اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مقاومت فشاری بتن از آن جهت مورد توجه است که بسیاری از خواص مطلوب بتن مانند دوام، مقاومت کششی، نفوذناپذیری، مقاومت در برابر سایش و مقاومت در برابر سولفات ها متناسب با مقاومت فشاری آن می باشد.

مشخصات_مکانیکی_بتن

از نظر مشخصات مکانیکی، بتن ماده ای است که دارای مقاومت زیادی در برابر فشار می باشد و از این رو استفاده از آن برای ساخت قطعات تحت فشار مانند ستون ها و قوس ها بسیار مناسب می باشد.

لیکن علی رغم مقاومت فشاری قابل توجه، مقاومت کششی کم و صلبیت نسبتا زیاد بتن استفاده از آن را برای قطعاتی که به طور کامل یا موضعی تحت کشش هستند محدود می نماید.

برای رفع این محدودیت، اعضای بتنی را با قرار دادن میلگرد در آن ها تقویت می کنند. ماده مرکبی که بدین ترتیب حاصل می شود، بتن آرمه یا بتن مسلح نامیده می شود.

بتن مسلح چیست و چه کاربردی دارد:
انگیزه اصلی در ایجاد بتن مسلح، استفاده از بتن برای تحمل فشار و استفاده از میلگرد برای تحمل کشش می باشد.

اساس رفتار مشترک میلگرد و بتن دو خاصیت مهم فیزیکی و مکانیکی این دو ماده است. اول آن که بتن در اثر سخت شدن چسبندگی قابل ملاحظه ای با میلگرد ایجاد می کند.

در نتیجه در یک عضو بتنی تحت اثر بار، هر دو ماده میلگرد و بتن با هم کشیده و با هم فشرده می شوند.

دوم آنکه بتن و میلگرد دارای ضریب انبساط حرارتی تقریبا یکسانی می باشند و در نتیجه در اثر تغییرات دما لغزش بین میلگرد و بتن روی نمی دهد.

هرچند بتن و میلگرد در کنار هم بسیاری از معایب دیگر را از بین می برند اما در بعضی از موارد هم به صورت جدا از هم به کار می روند.

در کاربرد هر یک از مصالح به تنهایی، نکته قابل تامل این است که میلگرد عموما تحت کنترل دقیق و با وسایل مدرن پیچیده ساخته می شود و خواص انواع میلگرد ها دقیقا در آزمایشگاه ها تعیین می شود.

بنابراین طراح، تنها میلگرد ی را که با یکی از استانداردها هماهنگ است، انتخاب می کند و سازنده دقت می کند که نوع خواسته شده را به کاربرد و در اتصالات میلگرد در ساختمان دقت نماید.

اما در یک کارگاه بتن ریزی اگرچه کیفیت سیمان نیز نظیر میلگرد توسط سازنده تضمین می شود و با انتخاب سیمانی مناسب می توان اطمینان داشت که هرگز در اثر کیفیت سیمان هیچگونه نقض و خرابی در بتن پیش نمی آید، لیکن باید توجه داشت که در این حالت تنها مواد خام، کنترل شده است.

در حالی که مسائل حمل و نقل، ریختن و تراکم بتن نیز در کیفیت محصول نهایی نقش عمده دارند.

علاوه بر این ممکن است بی نهایت طرح اختلاط برای انتخاب، وجود داشته باشد که انتخاب آن بدون آگاهی کامل از خواص و رفتار بتن میسر نیست.

لذا چون بتن خود دارای اجزای مختلفی می باشد، شناخت هریک از آن ها در بهبود کیفیت بتن تأثیر به سزایی دارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>