اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


آسفالت


ترک های طولی

ترک های طولی در راستای تقریبی محور طولی رویه روسازی و ترک های عرضی در جهت عمود بر آن و به یکی از علل زیر به وجود می آیند.

  • بروز ترک خوردگی در درزهای ساخت روسازی
  • جمع شدگی و انقباض لایه آسفالتی
  • سیکل دمایی روزانه
  • انعکاس رو به بالای ترک موجود در لایه زیرین روسازی
  • جداشدگی سنگ دانه به دلیل عملکرد نامناسب دستگاه پخش آسفالت (فینیشر)

ترک خوردگی طولی به دودسته تر ک خوردگی در مسیر چر خ ها و در خارج از مسیر چر خ ها تقسیم می شود.

ترک خوردگی در مسیر چرخ ها

این نوع ترک بر اساس طول ترک خوردگی برحسب متر در محل عبور چرخ خودروها تعریف و انداز ه گیری می شود. البته باید توجه نمود که در سیستم، MTC هر گونه ترک طولی که در محل عبور چرخ به وجود آید و پراکندگی تصادفی داشته باشد، ترک طولی ارزیابی نشده و ترک خستگی ناشی از بارگذاری محسوب می شود.

ترک خوردگی در خار ج از مسیر چرخ ها

این نوع ترک ها به موازات محور روسازی و در خارج از محل عبور چر خ ها تشکیل می شوند.در هر دو نوع از ترک طولی، دوام کم روسازی در محل درزهای طولی در روسازی آسفالتی یکی از مشکلاتی است که پس از به وجود آمدن ترک های طولی، موجب کاهش عمر روسازی می شود. بعد از گذشت مدت زمان کوتاه و قرارگیری مسیر تحت بار ترافیکی، لبه های تر ک های طولی شروع به قلوه کن شدن نموده و این فرسایش در برخی موارد تا حدی افزایش می یابد که در نهایت موجب به وجود آمدن چاله در حد فاصل لینهای عبور در مسیر می شود.فاکتورهای متفاوتی در زمان ساخت بر دوام درزهای طولی روسازی آسفالتی تأثیرگذار هستند. یکی از مهم ترین آن ها نحوه تراکم لبه آزاد روسازی در هنگام اجرای اولین لین مسیر است.

ترک های عرضی

این نوع از ترک ها عمدتاً به دلیل تغییرات حرارتی روسازی رخ می دهند و بنابراین به آنها ترک های حرارتی نیز گفته می شود. این تر ک ها عمدتاً در عرض روسازی اتفاق می افتند و بر محور اصلی راه عمود هستند. یکی از مهم ترین خصوصیات این نوع از ترک ها فواصل منظم رخداد آن است دلایل به وجود آمدن تر ک های عرضی را می توان ناشی از کاهش شدید دمای روسازی و شکست روسازی و یا خستگی مصالح به دلیل وقوع سیکل های حرارتی و افزایش و کاهش های متناوب دما دانست.

باید توجه داشت در صورتی که ترک از میان محدوده ای که در آن تر ک خوردگی خستگی وجود دارد، عبور کرده باشد، آن طولی از ترک که در این محدوده قرار دارد به عنوان ترک خوردگی عرضی محسوب نمی شود. همچنین ترک های با طول کمتر از 30 سانتیمتر در محاسبه طول ترک خوردگی عرضی به حساب نمی آیند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>