اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ماشین آلات کشاورزی

ظرفیت و راندمان الک ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. در عملیات الککردن، وقتیکه راندمان افزایش مییابد، ظرفیت کاهش مییابد. برخی از عوامل یا فاکتورهای دستگاه که در طراحی یک تمیزکننده مطرح هستند، در زیر توضیح داده شده است.

مکانیزم تغذیه: تغذیه مواد روی الک باید بدرستی صورت گیرد، تا ماکزیمم راندمان و ظرفیت دستگاه به دست آید. مواد باید به صورت یکنواخت در سطح الک توزیع گردند. مواد باید در جهت موازی محور طولی الک حرکت نمایند و تا حد ممکن سرعت کمی داشته باشند.

اندازه الک: اندازه سطح الک با ظرفیت مورد انتظار از دستگاه نشان داده می شود. لازم است به دو مسئله اشاره شود، نخست آنکه عرض الک بر ظرفیت دستگاه اثر می گذارد و دوم آنکه طول الک راندمان دستگاه را تحت تأثیر قرار می دهد. عرض الک برای کاهش ضخامت مواد ریخته شده و بر روی آن موثر است و طول باید بحدی باشد که مواد ریز از انبوه مواد درشت بخوبی جدا شوند. البته این نکته نیز درست است که عرض بر راندمان و طول بر ظرفیت اثر می گذارد اما تأثیر آن بحدی کم است که قابل چشم پوشی است.

تحقیقات بر روی اندازه عرض و طول الک یک قاعده کلی را به اثبات رساند که طول الک باید 2 تا 3 برابر عرض آن باشد.ضخامت لایه مواد تغذیه شده بر روی الک: یک معیار تصمیم گیری برای مقدار تغذیه آن است که ضخامت باید به اندازه یک دانه باشد. به عبارت دیگر مواد بقدری تغذیه شوند که بر روی یکدیگر سوار نشوند و همگی در تماس مستقیم با سطح الک باشند. این مسئله فقط وقتی امکان پذیر است که نرخ تغذیه و ظرفیت دستگاه پایین باشد. از طرف دیگر لازم است که کلیه مواد در تماس با الک و در تماس با دانه های اطراف خود باشند. روش های زیر برای کنترل این ضخامت می تواند مورد استفاده قرار گیرد:

  • با نرخ ثابت تغذیه ضخامت لایه با افزایش شیب الک کاهش مییابد
  • با شیب ثابت ضخامت لایه با افزایش نرخ تغذیه افزایش مییابد و بر عکس.

شکل سوراخها: شکل سوراخهای الک بستگی به شکل دانه هایی که تمیز می شوند، دارد. بنابراین سوراخهای ریز تا حد امکان برای غربال کردن مواد و سوراخهای درشت برای درجه بندی مواد مورد استفاده قرار می گیرند.

درصد سطح سوراخها: درصد بالای سطح سوراخها راندمان و ظرفیت الک را افزایش می دهد. برای اطمینان از تماس مناسب و استفاده مناسب از سطح الک، سوراخها باید در کنار یکدیگر قرار گیرند.

اندازه سوراخها: اندازه سوراخهای الک بستگی به اندازه و شکل مواد دارد. برای سوراخهای گرد اندازه الک مخصوص غربال کردن به اندازه ناچیزی بیشتر از معدل قطر دانه هایی است که از آن عبور می کنند، درحالی که اندازه الکها برای جدا کردن مواد به اندازه ای کوچک است که کوچک ترین مواد با اندازه مورد نظر را در خود نگهدارد.

طول کورس حرکتی الک: کورس الک نیز بر راندمان جداسازی اثر می گذارد. مقدار بهینه کورس برای جداسازی دانه گندم با ماکزیمم راندمان 17 میلیمتر توصیه می شود.

زوایه شیب: شیب الک ها نسبت به سطح افق قابل تنظیم است. دامنه معمول تنظیم زاویه از ° 4 تا ° 12 است. جداکننده های با ظرفیت بالا ممکن است دارای دامنه تنظیم بیشتری برای حرکت سریعتر مواد در روی آن باشند ولی در تمیزکننده هایی که هدف دقت کار است دامنه ° 4 تا ° 12 بسیار مناسب است.

زوایه شیب تابعی از متغیرهای مختلفی مثل مواد، عرض، طول الک و غیره است. اگر زاویه بسیار زیاد باشد، مواد سریعاً بر روی سطح الک حرکت می کنند و راندمان کاهش می یابد. چنانچه زاویه شیب افزوده شود، مسیر افقی سوراخها کاهش مییابد (حرکت مواد از روی سوراخها سریعتر است). زاویه بیش از ° 23 تأثیر سوراخها را کاهش می دهد به طوری که یک لایه نازک مواد تشکیل شده روی سطح الک با حرکت سریع از روی آنها عبور می کند.

همچنان که راندمان دستگاه در شیب های تند الک کاهش می یابد، ظرفیت دستگاه در زوایای کم نیز بسیار پایین است. الکها باید به طور مستقل قابل تنظیم باشند و بدین لحاظ هر الک برای نتیجه مطلوب تر، ممکن است دارای شیب متفاوتی باشد. زاویه باید بگونه ای باشد، که دانه های سبک و نامرغوب الک شوند و همچنین باید بحدی کم باشد، که از جهش های پی در پی دانه های مرغوب بر روی الک جلوگیری کند، در غیر اینصورت درجه بندی بدرستی صورت نمی گیرد. الک های شبکه سیمی همواره باید بگونه ای زاویه داده شوند، که از جهش و ضربه به مواد حین انتقال و حرکت آنها جلوگیری شود.

دامنه و فرکانس ارتعاش: سرعت و دامنه ارتعاش باید به حدی باشد، که انتقال مواد به درستی صورت گیرد و از گرفتگی الک جلوگیری کند. این موضوع کم و بیش بستگی به اندازه و وزن موادی دارد که الک می شوند و ارتباطی با شیب سطح الک و نوع آن نیز دارد. منظور و هدف چینه چینه کردن مواد روی سطح الک است، تا عمل الک با راندمان بالایی صورت گیرد. ارتعاش سریع باعث چرخیدن و غلتیدن مواد شده و در نتیجه از همه وجوه با سوراخهای الک تماس حاصل می کنند.

بنابراین ارتعاش سریع در تمیزکردن مواد سبک و پوشال با راندمان بالا موثر است، اما وقتی سرعت ارتعاش بسیار بالاست، دانه های گرد و سنگین روی سطح الک می جهند و بدرستی الک نمی شوند. گرچه دانه ها در ارتعاش بسیار کم بر روی سطح الک ساکن می شوند اما برای جداسازی دقیق مواد از ارتعاش کم، هم استفاده می کنند. این موضوع باعث گرفتگی سوراخ های الک می شود و در نهایت عمل تمیزکردن بخوبی صورت نمی گیرد. فرکانس ارتعاش اثر بسیار معنی داری روی تلفات دانه در کمباین ها دارد. افزایش در فرکانس ارتعاش حداکثر تا یک مقدار معینی، راندمان خوبی دارد اما کاهش در راندمان نیز در فرکانسهای بسیار بالا اتفاق میافتد.

تعداد الکها: معمولاً اعتقاد بر این است که بیشترین راندمان الک کردن وقتی صورت می گیرد که دستگاه دارای یک صفحه الک باشد. این بدان علت است که در دستگاه های چند صفحهای الک های زیرین به طور کامل تغذیه نمی شوند و برای جداسازی مطلوب هر صفحه الک به شیب و دامنه ارتعاش متناسب خود نیازمند است.

نرخ حرکت پیشروی: نرخ حرکت پیشروی به طور کلی یک فاکتور تجربی است. که به تنهایی مطرح نیست زیرا بستگی به خصوصیات ماشین و مواد دارد. حرکت مواد بر حسب متر بر دقیقه بیان می شود. اگر طول الک (بر حسب متر) در 60 ضرب شود و بر نرخ حرکت مواد (بر حسب m min-1)تقسیم شود حاصل آن بر حسب ثانیه به دست می آید. این مسئله برای تعیین ظرفیت دستگاه بسیار مفید است.

سرعت هوا: کاربرد هوا در تمیزکنندههای بادی برای جداسازی ذرات سبکتر است که مبنای آن اختلاف در جرم حجمی است. هوا هم قبل از تغذیه مواد بر روی سطح الک و هم هنگام جداشدن روی سطح الک و عبور از سوراخهای الک به مواد اعمال نیرو می کند

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>