اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پل

عمده خرابی های پل به بستر جریان یا فرسایش کناره ها مریوط می شود. در زیر اقداماتی نظیر موارد زیر را برای رفع این مشکلات بررسی می کنید.

  • سنگ ریزی در هم
  • دیوار حایل
  • آستانه بستر رودخانه در توری سنگ ها

سنگ ریزی در هم

این فعالیت به عنوان یک اقدام اضطراری جهت پر کردن حاشیه فرسوده رودخانه در زیر آب انجام می گیرد. این به تعمیرات موضعی نواحی کوچک و نسبتاً کم عمق محدود می شود (تا 1/5 متر) (در صورت امکان بهتر است یک محل نسبتاً مسطح جهت انبار کردن سنگ ها برای این منظور فراهم شود تا برای مواقع مورد نیاز مصالح در دسترس باشد برای انجام سنگ ریزی توجه به موارد زیر لازم است.

بزرگ ترین سنگ ها باید در لایه زیرین قرار گیرند همچنین لایه ها طوری بالا آورده شوند که پایدار باشند این عمل باید تا هنگامی که حاشیه رود به شکل قابل قبولی در آید ادامه یابد.در جایی که خطر آبشستگی توسط جریان قوی وجود دارد باید سبد هایی از سیم بافته شده تهیه شود. این بند ها از سنگ پر شده و در لایه های مورد نیاز قرار می گیرند.

سبدهای کامل شده اگر به یکدیگر بافته شوند مقاومت بیشتری در مقابل جریان های شدید آب خواهند داشت.در صورتی که سنگ در دسترس نباشد از گونی کنفی یا پلاستیکی قوی که در حدود یک دوم تا دو سوم آن پر شده است و محکم بسته شده است می توان استفاده نمود. این گونی ها نیز باید مانند مورد فوق در محل قرار گیرند.

دیوار حایل

دیوار حایل جهت حفظ پاشنه یک خاکریز یا طول کوتاهی از کرانه یک رود ساخته می شود. ساختمان وقتی که بستر رود، خشک است و زمانی که ارتفاع آزاد دیوار (0٫5H) دیده می شود حداکثر در حدود 1/5 متر است می تواند انجام شود. در صورتی که بستر رود خشک نشود، یک بند موقت (سد انحرافی) باید احداث شود تا کار بر روی زمین خشک انجام شود. قبل از اقدام به تعبیه دیوار حایل لازم است با حفر گمانه هایی تا تراز تخمین زده شده مشخص شود که آیا خاک در تراز پی به اندازه کافی سفت هست یا خیر.

آب شستگی بستر رود

چگونگی از بین رفتن مواد بستر رود به علت جریان سریع آب در پایه ها، کوله ها و دیوارهای جناحی به هنگام پایین بودن سطح آب یا خشک بودن بستر رود کاملاً قابل تشخیص است. ناحیه آب شسته را باید با قطعات سنگی 13 تا 30 کیلوگرمی یا سنگین تر پر نمود. چگونگی انجام کار در شرایط خشک بودن اطراف پایه یا دیوار و یا مستغرق بودن آنها به طور اختصار تشریح می شود.

ناحیه آب شسته خشک باشد

  • منطقه اطراف پایه یا دیوار، (جایی که آب شستگی رخ داده است) میخ کوبی شود.
  • پایین ترین عمقی که احتمال آب شستگی وجود دارد خاک برداری شود.
  • سنگ های سنگ چین در لایه هایی در محل گود برداری شده قرار گیرند. کوچک ترین سنگ ها در پایین ترین لایه قرار گیرند تا لاشه سنگ های درشت تر با وزن خود آنها را در محل نگه داشته و در برابر طغیان آب از محل خارج نشوند.
  • فضای بین سنگ ها نیز با سنگ های کوچک تر پر شود تا از لغزش لاشه سنگ ها روی یکدیگر نیز ممانعت شود.
  • تا رسیدن به تراز طبیعی، کار فوق به صورت لایه لایه ادامه می یابد. لایه های بالایی باید شامل سنگین ترین سنگ ها باشد و نهایتاً سطحی صاف و هم تراز با کف رودخانه حاصل شود.

ناحیه آب شسته مستغرق باشد

چنانچه اطراف پایه دیوار در هیچ زمانی از سال خشک نشود عملیات تعمیر باید در زمانی که در کمترین شدت خود است انجام گیرد. چنانچه جریان آب بسیار کم باشد شاید هنوز بتوان همانند شرایط فوق با لاشه چینی به صورت لایه لایه محل گود شده را پر کرد اما زمانی که امکان سنگ چینی در لایه های منظم به دلیل جریان آب وجود ندارد ناحیه آب شسته را می توان با سنگ ریزی در هم در گودال ناشی در آب شستگی پر نمود. در این راستا کنترل های زیر مفید خواهد بود.

عمق آب شستگی با استفاده از شاغول برآورد شود. محدوده مربوطه را نیز می توان با استفاده از میله یا شناور های علامت گذاری مشخص نمود.با استفاده از بلوک های سنگین که در بالا ذکر شد مواد سنگ چین باید از روی پل، قایق یا کناره ساحل در گودال آبشستگی ریخته شده تا آن را پر کند. هنگام عملیات لازم است تمامی بستر رود در محدوده کار با شاغول کنترل شود تا از پیشرفت کار اطلاع حاصل شود.

توری سنگ ها

در صورت امکان می توان از توری سنگ ها به عنوان سازه محافظ کنار رودخانه استفاده نمود. معمولا ً تورسنگ ها از سبد های فولادی با روکش روی، شبکه های جوش شده، فنس های گالوانیزه یا سیم بافته (بسته به موقعیت) ساخته می شوند. سبدها با دست از سنگ هایی بین 12 تا 30 سانتی متر پر می شوند. بدیت ترتیب پایداری قابل توجهی به دست می آید اما در هر صورت امکان نشت اندکی وجود دارد.

سبد های توری سنگ معمولاً به صورت تا شده و مسطح تهیه می شوند و بعد به وسیله گره زدن سیم کامل می شوند تا حجم حمل و نقل حداقل شود. پی ها نیز باید همانند یک سازه معمولی به صورت همسطح گود برداری شوند. تمامی مواد نامناسب کف باید با خاکخوب، سنگ یا شن تعویض شده و متراکم شود سپس سبد های باید در موقعیت نهایی خود در محل های مستحکم قرار گیرد.

خرابی مربوط به پایه پل

خاموت ها در پایه پل ها از اهمیت خاصی برخوردارند. مهم ترین وظیفه خاموت کم کردن طول مهار نشده ستون و در نتیجه کاهش طول کمانش می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>