اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

قطعات صنعتی

تکنیک اصلی مورد استفاده مهندسی معکوس قطعات صنعتی اندازه برداری دیجیتالی (3D DIGITIZING) است. فرآیندهای اندازه برداری دیجیتالی به ما امکان می دهد سطوح واقعی را به فرم دیجیتال منتقل کنیم. بسته به تکنیک استفاده شده، اصل دیجیتالی کردن، اسکن نقاط در فضا و تولید آنها در نرم افزارهای CAD می باشد. نوع اصلی فرآیندهای اندازه برداری دیجیتالی، اسکن سه بعدی است.

اسکن سه بعدی روشی است که به ما امکان انتقال نقاط اسکن شده از فضا به نرم افزار CAD و استفاده از آنها را می دهد. خروجی اسکنرها ابر نقاط هستند و ابر نقاط سطوح قطعه را تشکیل می دهند. انواع بیشتری از دستگاه های اندازه بردار دیجیتالی وجود دارد که این انتقال را مجاز می دانند. انواع اصلی عبارتند از:

  • دستگاه های اندازه بردار مجهز به اپتیک
  • دستگاه های اندازه بردار لیزری
  • دستگاه های اندازه بردار تماسی

در این قسمت از فرایند ساخت و تولید قطعات از روی فایل CAD در صورت وجود تردید نسبت به جنس قطعه و تحمل آن تحت شرایط بارگذاری واقعی کار، بهتر است مدل استخراج شده در یکی از نرم افزارهای شبیه سازی المان محدود مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. این نرم افزارها امروز در حوزه های مختلف و با پیشرفتی سریع نتایجی بسیار نزدیک به واقعیت را در دسترس طراحان و مهندسان قرار می دهند.

نرم افزارهایی مهندسی که از جمله آنها می توان به آباکوس(Abaqus)، انسیس(Ansys)، فلوئنت (Fluent) و … اشاره کرد با قابلیت CAE (Computer Aided Engineering) می توانند بدون انجام سعی و خطاها واقعی که ضمن زمان بر بودن هزینه های زیادی بر پروژه های مهندسی معکوس تحمیل می کنند، ضریب ایمنی مناسبی را برای تایید طرح و نقشه به وجود آورند. پس از انجام این شبیه سازی ها و بررسی مش ها و اجزا المان های قطعه، پروسه ساخت با اطمینان بیشتری انجام خواهد شد و گام های بعدی محکم تر برداشته می شوند.

هرچند شبیه سازی های نرم افزاری همواره یاری بخش طراحان بوده و هستند ولی نمی توان به طور قطعی نسبت به آنها یقین حاصل کرد. این موضوع با توجه به شرایط مرزی متفاوت در واقعیت با نرم افزار، میزان دقت در شبیه سازها نسبت به انواع متغیرها و تعداد مش ها و … بستگی مستقیم خواهد داشت.

ساخت و تولید قطعات جدید در مهندسی معکوس قطعات صنعتی

پس از دریافت مدل و نقشه خروجی نرم افزار براساس ابر نقاط به دست آمده از اندازه برداری های دیجیتال، می توان رویه ساخت قطعه نمونه را آغاز کرد. در این مسیر بهتر است در صورت حساسیت قطعه و عدم شناخت متریال پایه قطعه اصلی تستهای مخرب و غیر مخرب جهت آنالیز عناصر تشکیل دهنده و متریال و سختی سطح و عمق قطعه انجام شود.

این گزارش ها می تواند ضمن ایجاد اطمینان از متریال اصلی قطعه فابریک، تا حدودی برخی فرایندهای احتمالی سختکاری و … را نیز مشخص نماید. در این مرحله سایر گام های ساخت برای مهندسان و تولید کنندگان با داشتن نقشه کامل مشابه ساخت سایر قطعات صنعتی خواهد بود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>