اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اسفنج

دو کلمه ابر و اسفنج از اصطلاح های عامیانه در صنعت پلی یورتان به خصوص در میان مبل سازان و سازندگان این دست از محصولات می باشد. این دو ماده در واقع یک نوع فوم منعطف ساخته شده از ماده پلی یورتان هستند. از لحاظ علمی فوم های پلی یورتان در دو نوع فوم های سخت و فوم های نرم یا انعطاف پذیر تولید شده و دسته بندی می شوند که هریک کارآیی خاص خود را دارند.

فوم های انعطاف پذیر پلی یورتان که بیشترین کاربرد را در صنایع کشور دارند شامل سه دسته فوم سرد، فوم گرم و اسفنج می باشند.در این مقاله هدف اصلی ما بررسی و آشنایی بیشتر با فوم اسفنجی پلی یورتان یا به اصطلاح ابر و اسفنج می باشد. فوم پلی یورتان از ترکیب و اختلاط چندین ماده شیمیایی تشکیل شده که وجود برخی از این ترکیبات ماده اصلی سازنده فوم هستند.

برخی دیگر از ترکیبات برای بهبود کیفیت فوم ها و به عنوان مواد افزودنی خنثی به لحاظ ترکیب شیمیایی به کار برده می شوند. البته دسته ای دیگر از افزودنی ها وجود دارند که برای ایجاد خاصیتی ویژه (همانند مواد ضد حریق، مواد کاهنده قیمت محصول و …) در فوم مورد استفاده قرار می گیرند. تولید و عرضه این محصولات نیاز به راه اندازی خط تولید ابر و اسفنج داشته که از پیچیدگی کمتری در مقایسه با سایر فوم ها برخوردار می باشد.

خواص و کاربردهای ابر و اسفنج (فوم پلی یورتان)

فوم پلی یورتان با استفاده از مواد شیمیایی پلی ایزوسیانات که نوعی ایزوسیانات مونومری است که با انجام واکنش با ترکیبات هیدروژن دار و مواد دمنده و کاتالیزورها به دست می آید. این نوع از فوم ها دارای ویژگی های خاص بوده و در صنعت خودرو و ساخت مبلمان خانگی، صنایع بسته بندی، صنایع عایق کاری، تولید تجهیزات ورزشی و صنایع پزشکی به کار برده می شوند. از خواص این فوم ها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • دارای وزن سبک و کم
  • استحکام بالا
  • امکان تغییر فرمولاسیون جهت تولید محصولی خاص
  • مقاومت خوب حرارتی به خصوص نوع ضد حریق
  • قابلیت فوم شوندگی برای پرکردن قالب های ویژه
  • قابل استفاده به عنوان عایق حرارتی
  • نفوذ پذیری کم در برابر بخار آب
  • راه اندازی خط تولید ابر و اسفنج با هزینه ای مناسب

با وجود این خط تولید می توانید انواع ابر و اسفنج با دانسیته های مختلف را براساس نوع فرمولاسیون فوم پلی یورتان انجام دهید. خط تولید ابر و اسفنج هیمورا که مطابق با فناوری های روز ساخته شده دارای عملکردی اتوماتیک بوده و با داشتن تجهیزات کامل قادر به تولید مقادیر زیادی فوم می باشد. این خط تولید از بخش های زیر تشکیل شده که برای آشنایی بیشتر کاربران عملکرد هر یک از بخش ها را به مختصر توضیح می دهیم.

  • ورودی های مواد اولیه
  • مخزن مخلوط کن
  • همزن دستگاه
  • الکتروموتور
  • سیستم کنترلی خط تولید
  • قالب اسفنج
  • میز برش اسفنج و ابر

ورودی های مواد اولیه

در تجهیزات صنعتی اولین بخش هر دستگاه ورودی مواد اولیه می باشد تا مواد تشکیل دهنده محصول از طریق آن وارد دستگاه شده و با هم مخلوط گردند. ورودی این خط تولید به شکل قیف طراحی شده و دارای دهانه ای گشاد برای ریختن مقادیر زیادی از مواد می باشد. نکته مهم در راه اندازی خط تولید ابر و اسفنج، فرمولاسیون دقیق محصول و کنترل دقیق دمای واکنش مواد اولیه می باشد. در واحدهای تولیدی ابر و اسفنج به جهت حساسیت این امر از تجهیزات توزینی مدرن و با دقت بالا استفاده می شود.

مخزن مخلوط کن

این بخش بعد از قسمت ورودی مواد اولیه قرار داشته و محل ریخته شدن مواد اولیه با مقادیر مشخص در آن می باشد. این مخزن با توجه به ظرفیت تولیدی خط تولید ابر و اسفنج طراحی و ساخته می شود. این مخزن مجهز به یک همزن بوده که مواد اولیه ریخته شده در آن را به طور کامل به هم زده و مخلوط می نماید. جنس مخزن با توجه به تماس آن با انواع مواد شیمیایی از بهترین مواد و متریال های با دوام و مقاوم به مواد شیمیایی ساخته شده است.

همزن دستگاه

در واحدهای صنعتی به دلیل حجم بالای تولید، مقدار مواد اولیه ترکیب شده زیاد می باشد، لذا برای مخلوط کردن این مواد همواره از سیستم های مکانیکی مدرن استفاده می شود. این خط تولید مجهز به همزنی در مخزن مخلوط کن است که وظیفه هم زدن مواد اولیه را برعهده دارد. این همزن در بخش بالایی مخزن قرار داشته و با نیروی مکانیکی به حرکت در آورده می شود. سرعت همزن قابل کنترل بوده و جنس آن از متریال های مستحکم ساخته شده است.

الکتروموتور

یکی از قطعات اصلی برای تولید نیروی مکانیکی برای بخش های متحرک خط تولید می باشد. الکتروموتورها دستگاه های برقی هستند که با توان و قدرت های متفاوت تولید شده اند. این دستگاه ها با توجه به توانشان از برق تک فاز یا سه فاز استفاده می کنند. الکتروموتور نصب شده در خط تولید ابر و اسفنج برای به حرکت درآوردن همزن مخزن اختلاط در نظر گرفته شده است. با توجه به اهمیت مخلوط کردن مواد اولیه هیمورا الکتروموتور را از بهترین برندها انتخاب کرده است.

سیستم کنترلی خط تولید

در راه اندازی خط تولید ابر و اسفنج یکی از بخش های مهم سیستم کنترل آن می باشد. همانطور که می دانید سیستم های کنترلی نقش اساسی در عملکرد اتوماتیک تجهیزات صنعتی دارند. زیرا این بخش با دریافت فرامین صادر شده آنها را تجزیه و تحلیل نموده و سپس فرمان های مناسب را صادر می نماید. این عملکرد سیستم کنترلی فرآیندهای تولید را مدیریت می نماید. امروزه در اغلب خطوط تولید از سیستم های کنترلی پیشرفته با قابلیت برنامه ریزی استفاده می کنند.

قالب اسفنج

از قطعات اصلی و مهمی است که شکل و فرم ابر و اسفنج را مشخص می نماید. بعد از مخلوط کردن مواد اولیه با هم آن را در داخل قالب های مخصوص ریخته و اجازه می دهند تا واکنش تشکیل فوم به صورت کامل به اجرا درآید. این قالب از مواد مختلفی ساخته می شوند که در انتخاب جنس آنها به راحتی جداشدن فوم از قالب دقت می شود.

ابعاد قالب ها با توجه به محصول درخواستی بوده اما اغلب عرض آنها بزرگ بوده و با اندازه یک الی دو متری ساخته می شوند. طول قالب ها بیشتر از عرض بوده و گاها تا 10 متر هم می رسد. البته قابل ذکر است که ارتفاع این قالب ها آزاد بوده یعنی قالب به صورت در باز ساخت شده تا اسفنج به شکل آزادانه رشد کند.

میز برش اسفنج و ابر

تولید ابر و اسفنج به صورت قالبی با ابعاد مشخص می باشد. جهت قطعه قطعه کردن و برش آن در سایزهای کوچک تر برای صنایع مختلف از یک میز برش با کاترهای برنده استفاده می شود. عمل برش با دقت کامل و کاترهای دقیق صورت گرفته تا ضایعات به وجود آمده بسیار کم باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>