اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کاربرد بتن مسلح چیست؟
بتن آرمه در سازه های مختلفی نظیر ساختمان، پل، سد، فونداسیون، جاده، سازه های شناور، سازه های دریایی، لوله، کانال، سازه های پیش ساخته، سازه نگهبان و بسیاری از سازه های عمرانی کاربرد دارد.

کاربرد_بتن

همین تنوع در کاربری باعث محبوبیت این مصالح ساختمانی شده است.

ساختمان اسکلت بتن آرمه:
ساختمان ها، سازه هایی هستند که معمولا از ترکیب المان های باربر نظیر تیر، ستون، دیوار، کف و سقف تشکیل می شوند. بتن آرمه، یکی مصالح پرکابرد برای اجرای این المان ها در انواع ساختمان های مسکونی، تجاری و صنعتی است.

سیستم های عرشه فولادی، یوبوت، کوبیاکس، کامپوزیت و دیگر دال های بتن مسلح به همراه اسکلت فولادی یا اسکلت بتن آرمه، به طور گسترده در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند.

ویژگی های منحصر به فرد بتن آرمه، آن را به گزینه بسیار مناسبی برای اجرای ساختمان های چند طبقه مسکونی، ساختمان های عمومی و کف های صنعتی تبدیل می کند.

پل:
از دیگر سازه هایی که بتن آرمه در آن به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، می توان به پل اشاره کرد. استفاده از بتن مسلح در ساخت عرشه، شاه تیر و دیگر المان های باربر پل های کوتاه، متوسط و بلند، علاوه بر کاهش هزینه های اجرایی نسبت به پل های فولادی، زیبایی خاصی را برای سازه به ارمغان می آورد.

این نوع بتن معمولا به صورت برجا یا پیش ساخته در ساخت اغلب پل های مدرن به کار برده می شود.

سد:
سدها از شناخته شده ترین سازه های هیدرولیکی هستند که در بسیاری از موارد با استفاده از بتن آرمه ساخته می شوند.

این مصالح ساختمانی در فونداسیون اکثر سدها، دیوار حائل سدهای خاکی، بدنه سدهای وزنی و از همه مهم تر، بدنه و تکیه گاه های سدهای قوسی به کار برده می شوند.

فونداسیون:
بتن آرمه، اولین و معمولا بهترین گزینه برای اجرای تمامی انواع فونداسیون ها در سازه های عمرانی است.

به دلیل ظرفیت باربری بالا، این مصالح در اجرای فونداسیون انواع ساختمان ها (مسکونی، تجاری، عمومی، صنعتی)، پل ها، سدها، جاده ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

جاده:
دال های بتن آرمه از بهترین گزینه های جایگزین آسفالت برای اجرای کف جاده ها هستند. ظرفیت باربری بالای بتن و امکان استفاده از دال های پیش ساخته می تواند سرعت اجرای پروژه های راه سازی و کیفیت آن ها را به طرز قابل توجهی افزایش دهد.

روسازی خیابان، آزادراه، پیاده رو و حتی مسیر فرود هواپیما از کاربردهای بتن مسلح در حوزه راهسازی هستد.

سازه های شناور:
استفاده از بتن آرمه، بهترین گزینه برای اجرای سازه های شنناور نیست. با این وجود، پروژه های ساخت این سازه ها توسط بتن مسلح با موفقیت اجرا شده اند.

از نمونه های سازه های شناور بتن آرمه می توان به کسیون و اسکله شناور اشاره کرد.

سازه های دریایی:
اسکله، دیوار حائل وزنی، برج دیدبانی و فانوس دریایی از نمونه سازه های دریایی هستند که می توان آن ها را با استفاده از بتن آرمه ساخت.

خصوصیات این مصالح ساختمانی، آن را به گزینه مناسب برای عملکرد در شرایط جوی نامساعد دریایی تبدیل می کند. برای ساخت انبارهای نزدیک نواحی ساحلی، به کارگیری خرپاهای بتن مسلح در اولویت قرار دارد.

لوله و کانال:
از دیگر کاربردهای گسترده بتن آرمه می توان به ساخت لوله ها و کانال ها در حوزه های مختلف اشاره کرد.

به عنوان مثال، ساخت سیستم های فاضلاب شهری (سیستم های متصل به تأسیسات بهداشتی ساختمان) معمولا با استفاده از سگمنت های پیش ساخته بتن مسلح انجام می گیرد.

البته توجه داشته باشید که بتن آرمه برای عملکرد در فشار بالای 9 بار مناسب نیست؛ مگر اینکه از غلاف های فولادی استوانه ای به همراه اتصال ویژه در لوله ها استفاده شده باشد.

سازه های پیش ساخته:
بتن پیش ساخته، یکی از انواع بتن آرمه است که در کارخانه تولید می شود. در سال های اخیر، استفاده از بتن پیش ساخته برای سازه ها و المان های سازه ای مختلف به میزان زیادی گسترش یافته است.

این مصالح ساختمانی به دلیل کنترل کیفی مناسب، از مشخصات مکانیکی بسیار خوبی بهره می برند.

امروزه می توان بسیاری از المان های باربر و غیر باربر نظیر تیر، ستون، دال، لوله، تیرک حصار، تیر چراغ برق، دیواره چاه هک های بازدید و غیره را به صورت بتن مسلح پیش ساخته تهیه کرد.

همین موضوع کاربردهای این مصالح ساختمانی و محبوبیت آن را افزایش داده است.

کاربردهای دیگر:
کاربردهای بتن آرمه به موارد معرفی شده در بخش های قبلی محدود نمی شوند. این مصالح ساختمانی به منظور اجرای سازه های نگهبان نظیر تکیه گاه های پل و دیوارهای حائل سدهای خاکی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

مخازن ذخیره آب، تانکر، استادیوم های ورزشی و سالن های کنفرانس، از دیگر سازه های مناسب برای به کارگیری بتن مسلح هستند.

به طور کلی، در هر سازه ای که نیاز به اجرای المان های باربر باشد، امکان استفاده از بتن آرمه نیز وجود خواهد داشت.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>