اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

گرمایش

این مقاله جهت آشنایی شما با انواع المنت و کاربرد آنها در ساخت تجهیزات گرمایشی و دیگر صنایع آماده شده است و در آن سعی در توضیح در مورد این تجهیزات حساس اما پرکاربرد نموده ایم. المنت ها در واقع رشته های سیم نیمه هادی هستند که دارای خاصیت داغ شوندگی می باشند و در برابر جریان های بالا بسیار مقاوم بوده و ذوب نمی شوند.

اگر یک سیم معمولی را در نظر بگیریم در صورت عبور جریان های بالا ذوب می شود اما المنت ها این ویژگی را ندارند و ذوب شوندگی ندارند و با داغ شدن گرمای خود را به اطراف انتقال می دهند. جنس این تجهیزات برقی از نیکروم- کروم است و در توان های متفاوتی تولید می گردد و با توجه به سیستمی که در آن مورد استفاده قرار می گیرند مقاومت های متفاوتی نیز خواهند داشت.

از المنت ها معمولا در بخاری های برقی، آبگرمکن های برقی، سماور های برقی، اتوها و در سشوارها استفاده می کنند که از پرکاربردترین دستگاه ها به شمار می روند. استفاده از المنت ها به صورت مستقیم غیرممکن است و خطراتی را به همراه دارد که برای جلوگیری از رخ داد آن معمولا درون یک روکش عایق قرار می دهند، البته لازم به توضیح است که این روکش ها نیز خود عایق حرارتی هستند و گرمای ایجاد شده در المنت را به خوبی به اطراف انتقال می دهند.

انواع المنت های برقی

المنت ها به دلیل کاربرد بسیار بالایی که در ساخت تجهیزات برقی حرارتی دارند در چندین نوع متفاوت ساخته می شوند و با توجه به نوع سیستمی که در ساختار آن مورد استفاده قرار می گیرند متفاوت هستند. در اینجا لیستی از انواع المنت ها را برای شما آماده نموده ایم و در مورد ساختار و موارد استفاده از هر کدام توضیح مختصری ارائه خواهیم داد:

  • المنت میله ای
  • المنت پره ای یا رادیاتوری
  • المنت شیشه ای
  • المنت فلنج دار
  • المنت کویل هیتر
  • المنت سماور برقی
  • المنت حلقه ای
  • المنت فشنگی

المنت میله ای

این نوع المنت از پرکاربردترین المنت هایی است که از آن در لوازم خانگی و انواع قالب ها و همچنین کارخانجات صنعتی جهت گرم کردن مایعات و محیط استفاده می شود. این نوع المنت دارای روکش از جنس استیل است و از مهم ترین دلایلی که موجب کاربرد بسیار بالا از آن شده انعطاف پذیری آن است که می توان به هر شکلی درآورده و خم کرد. 

المنت پره ای یا رادیاتوری

نوع دیگری از المنت ها هستند که با نام المنت های پره ای یا رادیاتوری شناخته شده هستند و از آنها برای گرمایش محیط و در تونل های هوای خشک و دستگاه های خشک کن صنعتی استفاده می شود.

المنت شیشه ای

این المنت از جنس کوارتز است و به همین دلیل به آن المنت کوارتز نیز گفته می شود. داخل این نوع المنت را با گاز هالوژن پر می کنند و قابلیت داغ شوندگی بسیار بالایی دارد. این المنت ها بدین صورت عمل می کنند که جریان الکتریکی را از مقاومت خاصی عبور داده و آن را تبدیل به اشعه ی مادون قرمز می کنند. این عمل باعث ایجاد حرارت بسیار بالایی می گردد و به دلیل استفاده از کوارتز این گرما بسیار سریع به محیط انتقال داده می شود.

المنت فلنج دار

از دیگر المنت های پرکاربردی است که از آن در ساخت تجهیزات صنعتی، کارخانه های شیمیایی و لوازم برقی خانگی استفاده می شود. این المنت دارای مزیت هایی است که از مهم ترین آنها می توان به گرم شدن سریع و مصرف انرژی پایین اشاره کرد. عمده استفاده از این المنت جهت گرم کردن مخازن مختلف جهت گرم کردن مایعات است و دارای انواع متفاوتی می باشد.

المنت کویل هیتر

این المنت نوعی از المنت های میله ای است که کارایی بالا داشته و معمولا به صورت مثلث، مربع و یا دایره است و انعطاف پذیری بالایی داشته و می توان آن را به هر شکلی درآورد. در ساخت این المنت ها از غلافی استفاده شده است که از جنس فلز ضد زنگ 304 است و هسته ی گرمازای آن که انرژی الکتریکی باعث گرم شدن آن می شود نیز از جنس نیکل کروم است. از این المنت در صنایع تزریق پلاستیک استفاده می کنند.

المنت سماور برقی

این المنت همان گونه که از نام آن نیز مشخص است برای استفاده در سماورها طراحی شده اند و از آنها در کتری ها و یا جهت بن ماری نیز استفاده می شود. این المنت ها از نظر توان در اندازه ها و ابعاد متفاوتی تولید می شوند. ساختمان این المنت ها از دو بخش متفاوت خارجی و الکتریکی تشکیل شده است که بخش الکتریکی مهم ترین بخش بوده و دارای اجزای متفاوتی است.

المنت حلقه ای

المنت مذکور با نام های دیگری همچون المنت تسمه ای و المنت کمربندی شناخته شده است و از فلز استیل در ساخت آن استفاده شده است. طریقه ی استفاده از این نوع المنت بدین صورت است که آن را بر روی سطحی که قصد گرم کردن آن را دارند می بندند و دارای خاصیت نچسب است، بدین صورت که داغ شدن بیش از حد باعث نمی گردد که به سطوح بچسبد و معمولا به صورت یک روکش و دو روکش ساخته می شود.

المنت فشنگی

آخرین نوع المنتی که در این مقاله می خواهیم به شما معرفی کنیم، المنت فشنگی است که دارای موارد استفاده ی بسیار بالایی است. وجود این المنت موجب شده هر زمان که به انتقال سریع گرما نیاز باشد از آن استفاده شود، همچنین این نوع المنت باعث کاهش مصرف انرژی الکتریکی می شود و از استهلاک بسیار پایینی برخوردار است.

راه های موثر در افزایش طول عمر المنت ها

مهم ترین سوالی که در طراحی انواع المنت ها بدان توجه می کنند این است که، هدف از ساخت این المنت چیست و چه کاربردی خواهد داشت. حتی در انتخاب المنت ها نیز به این اصل توجه می کنند که جهت ساخت چه دستگاهی به المنت نیاز است و مقاومت آن باید تا چه حد باشد. اینکه چگونه می توان عمر المنت را افزایش داد باید برخی موارد کلیدی را رعایت نمود تا عمر بالایی داشته و دچار استهلاک سریع نگردد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>