کرین ها ویژگی های گسترده ای دارند و از قابلیت های متنوعی برخوردارند.این دستگاه ها می توانند بارهایی به اوزان مختلف را بلند کنند، به سمت جلو و عقب و به طور گردشی مانور داده و ارتفاع خود را افزایش دهند. در ادامه توضیح مختصری درباره ی هریک از این ویژگی ها داده شده است.

قدرت باربرداری تاور کرین

قدرت باربرداری در تاور مبنی بر ساختار آن ها می باشد که تا چه تناژی را می تواند از روی زمین بلند کند که این کار توسط الکتروموتور انجام می شود و الکتروموتور به گیربکس و از گیربکس به درام یا همان وینچ متصل است و توسط وینچ مقدار نیاز سیم بکسل تا ارتفاع موردنیاز دستگاه و رابطی به نام هوک قلاب به بار متصل می گردد.لازم به ذکر است پس از راننده و فرمان هدایت، کلیه ی سیستم فوق توسط یک سری میکروسوئیچ در حال کنترل است تا دستگاه بار بیش از حد مجاز را (تناژ) از روی زمین بلند نکند و ایمنی دستگاه حفظ گردد.تمامی این مراحل به قدرت باربرداری یا تناژ دستگاه منصوب است.

قدرت مانور بار به سمت جلو و عقب (شاریوت)

تاور کرین ها پس از بلند کردن بار از روی زمین دارای مانور حرکت بار به سمت جلو یعنی دور از دستگاه (شاریوت به جلو) و حرکت بار به سمت عقب یعنی به سمت خود دستگاه (شاریوت به عقب) می باشند.
البته لازم به ذکر است باری را که بیش از حد مجاز تناژ دستگاه می باشد را توسط میکروسوئیچ های قطع کن کنترول می نماید و از جلو رفتن آن خود داری می کند.

تاور کرین ها علاوه بر دارایی قدرت بلند کردن بار و حرکت آن به جلو و عقب دارای قدرتی هستند که در شعاع 360 درجه می تواند بار را جابه جا کند و به هر نقطه ی دلخواه بار را منتقل کند.معمولاً این کار توسط 1یا 2 الکتروموتور و 1 یا 2 گیربکس انجام می گیرد که جهت ایمنی آن نیز میکروسوئیچ هایی تعبیه شده در مواقع لزوم از دور زدن بی جا جلوگیری نماید.

تاور کرین ها توانایی حرکت روی زمین و انتقال کلی دستگاه از نقطه ای به نقطه ی دیگر را دارا می باشند. آن ها جهت خزیدن بر روی زمین متفاوت می باشند. بعضی از آن ها توسط قرار گرفتن روی ریل جابه جا می گردند و گونه ی دیگری از آن ها روی زنجیرهایی که شباهت به زنجیر تانک دارند بر روی زمین حرکت می کنند.نوع دیگری از آن ها بر روی چرخ های بزرگی که همانند لاستیک هواپیما است بر روی آن ها حرکت می کنند. کلیه ی حرکت این دستگاه ها معمولاً توسط الکتروموتورهای برقی و گیربکس های بسیار قوی که دارای ترمزهای بسیار قوی می باشد صورت می گیرد.

قدرت ارتفاع گیری یا افزایش ارتفاع

همواره برای عموم این سوال مطرح است که تاور کرین ها چگونه به نقاط مرتفع میرسند و چگونه افزایش ارتفاع پیدا می کنند. لازم به توضیح است، تاور کرینها پس از نصب و مونتاژ اولیه که توسط جرثقیل موبایل (سیار) انجام می گیرد جهت افزایش ارتفاع از قدرت خود مونتاژ دستگاه استفاده می کنند.این کار مستلزم یک سری عملیات بسیار حساس می باشد و با اضافه کردن سکشن (قطعه ی ارتفاعی) ارتفاع می گیرد و با کم کردن آن ارتفاع آن نیز کم می گردد. البته انواع گوناگون تاور کرین ها بنا بر تیپ و یا کشور سازنده عملیات متفاوتی را دارا می باشند.

توضیح این که پس از ارتفاع استانداردی که سازنده ی دستگاه تعیین نموده است می بایست جهت ارتفاع بیشتر از استاندارد دستگاه توسط کادر آنکاراژ (کمربند) به نقاطی از ساختمان و یا سازه ی موردنظر مهار گردد. کلیه ی مراحل نصب، مونتاژ، ارتفاع دادن، بستن کمربند و … می بایست توسط نیرو های متخصص و کارآزموده قرار گیرد زیرا کوچ کترین اشتباه می تواند آخرین اشتباه افراد باشد.موارد ایمنی در استفاده از جرثقیل برجی:

  • جرثقیل های برجی (تاور کرین) فقط باید توسط شخص دارای صلاحیت برپا و برچیده شوند و توسط افراد متخصص مورد بازدید و بازرسی قرار گیرند. در صورت لزوم آموزش های لازم جهت برپایی و برچیدن صحیح به افراد درگیر در این کار داده شود.
  • جرثقیل های برجی باید توسط اپراتورهای دارای صلاحیت و آموزش دیده راهبری شوند. اپراتورها می بایست از سلامتی جسمی و روحی برخوردار بوده و مشکلات بینایی و شنوایی نداشته باشند. هم چنین اپراتورها می بایست قادر به کنار آمدن با شرایط مختلف (مدیریت کردن شرایط) در سایت های عملیاتی مختلف باشند.
  • در جایی که اپراتور جهت جابه جایی بار، نیاز به کنترل و راهنمایی شخص دیگری داشته باشد، می بایست فردی متبحر برای برقراری ارتباط با اپراتور توسط بی سیم ( سیگنال های رادیویی) یا حرکات دست در نظر گرفته شود.
  • اپراتور تاور کرین می بایست بازرسی های روزانه و هفتگی از دستگاه را انجام دهد و زمان کافی برای این بازرسی در نظر بگیرد. گزارش این بازرسی باید به صورت مکتوب تهیه شده و نگهداری شود.
  • اپراتور جرثقیل می بایست به سرعت باد حین بلند کردن و جابه جایی بار توجه کافی داشته باشد و از اختیارات لازم برای متوقف کردن باربرداری به علت وزش باد شدید، برخوردار باشد.
  • تاور کرین همواره می بایست فضای کافی جهت چرخش داشته باشد.

گاهی تاور کرین ها شرایط خاص و غیر معمولی برای انجام کار دارند که در آن شرایط باید توجهات کافی جهت رعایت نکات ایمنی در نظر گرفته شود، برای مثال به برخی موارد ایمنی جهت کار در شرایط خاص اشاره می شود:

  • به محدوده کاری و عملیاتی جرثقیل برجی توجه شود.
  •  ارتفاع ساختمان ها در نظر گرفته شود.
  • سرعت مناسب جهت بالابردن بار در آن شرایط در نظرگرفته شود.
  • به وزن بارهای حساس و بحرانی توجه کافی شود.
  • درنوع پایه های تاور و نحوه نصب آن دقت کافی صورت گیرد.
  • به شرایط زمینی که تاور بر روی ان قرار می گیرد توجه شود.
  • ارتفاع استاندارد کاری جرثقیل با توجه به دستورالعمل شرکت سازنده مورد توجه قرار گیرد.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>