اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تیر آهن بال پهن چیست؟

تیر_آهن_بال_پهن

تیرآهن IPB:
تیرآهن IPB= HEB, HEA یا معروف به تیر بال پهن که در بازار به نام هاش نیز شناخته می شود، در دو نوع بال پهن سبک و بال پهن سنگین می باشد.

بهترین پروفیل نورد شده برای ستون، تیرآهن بال پهن IPB یا قوطی مربع شکل است؛ زیرا از نظرمقاومت بهتر از مقاطع دیگر عمل می‌کند، علاوه بر این در اکثر شرایط اجرایی، اتصال تیر ها به راحتی روی آنها انجام می شود.

هاش، تیر عریض یا دارنده ی بالهای پهن (مانند H) است که طول بال هایش به نسبت تیرآهن IPE بزرگ تر می باشد.

اندازه بال این پروفیل با ارتفاع آن برابر بوده و مقطع ساده ی آن برای تهیه ستون استفاده می گردد.

همچنین از آن برای تهیه تیر و خرپا نیز استفاده می گردد.طول این نوع پروفیل بین 8 تا 16 متر بوده و دارای ارتفاع 100 تا 1000 میلیمتر است.

هاش HEB سنگین است و این بدان معنی است که این نوع تیرآهن بال پهن داری بال ضخیمتری نسبت به تیرآهن HEA است.

این نوع تیراهن در استانداردهای DIN 1025 - Euronorm 53-62 - EN 10034 - EN 10163-3, C - STN 42 5550ČSN 42 5550 - TDP: STN 42 0135 تهیه و تولید می شود.

تیراهن هاش در گریدهای ST37 و ST44 و ST52 بوده و در صنعت پل سازی، برج سازی، سد سازی و صنایع مشابهی که نیاز به مقاومت بالا داشته باشد، کاربرد دارد.

جان تیرآهن چیست؟
اگر از سطح مقطع تیرآهن به آن نگاه کنیم دو ورق که به صورت افقی در بالا و پایین تیر قرار گرفته اند بال و ورق ضخیمی که در بین این دو مقطع به صورت عمودی قرار گرفته است را جان می گوییم.

تفاوت هایی در ساختار هاش و تیر I وجود دارد که این تفاوت ها سبب اختلاف در نوع کاربرد آنها در صنعت خواهد گردید.

هر دو نوع این تیراهن عناوین خود را از هند گرفته اند و بر مبنای سطح مقطع شان نام گذاری شده اند و امروزه در کل جهان کاربرد وسیعی دارند.

در حالی که هر دونوع تیرآهن برای بخش های مختلف ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند و هر دوی انها داری بالهای بالا و پایین هستند اما تنها تفاوت ساختاری انها در بالهایشان است.

در تیرآهن I بالاها دارای عرض کمتری بوده و فاصله لبه های بال تا انتها در محل تلاقی با جان نسبتا کوتاه است؛ اما در تیرآهن بال پهن هاش این فاصله بیشتر است.

بررسی و ارزیابی مزایای تیرآهن هاش نسبت به تیرآهن I:
همان گونه که گفته شد هاش HBE، هاش از نوع سنگین بوده و نسبت به هاش HEA بالها دارای ضخامت بیشتری می باشند.

در هنگام استفاده در طول های بلند، هاش نسبت به تیراهن I کاربرد بیشتری داشته زیرا می توان آنها را در اندازه های متنوعی ساخت.

تیرآهن هاش برای طول های 100 متر نیز کاربرد دارد اما تیرآهن نوع I تا طول 30 متر کاربرد دارد.

به دلیل مقاومت بالای جان هاش در برابر نیروهای برشی و استحکام بالها در برابر خمش های لحظه ای، کاربرد عمده ای را نسبت به تیراهن I دارند.

این نوع تیرها دربرابر نیروهای خمشی و برشی بسیار کارامدتر از انواع مشابه رفتار می نمایند. این به دلیل آن است که در تیر I پهنای بال از عمق یا ارتفاع تیر کمتر است اما در هاش پهنای بال با ارتفاع تیر برابر است.

همچنین به دلیل بزرگ تر بودن سطح مقطع تیرآهن های بال پهن هاش از آنها می توان به عنوان ستون و یا تکیه گاه عمودی استفاده نمود.

هنگامی که تیر فولادی تحت فشار قرار می گیرد تنش آن نسبت به سطح مقطعش کاهش می یابد.

بنابر این با زیادتر بودن سطح مقطع هاش نسبت به تیرآهن I تنش کمتری را تحمل کرده و گزینه ایده آلی برای ستون های محسوب می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>