اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بهسازی خاک به روش تزریق در ابتدا برای جلوگیری از نفوذ آب های زیرزمینی و تحکیم زمین مورد استفاده قرار می گرفت.

روش_تزریق

امروزه، این روش در حل مسائل ژئوتکنیکی نظیر حذف یا کاهش نشست های ناشی از گودبرداری ساختمان و تونل سازی، تقویت استحکام زمین برای بهره گیری از آن به عنوان یک المان سازه ای (نظیر فونداسیون)، اجرای سازه های نگهبان (مانند دیوار حائل)، راه سازی، سدسازی و انکراژ کاربرد دارد.

در شرایطی که نفوذپذیری خاک، حجم زهکشی مورد نیاز را به طور قابل توجهی افزایش داده یا حفر چاه های زهکشی، هزینه پروژه را افزایش دهد، تزریق بهترین گزینه برای بهسازی خواهد بود.

اجرای روش تزریق تماسی در پشت سگمنت بتنی برای مقابله با رهاسازی تنش ناشی از حفاری تونل
روش تزریق، یکی از حوزه های فعال و در حال توسعه مهندسی عمران از نظر تئوری (اجرایی) و عملی (ماشین آلات مورد استفاده) به شمار می رود.

از این رو، کاربردهای آن در رشته مهندسی عمران روز به روز در حال گسترش است. امروزه، تزریق به عنوان یکی از محبوب ترین روش های بهسازی خاک در نظر گرفته می شود.

مزایای بهسازی خاک به روش تزریق چه هستند؟
مزایای متعدد روش تزریق باعث محبوبیت و کاربرد گسترده آن در بهسازی زمین شده است.

از اصلی ترین مزایای این روش می توان به قابلیت اجرا در شرایط مختلف (آسان تا دشوار)، قابلیت اجرا در محدوده های کوچک با سقف کوتاه (انعطاف پذیری)، عدم ایجاد لرزش (مناسب برای سازه های حساس)، امکان اندازه گیری میزان بهبود ترکیبات زمین (کنترل کیفیت خوب)، بالا آوردن یا تراز کردن دال ها، امکان اجرا در مجاورت دیوارهای موجود و کنترل پارامترهای هیدرولیکی مانند تراوش (نشت)، جریان های آب زیرزمینی و فاضلاب های خطرناک اشاره کرد.

البته هزینه این روش نسبتا زیاد بوده و نیازمند کنترل بالا برای جلوگیری از هدررفت مصالح است. این کار با بهبود خاصیت ژلی بودن ملات با اضافه کردن افزودنی های مخصوص انجام می شود.

از چه موادی برای روش تزریق استفاده می شود؟
ملات هایی با پایه های متفاوت در بهسازی خاک به روش تزریق استفاده می شوند. هر یک از این ملات ها برای کاربری های مختص به خود مناسب هستند.

ملات های سیمانی، شمیایی، بنتونیتی، رزینی (اپوکسی)، بیتومینی، ماسه ای، بدون ماسه، اصلاح شده با لاتکس، اکریلیک و فوران از جمله مواد قابل استفاده برای تزریق در پروژه های ساختمانی به شمار می روند. از این میان، ملات پایه سیمان، کاربرد بیشتری نسبت به دیگر ملات ها دارد.

درس مکانیک خاک، پایه و اساس اکثر مطالب مرتبط با مهندسی ژئوتکنیک است. تسلط بر روی مباحث و حل مسائل این درس، یادگیری و درک اصول بهسازی خاک را برای دانشجویان و مهندسان عمران ساده تر می کند. 

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>