اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کاشی و سرامیک

رنگ های سرامیک برای استفاده در لعاب کاری فلزات و یا سفال به کار می روند. کربنات و اکسید های بعضی فلز ها بیشترین انواع رنگ های سرامیکی را تشکیل می دهند. از جمله این ترکیبات می توان به کربنات کبالت، اکسید کبالت، اکسید کروم، اکسید آهن قرمز و کربنات مس اشاره کرد. این ترکیباتی که نام بردیم طیف مختلفی از رنگ ها را ایجاد می کنند. این رنگ ها بر اساس ماده ای که با آن ترکیب می شوند و همچنین درجه حرارت، تغییر می کنند. بنابراین به این شکل رنگ سرامیکی تولید می شود.

استفاده از کبالت در رنگ سرامیک

از کربنات کبالت و اکسید کبالت، معمولا برای تولید طیف های مختلف رنگ آبی، استفاده می شود. رنگ تولید شده می تواند از آبی پاستلی روشن تا آبی تیره متغیر باشد و این روشنی و تیرگی، مربوط به نوع اکسید شدن و درجه حرارت است. بهر حال ترکیب منیزیوم با کبالت، رنگ بنفش، صورتی و یا آبی مایل به بنفش تولید می کند و رنگ ایجاد شده در این ترکیب به نوع اکسید شدن و میزان هر کدام از عناصر بستگی دارد. از کبالت برای ایجاد رنگ سیاه نیز استفاده می شود.

استفاده از کروم در رنگ سرامیک

اکسید کروم یکی از پر کاربرد ترین ها برای تولید رنگ سرامیک است. از این ترکیب برای تولید رنگ سبز استفاده می شود. همچنین با ترکیب اکسید کروم با مس، رنگ قهوه ای به وجود می آید. در تولید لعاب نیز ترکیب اکسید کروم با قلع یک نوع رنگ صورتی تولید می کند.

استفاده از آهن قرمز در رنگ سرامیک

از اکسید آهن قرمز برای تولید رنگ های قرمز و قهوه ای استفاده می شود. اینکه چه طیفی از قرمز ایجاد شود به ترکیبات دیگر بستگی دارد. در تولید رنگ های سرامیکی، آهن قرمز تا حد زیادی انعطاف پذیر است و رنگ هایی که می توان با آن تولید کرد، در درجه حرارت های مختلف، تغییر می کند. در ترکیب آهن قرمز با پتاسیم، رنگ آبی آسمانی تولید می شود. در ترکیب با باریم هم رنگ زرد تولید می گردد. همچنین ترکیب اکسید آهن قرمز با کلسیم، رنگ زرد روشن و یا سبز روشن ایجاد می کند که این تفاوت به درجه حرارت بستگی دارد.

استفاده از مس در رنگ سرامیک

کربنات مس معمولا برای تولید رنگ سبز به کار می رود، همچنین از کربنات مس برای تولید رنگ فیروزه ای و قرمز های براق استفاده می شود.

اکسید ها و ترکیبات دیگر در رنگ سرامیک

همان طور که گفتیم اضافه و کم کردن اکسید ها از ترکیب رنگ سرامیکی باعث به وجود آمدن نتایج مختلف می شود. باید به این نکته هم اشاره کنیم که این ترکیبات باید در محیط های استاندارد انجام شوند چون برخی از آنها مانند باریم بسیار سمی هستند و حتی بعد از پخت هم ممکن است خواص سمی خود را حفظ کنند و به مرور در محیط تبخیر شوند. از دیگر اکسید هایی که در صنعت رنگ های سرامیکی از آنها استفاده می شود می توان به اکسید آلومینیوم، آلومینوم سیلیکا و اکسید سرب اشاره کرد.

تمام این اکسید ها خاصیت شبکه ای دارند یعنی به خودی خود رنگی ندارند ولی طیف رنگی که با آن ترکیب می شوند را درخشان می کنند. از دیگر کاربرد این اکسید ها این است که برای براق کردن و یا مات کردن رنگ استفاده می شوند. باز هم می گوییم این اکسید ها مانند اکسید سرب بسیار سمی هستند به شکلی که از آنها به ندرت در ترکیبات رنگ سرامیکی باید استفاده شود و گرنه نیاز به دقت و ترکیبات دیگری است که میزان اثرات سمی این مواد را در محیط کمتر کنند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>