اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

گرماتاب

در سیستم های گرماتاب پانلی، یک یا چند سطح داخلی (سقف، دیوارها و کف) گرما را می تابانند، و از این طریق گرماوری ناشی از تابش را در بدنه کاهش می دهند. این عمل، گرماتاب را از سیستم های متداول گرمایش با بخار، آبگرم و هوای گرم متمایز می کند. زیرا طبق این اصل، گرمای روی بدنه بر اثر جابه جایی کاهش می یابد.

گرماتاب خانه های مسکونی، به طور معمول به صورت سیستم های پانلی یا سیستم های گرماتاب قرنیزی است. سیستم های گرماتاب قرنیزی، از پانل های پا کوتاه یا قرنیزی استفاده می کنند، که مانند کمربندی، دیوارهای خارجی اتاق را در بر می گیرند. منبع گرما، آبگرم است که درون پانل ها می چرخد.

اصول گرماتاب

گرمای بدن انسان، از راه تابش، جابه جایی و تبخیر دفع می شود. گرماروی از راه تابش، بیانگر انتقال انرژی به کمک امواج الکترومغناطیس است. گرماروی از طریق جابه جایی، بر اثر عبور هوا از لباس صورت می گیرد. در گرماروی از راه تبخیر، گرمای به کار رفته رطوبت سطح پوست را به بخار تبدیل می کند.انتقال گرما در سیستم گرماتاب، چه از راه جایجایی و چه از راه تابش، مانند هر سیستم دیگر، از قوانین فیزیکی یکسانی پیروی می کند. یعنی گرما به میزانی که تناسب مستقیم با اختلاف دمای موجود دارد، از محیط گرمتر به محیط سردتر می رود.

گرایش طبیعی هوای گرم به بالا رفتن، نشان می دهد که این حرکت خود به خودی جریان هوای القابی، در کف و جداره های سرد خارجی در محیطی نیمه گرم، شدیدتر از حرکت آن در زیر سقف است. پانل گرماتاب با جذب سرما از طریق این جریان های هوا مولفه انتقال گرما روی جابه جایی خود را وارد هوای اتاق می کند.

میانگین گرمای روی بدن، حدود 400 بی تی یو در ساعت است. سهم تابش و جابه جایی در مجموع به حدود 300 تا 320 بی تی یو می رسد. از آنجائیکه این سهم قسمت اعظم گرماروی را تشکیل می دهد، مسئله تامین آسایش، اصولا با برقراری تعادلی مناسب میان گرماروی تابشی و جابه جایی ارتباط دارد.

گرماروی در بدن

باید توجه داشت که آسایش بدن در گرماتاب، با حفظ توازن مناسبی میان تابش و جابه جایی به دست می آید. یعنی اگر هوا سرد شود و مقدار گرمایی که بدن از راه جابه جایی دفع می کند، افزایش می یابد. در صورتیکه گرمای دفع شده از راه تابش کاهش پیدا کند، بدن هنوز احساس اسایش می کند. گرماروی بدن از راه تابش را می توان با افزایش دمای سطوح پیرامون، مانند دیواره ها، کف و سقف کاهش داد. برای آنکه بدن احساس آسایش کند، لازم است که اگر گرماروی از راه جابه جایی افزایش یافت، گرماروی از راه تابش کاهش یابد و برعکس.

اصول گرمایش تابشی، در منابع رایج گرما، مثل شومینه خانگی، کپه آتش در اردوگاه، یا بخاری های برقی موضعی و وسایل مشابه حاکم است. در هر یک از این نمونه ها، هیچگونه تلاش برای گرم کردن هوا یا محیط پیرامون شخص صورت نمی گیرد. در واقع دمای هوا و سطوح پیرامون، ممکن است خیلی پایین باشد، ولی گرمای تابشی شومینه یا اتش باز برای کسانی که در شعاع تابش آن هستند، ممکن است احساس آسایش و یا عدم آسایش ناشی از گرمای زیاد ایجاد کند. این حالت حتی در شرایطی که دماسنج معمولی زیر صفر را نشان می دهد، پیش می آید. پرتوهای گرماتاب، هوایی را که از میان آن می گذرند گرم نمی کنند، بلکه از سطوح سرد، که بخشی از گرمای آنها را جذب می کنند، حرکت می کنند.

اصول گرماتاب

گرمای بدن انسان، از راه تابش، جابه جایی و تبخیر دفع می شود. گرماروی از راه تابش، بیانگر انتقال انرژی به کمک امواج الکترومغناطیس است. گرماروی از طریق جابه جایی، بر اثر عبور هوا از وی پوشت و لباس صورت می گیرد. در گرماروی از راه تبخیر، گرمای به کار رفته، رطوبت سطح پوست را به بخار تبدیل می کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>