اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


اتصال خورجینی


اتصال خورجینی گیردار

اتصال خورجینی گیردار اتصالی است که چنانچه زیر اثر لنگر قرار گیرد، پس از تغییر شکل، زاویه بین تیرو ستون در محل اتصال تغییر محسوسی نکند. حداقل سختی چرخشی اولیه اتصال خورجینی گیردار در ساختمان های متعارف برابر 2000 تن متر بر رادیان است. علاوه بر این، این اتصال در حالت گیردار باید قابلیت انتقال نیروهای افقی، قائم و لنگر خمشی بین تیر و ستون را دارا باشد.

انواع اتصال خورجینی گیردار

اتصال خورجینی با صفحات افقی (نوع 1) و اتصال خورجینی با صفحات قائم (نوع 2)، دو نوع اصلی اتصال خورجینی گیردار است.در نوع یک این اتصال نیروهای قائم (برش) تیرها از طریق اتصال با نشیمن نرم یا سخت مذکور در فصل 2 به ستون منتقل می شود. و نیروی محوری و لنگر خمشی تیرها از طریق ورق های جوش شده روی بال های فوقانی و تحتانی تیر که به ستون جوش شده اند، منتقل می شود. این نوع اتصال فقط در قاب های خمشی فولادی با شکل پذیری معمولی می تواند به کار رود.

در نوع دو این اتصال، تمامی نیروهای قائم و افقی و لنگر خمشی تیرها از طریق ورق هایی که روی دو بر ستون (عمود بر محور تیر) جوش شده و با جوش های نفوذی به بال های فوقانی و تحتانی تیرهای دو طرف ستون متصل شده، منتقل می شود. این نوع اتصال در قاب های خمشی با شکل پذیری معمولی و با شکل پذیری ویژه می تواند به کار رود.

هریک از اتصالات خورجینی گیردار نوع 1 و 2 می تواند در صفحه قاب خورجینی و صفحه عمود بر آن با انواع دیگر سیستم های سازه ای ترکیب شود. چنانچه در قاب های انتهایی امکان اجرای تیر در دو طرف ستون میسر نباشد، استفاده از اتصال خرجینی گیردار با عبور تیر فقط از یک طرف ستون به دلیل عدم تقارن مجاز نیست. در قاب های انتهایی می توان با قطع تیر در محل ستون از اتصال گیردار معمولی تیر به ستون استفاده نمود.

تحلیل قاب با اتصال خورجینی گیردار زیر اثر بار وزنی

اتصال خورجینی گیردار به صورتی در نظر گرفته می شود که بتواند تمام نیروها در محل اتصال (نیروهای قائم، افقی و لنگر) را از تیر به ستون منتقل سازد. قاب متشکل از تیرها و ستون هایی که با اتصال خرجینی گیردار به هم متصل شده اند، قاب گیردار (خمشی) خوانده می شود. تحلیل قاب گیردار زیر اثر بار وزنی، و تعیین نیروی برشی و لنگر در تیرها، و نیروی محوری و لنگر در ستون ها با فرض گیردار بودن اتصالات انجام می گیرد.

تحلیل قاب با اتصال خورجینی گیردار زیر اثر بار زلزله

قاب متشکل از تیرها و ستون ها با اتصالات خورجینی گیردار به صورت قاب خمشی در نظر گرفته می شود که در صفحه قاب دارای مقاومت جانبی است، اما می توان برای افزایش مقاومت جانبی آن در برابر بارهای جانبی باد و زلزله از یکی از سیستم های مقاوم در برابر نیروی جانبی استفاده کرد. محاسبه نیروی زلزله بر اساس ضوابط آیین نامه 2800 برای سیستم قاب خمشی و با توجه به سیستم لرزه بر کمکی صورت می گیرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>