اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

جوشکاری

حداقل زمان ممکن را برای جوشکاری دو ریل بکار برد، بنحوی که بتوان از کارگاه جوشکاری 20 تا 5 جوش درز ریل در ساعت به دست آورد.به سهولت و سرعت، ریل را به جای خود گذارده و دستگاه را تنظیم کند.
ساختمان ماشین باید به گو نه ای طراحی و پیش بینی شده باشد که هیچگونه آثار خستگی در اجزاء آن به وجود نیاید و ضمناً قسمت های مختلف آن داغ نشوند و عملیات جوشکاری در مدت کمی به طور یکنواخت انجام پذیرد.

بررسی های ریل قبل از انجام جوش

لازم است که قبل از شروع عملیات جوشکاری، پیمانکار روش کار و برنامه زمان بندی اجرای عملیات جوشکاری را به اطلاع دستگاه نظارت برساند و موافقت آن دستگاه را مبنی بر صحت روش درنظر گرفته شده، اخذ کند. هر دو روش جوشکاری ریل ها (ترمیت و الکتریکی) در صورت رعایت کلیه موارد فنی مورد قبول هستند. عملیات جوشکاری پیوسته ریل ها را می توان به یکی از صورت های زیر انجام داد.

انجام عملیات جوش طویل توسط ترمیت و پیوسته کردن آنها با جوشکاری ترمیت.انجام عملیات جوشکاری طویل توسط جوشکاری الکتریکی و سپس انجام عملیات پیوسته کردن، توسط ماشین جوشکاری الکتریکی با رعایت موارد فنی لازم از قبیل حرارت دهی و رعایت tm (درجه حرارت تعادل) مورد نظر.انجام عملیات جوشکاری طویل توسط ماشین جوش الکتریکی و انجام عملیات پیوسته کردن توسط جوشکاری ترمیت.

ماشین آلات و ابزارکاری جوشکاری

لازم است که تمامی ادوات مورد استفاده برای انجام عملیات جوشکاری سالم بوده و صحت عمل کرد آنها توسط پیمانکار کنترل شده و قبل از شروع عملیات جوشکاری صحت آنها مورد تأیید دستگاه نظارت قرار گیرد. پیمانکار نباید از ابزاری که عملکرد آنها با مشکل همراه است، استفاده کند. این وسایل و ماشین آلات شامل ماشین جوشکاری برقی، ماشین آلات پیش گرمایش، سنگ زنی (بغل زنی و روزنی)، قیچی های برش اضافات جوش، فرم های ترمیت، ترمیت، گلدان و … است. همچنین این وسائل باید از نظر تعداد برای انجام عملیات جوشکاری، طبق برنامه ریزی انجام شده کافی باشند.

بررسی های حین انجام جوش ترمیت

قبل از جوشکاری، سر ریل ها بازدید شوند تا هیچگونه لهیدگی در آنها موجود نباشد. در صورت وجود لهیدگی، سر ریل باید بریده و آماده شود. به علاوه سر ریل ها باید عاری از هرگونه آلودگی از قبیل زنگ زدگی، روغن، گریس و … باشد و کاملاً تمیز شود (به فاصله cm 15 از سر ریل).چرو ک ها (پلیسه ها) و زائده های موجود بر روی ریل ها با سوهان زدن و برس سیمی برداشته شود.

قالب مناسب انتخاب شود (برای ریل U33 نوع SMW و برای ریل R60 نوع SMW-F). قالب ها باید قبل از مصرف مورد تایید دستگاه نظارت قرار گرفته و قابلیت عبور گاز آنها مناسب باشد.قبل از جوشکاری در مسیر مستقیم چهار تراورس و در مسیر قوس شش تراورس از طرفین درز جوش باید باز شود.برای هر جوش باید دو نفر مشغول به کار شوند. نفر اول شروع به پیش گرم کردن ریل در منطقه داخل قالب کند و نفر دوم مشغول آماده کردن ترمیت و گلدان شود. به طوریکه بعد از پایان پیش گرم کردن، ترمیت در گلدان آماده باشد.

قسمت های اضافی و قالب احاطه کننده آن باید تا سردشدن کامل جوش در جای خود باقی بماند و از خراب کردن آنها خودداری شود. بعد از سردشدن جوش این قطعات به سادگی حذف شده و از بین می روند.
کنترل ظاهری جوش طبق دستورالعمل به طور خلاصه شامل کنترل افتادگی در جوش، داخل یا خار ج بودن جوش، بلند بودن جوش و سایر عیوب ظاهری است که در بخش مربوط به کنترل مشخصات هندسی آورده شده است.پس از هر جوشکاری، بالاست زیر تراورس هایی که در مجاورت و دو طرف محل جوشکاری قرار گرفته اند، باید به محض از بین رفتن گرمای حاصله از جوشکاری مستحکم شود.

بررسی های حین انجام جوش با ماشین جوش برقی

قبل از شروع جوشکاری، تمامی پابندهای مربوط به ریل باز شده و ریل آزاد شود.برای آنکه جریان بخوبی برقرار شود، لازم است که ابتدا و انتهای ریل ها (در محل اتصالی) توسط دستگاه فرز پاک شود.ماشین جوشکاری به دستگاه ثبات مجهز است که پارامترهای مختلف مربوط به جوش نظیر مقدار جریان، ولتاژ و مقدار پرس را ثبت می کند و اگر مقادیر ثبت شده در محدوده قابل قبول باشد، جوش انجام شده را تأیید می کند.

اگر ماشین جوش برقی مجهز به دستگاه ثبات نبوده یا اینکه از کارافتاده باشد، لازم است که برای کنترل پرس مطلوب دستگاه، مقدار خوردگی ریل ها به ازاء هر بند جوش برابر 3 سانتی متر باشد. این مسئله بیانگر پرس مطلوب دستگاه خواهد بود. دستگاه ثبات جوش ماشین جوشکاری الکتر یکی در صورت راه اندازی، وسیله ای مطمئن برای کنترل کیفیت جوش های انجام شده است.سلامت ماشین جوشکاری (سیستم های الکتریکی، هیدرولیکی و پن وماتیکی)، همه روزه باید از طرف پیمانکار کنترل شده و به ناظر مقیم در محل اعلام شود. در صورت عدم حضور ناظر، مسئولیتی از عهده پیمانکار سلب نخواهد شد.

دستورالعمل پیوسته کردن ریل ها

پیوسته کردن ریل ها به سه روش قابل انجام است که هر سه روش با رعایت مشخصات فنی، قابل قبول اند. این سه روش در بخش بررسی های قبل از انجام جوشکاری، آورده شده است. مسائلی که باید قبل از شروع عملیات پیوسته کردن در نظر گرفته شود، به قرار زیر است.

مقدار بالاست موجود در خط باید برای عملیات جوشکاری پیوسته کافی باشد. مقدار این بالاست براساس پروفیل های عرضی مسیر که در نقشه های روسازی موجوداند، کنترل خواهد شد.کهنه بودن و استهلاک ریل ها، بررسی شود.سالم بودن آلات اتصال ریل به تراورس کنترل شود.لهیدگی سر ریل ها باید بررسی و در صورت لزوم با بریدن سر ریل ها و عملیات تامپو نزنی، درزها اصلاح شوند.

بازرسی و کنترل کیفیت جوشکاری درز ریل و آزمایش های آن

بعد از عملیات جوشکاری و سرد شدن ظاهر جوش باید از نظر عیوب احتمالی کنترل شود. این عیوب می تواند به صورت افتادگی در جوش، داخل یا خارج بودن، بلند بودن جوش، حفره دار بودن ظاهر جوش و سایر عیوب ظاهری باشد.قسمت تحتانی محل جوش باید با استفاده از یک آینه به دقت مورد بازرسی قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که حفره یا سرباره ندارد.

منطقه وسط جوش با سختی سنجی پرتابل توسط بازرسین برای مقایسه با نمونه های استاندارد، سختی سنجی شود. آزمایش های متالوگرافی، خستگی و تجزیه شیمیایی قرار گیرد و کیفیت آن بررسی شود. در صورت رد شدن این جوش عملیات جوشکاری تا رفع عیب باید متوقف شود. در این صورت با بررسی روش جوشکاری اشکال موجود در آن پیدا شده و جوش های قبل از آن نیز بررسی می شوند تا در صورت وجود عیب اقدام به از بین بردن جوش های معیوب شود و جوشکاری مجددا صورت گیرد.

بدیهی است که در زمان انجام آزمایش ها، جوشکاری همچنان ادامه می یابد.گزارش مربوط به کیفیت جوش ها و نتایج حاصل از آزمایش ها باید به صورت هفتگی از طریق مأمور کنترل و با اطلاعاتی چون شماره بند جوش، درجه حرارت ریل، درجه حرارت هوا، زمان جوشکاری و نام مأمور کنترل، تنظیم شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>