اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


آسفالت


اثر آسفالت متخلخل در تغذیه آب های زیرزمینی

در دنیای امروز با در نظر گرفتن بحران جهانی در زمینه آب، استفاده از آسفالت متخلخل برای جلوگیری از تبدیل آب باران به رواناب و تغذیه آب های زیرزمینی نقش کلیدی ایفا خواهد کرد.امروزه با توجه به بحران جهانی در زمینه آب، باید با استفاده از روش های مختلف از هدر رفت آب جلوگیری نمود. یکی از این روش ها نفوذ دادن رواناب های سطحی در داخل زمین است که علاوه بر کنترل سیلاب باعث تغذیه آب های زیرزمینی می شود.

از جمله روش های نفوذ دادن آب، استفاده از آسفالت متخلخل در سطح راه ها و جاده ها است. استفاده از آسفالت متخلخل که ماکادام قیری نفوذپذیر نیز نامیده می شود، در طول دهه گذشته به صورت چشم گیری افزایش یافته و نظیر بسیاری از ابداعات و نوآوری ها، موضوع بسیاری از مباحث علمی بوده است.

مزایای آسفالت متخلخل نسبت به آسفالت معمولی

پدیده اسکی روی آب

آسفالت متخلخل با ایجاد ظرفیت زهکشی مطلوب، سطح تماس لاستیک خودرو و سطح راه و در نیتجه مقاومت لغزشی را افزایش داده و هدایت خودرو و ترمز کردن راحت تر می شود.

پدیده پاشش

چرخ های خودرو در حال حرکت، آب موجود در چاله های کوچک سطح راه را به بیرون پاشیده و علاوه بر این چرخ های مذکور، آب موجود در سطح راه را به صورت باران ریز یا پودر در می آورند. تأثیر دیگر پاشش، تیره کردن و کثیف نمودن شیشه های جلوی خودروها است زیرا آب پاشیده شده معمولاً با آلاینده هایی همراه است. استفاده از آسفالت متخلخل باعث کاهش این پدیده و آسایش حین رانندگی می شود.

انعکاس نور

کاربران خودروهای موتوری باید دید کاملی از مسیر پیش روی خود داشته باشند. در رانندگی با سرعت متوسط، راه پیش روی خودرو باید از فاصله زیاد مثلاً 50 الی 100 متر قابل دیده باشد. از آنجایی که ارتفاع دید در اتومبیل ها حدود 1/2 متر بالاتر از سطح جاده است، راننده مسیر مقابل را با زاویه دید 1 درجه یا کمتر مشاهده می کند. هنگامی که از چنین زوایایی به جاده نگاه می شود، سطح بسیاری از راه ها، نورهای موجود در مسیر حرکت را به شدت منعکس می کنند. در واقع وقتی سطح راه مرطوب است، شبیه به آینه عمل می کند.

این حالت در سطح پوشیده با آب چشم گیر تر است. در نتیجه این انعکاس نور، سطح جاده تقریباً به اندازه آسمان روشن می شود و به علاوه تمام خصوصیات سطح و کنار راه ها تحت تأثیر نور، منعکس شده و ناپدیده می شود. آسفالت متخلخل میزان آب موجود بر روی راه را کاهش داده و از انعکاس نور جلوگیری می نماید. و با تضمین روشنایی و وضوح بیشتر سطح راه و یکنواختی بهتر آن نصب روشنایی راه را مقرون به صرفه تر می کند.

سرعت رانندگی

طبق قوانین در زمان بارش، باید سرعت خودروها کمتر و فاصله طولی بیشتر باشد. آسفالت متخلخل با زهکشی آب، لغزندگی سطح جاده را کم نموده و باعث می شود که سطح جاده تقریباً شبیه به سطح راه در شرایط عادی باشد و لذا خودروها می توانند با سرعت بیشتری حرکت کنند و از ایجاد ترافیک جلوگیری شود.

پایدار ساخت

آسفالت متخلخل علی رغم داشتن تخلخل بیشتر و مقدار قیر نسبتاً زیادتر مقاومت بیشتری در برابر تغییر شکل دائمی از خود نشان داده و نیز اثری از شیار شدگی بر روی این آسفالت دیده نمی شود. آسفالت متخلخل اغلب به عنوان لایه ضد شیارشدگی شناخته می شود.

کاهش سرو صدا

به طور متوسط میزان، سر و صدای ناشی از ترافیک پر حجم یا متراکم بر روی آسفالت متخلخل حدود 3 دسی بل پایین تر از میزان سر و صدای تولید شده در آسفالت معمولی است. دلایلی وجود دارند که ثابت می کنند با قدیمی تر شدن عمر رویه راه میزان سر و صدای زیاد می شود که احتمالآً به دلیل انسداد حفره ها و تخلخل های موجود در سطح راه است.

استفاده از لاستیک ضایعاتی

کیفیت بسیاری از خصوصیات راه های آسفالتی با استفاده از خرده لاستیک بهبود پیدا می کند. مهم ترین بهبود کیفیت راه ها، کاهش صدا و افزایش طول عمر است، هنگام استفاده از خرده لاستیک در آسفالت متخلخل، افزایش طول عمر، گاهی بسیار چشمگیری به نظر می رسد، افزایش طول عمر روسازی تا رسیدن به گسیختگی از حدود 9 تا 12 سال گزارش شده است.

معایب آسفالت متخلخل در مقایسه با آسفالت سنتی

از جمله معایب این نوع آسفالت می توان به هزینه تعمیر و نگهداری نسبتاً بالاتر و طول عمر نسبتاً کمتر اشاره کرد. همچنین پدیده پر شدن تخلخل آسفالت (گرفتگی Clogging) از مهم ترین عیوب این آسفالت است. موجب بروز ویژگی های منحصر به فردی در آن می شود. به طور مثال مقدار تخلخل آسفالت معمولی از 3 درصد تا 8 درصد است و این در حالی است که در آسفالت متخلخل از 16 درصد تا 22 درصد است. همچنین امر است که نفوذپذیری بالایی را برای این آسفالت به همراه می آورد.بنابراین یکی از مهم ترین مزیت های آسفالت متخلخل همانطور که بدان اشاره شد، کم نمودن حجم رواناب ناشی از بارش و کنترل سیلاب حاصله از آن است.

استفاده از این نوع آسفالت در مقایسه با آسفالت معمولی راهکار مناسبی برای کنترل این بحران است. طبق بررسی های انجام دشه فوق، استفاده از این نوع آسفالت با وجود هزینه نسبتاً بالاتر سبب جمع آوری مقدار قابل توجهی از آب باران می شود که می تواند نقش به سزایی را در تامین آب و تغذیه آب های زیرزمینی ایفا کند. البته با توجه به این که بیش از نیمی از سطح شهرها را ساختمان های مسکونی و فضاهای سبز تشکیل می دهند. باید در زمینه جمع آوری آب از این سطوح نیز کارهای اساسی انجام گیرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>