اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اجزای غیرسازه ای

در گام نخست، ساختمان باید مورد بازرسی قرار گیرد تا اجزای غیر سازه ای آسیب پذیر در زلزله شناسایی شوند. در این خصوص از کارشناسان متخصص نیز می توان استفاده کرد. در مورد هر جزء ساز ه ای سه موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

  • امکان آسیب به افراد در اثر خرابی جزء مورد نظر در شرایط زلزله
  • امکان وارد شدن خسارت زیاد مالی در اثر خرابی جزء مورد نظر در شرایط زلزله
  • امکان اختلال و وقفه در کار ساختمان در اثر خرابی جزء مورد نظر د ر شرایط زلزله

درباره پاره ای از اجزاء نمی توان برای موارد یاد شده پاسخ فوری و صریحی یافت، زیرا گسیختگی اجزای غیرسازه ای علاوه بر ایجاد خسارات مستقیم غالباً خسارات غیرمستقیم نیز به وجود می آورد. به عنوان مثال، در صورت شکستگی لوله آ بفشان اطفای حریق، خسارت وارده به خود لوله آ بفشان زیاد نیست، اما خسارت غیر مستقیم آن بر نازک کاری و نیز محتویات ساختمان زیاد خواهد بود. در این مورد خسارت مالی مستقیم و غیرمستقیم احتمالی بسیار بیشتر از هزینه تعمیر سیستم آب فشان است.

به عنوان نمونه دیگر می توان به شاسی باتری های مورد استفاده برای را ه اندازی مولد برق اشاره کرد که معمولاً در موتورخانه قرار دارند. در صورت واژگونی شاسی و سقوط باتری ها، خطر مستقیم جانی به وجود نمی آید، اما به کار نیفتادن مولد اضطراری باعث می شود که ساکنان ساختمان مجبور شوند در تاریکی ساختمان را تخلیه کنند که در این صورت امکان صدمه دیدن آنها وجود دارد. همچنین، جان بیمارانی که در بیمارستان به کمک دستگاه تنفسی زندگی می کنند نیز به خطر می افتد.

آ بگرمکن های گازی منازل مسکونی به ندرت در زلزله واژگون می شوند و به کسی آسیب می زنند، اما در زلزله های گذشته در اثر شکستگی لوله گاز متصل به آنها، حریق های بسیاری ایجاد کرد ه اند. به طور خلاصه، صدمات ناشی ازخرابی اجزای غیر ساز ه ای به آثار مستقیم محدود نمی شود و عواقب ناشی از آنها نیز باید در نظر گرفته شوند.

در انجام بازرسی اجزای غیر ساز ه ای باید دقت شود. مثلاً، هنگام بررسی ماشین آلات مکانیکی یا ماشین های اداری ممکن است پیچ های تراز دستگاه با پیچ مهاری اشتباه شوند. همچنین چنا نچه پیچ های مهار قفسه های کتابخانه مستقیماً به دیوار توپر یا در تیغه های توخالی به پایه اصلی تیغه متصل نشده باشند، در زلزله های شدید چندان مؤثر نخواهند بود.

همچنین باید توجه شود که پیچ های 6 میلیمتری تنها برای مهار اجسام سبکی نظیر قفسه های سبک مناسب هستند، اما برای مهار اجسامی نظیر تجهیزات مکانیکی سنگین به هیچ وجه کافی نیستند. بنابراین چنان چه حایل بندها یا پیچ های اتصال قابل رویت باشند، مؤثر بودن آنها برای تکان های شدید زلزله باید بررسی شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>