اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


کف سازی


کف سازی

به هرگونه عملیات ساختمانی که بر روی سطح زمین طبیعی و یا سقف طبقه انجام شود، تا کاربری و عملکرد فضا را ممکن سازد، کف سازی می گویند. برای آن که هر فضایی کارایی لازم را داشته باشد نیاز به کف سازی مخصوص آن مکان خواهد بود. بنابراین انتخاب نوع کف سازی بستگی به 2 عامل محل قرارگیری و عملکرد آن مکان دارد.

کف سازی بخش مهم و تعیین کننده ایی در ساختمان و حتی خارج از آن است چرا که این عنصر ساختمانی نه تنها شامل فضا های داخلی یک ساختمان مانند اتاق ها، راهروها، سرویس های بهداشتی، آشپزخانه و حتی تراس می شود بلکه کف سازی حیاط پیاده رو ها و حتی زمین های ورزشی از این حیطه خارج نمی شوند.

هدف از کف سازی ایجاد سطحی ست که قابل استفاده برای کاربران مورد نظر ساختمان باشد. سطحی که علاوه بر زیبایی و دوام، از جهت ایمنی و استانداردهای ساختمانی تأیید شود. با توجه به کاربری کف، جنس و شکل کف سازی آن نیز متفاوت است. به عنوان مثال نحوه کف سازی سرویس بهداشتی در طبقات ساختمان با کف سازی زیرزمین متفاوت است.

انواع کف سازی در ساختمان های بنایی

کف سازی از نقطه نظر محل قرار گیری در ساختمان به سه دسته زیر تقسیم می شود.

  • کف سازی بر روی خاک
  • کف سازی مابین طبقات
  • کف سازی بام

کف سازی ساختمان ها

کف سازی باید با استفاده از مصالحی صورت گیرد که قادر به تحمل بارهای وارده ناشی از وزن مصالح و دیگر اجزای ساختمان، اسباب اثاثیه و افراد ساکن در ساختمان باشد. کف ها باید در مقابل ساییدگی مقاوم بوده و دارای حد مطلوبی از زیبایی باشند. همچنین در کف سازی ساختمان باید همواره به این نکته مهم توجه نمود که کف سازی باید با مصالحی انجام شود که امکان لغزش و سر خوردن بر روی آن ها حداقل باشد و تا حدودی عایق صدا بوده و نظافت آن به سهولت انجام گیرد.

چنانچه زمین طبیعی کاملاً خشک باشد، یک لایه بتن با عیار 200 کیلوگرم سیمان در متر مکعب با ضخامت 10 سانتی متر بر روی زمین ریخته می شود که پس از متراکم نمودن آن، با استفاده از تخته ماله آن را صاف می کنند. پوشش نهایی می تواند ملات ماسه سیمان، سنگ فرش، موزاییک فرش و … باشد.

مشخصات کف سازی ساختمان

اولین مشخصه مهم کف سازی استحکام و پایداری آن است مقاومت در برابر نفوذ و عبور رطوبت از دیگر ویژگی های عمده ی کف سازی است به علاوه کف سازی بایستی دارای دوام لازم باشد از خصوصیات دیگر کف سازی می توان از مقاومت در برابر اصوات و حرارت و همچنین استقامت در برابر آتش نام برد. انتخاب نوع کف سازی بستگی تام به محل و نوع عمل کرد آن دارد.

انواع کف سازی از نقطه نظر محل قرار گیری

  • کف سازی در طبقات
  • کف سازی بر روی بام

کف سازی در زمین های خشک

در این گونه زمین ها ابتدا یک لایه بتن (200 کیلوگرم سیمان در مترمکعب) با ضخامتی در حدود 10 سانتی متر ریخته و پس از آنکه بخوبی آن را ویبره نمودید با تخته ماله صاف می کنید. البته ممکن است این کف به صورت بتنی باقی مانده و یا اینکه روی آن را پوشش اجرا کنید که باز هم نوع پوشش مصرف بستگی به سلیقه مصرف کننده و نوع استفاده خواهد داشت. این پوشش معمولاً ملات ماسه سیمان، موزائیک، سنگ فرش، پارکت و غیره است.

کف سازی در زمین های نیمه خشک

در زمین های نیمه خشک ابتدا بلوکاژ را 25 سانتیمتر اجرا می نمائید سپس به مقدار 10 سانتیمتر، بتن ریزی نموده، بعد از آن ملات ماسه سیمان را 2/5 سانتیمتر استفاده کرده و در پایان پوشش مورد نیاز خود را بکار میبرید.

کف سازی در زمین های با رطوبت بالا

در زمین های با رطوبت بالا همانند زمین های نیمه خشک بعداز انجام بلوکاژ و بتن ریزی 10 سانتیمتر، استفاده از ملات برای عایق رطوبتی است که بعد از آن بر روی ملات را عایق کاری کرده سپس ماسه نرمی بر روی عایق ریخته و در ادامه ملات ماسه سیمان را استفاده نموده و بر روی ملات، کف پوش موزائیک یا پوشش مورد نیاز را بکار میبرید.

کف سازی بر روی خاک

در مورد کف سازی بر روی خاک دو مساله مهم طراحی آن را تحت تأثیر قرار می دهند، اول احتمال ناپایداری خاک زیرین، مثلاً وجود خاک های زراعتی و بیلی.این مساله موجب نشست و بر آمدگی در سطح کف سازی می‌شود، دومین موضوع، جذب آب های زیر زمینی از طریق خاک و مصالح ساختمانی به داخل کف ساختمان است، کف سازی همچنین باید بر روی یک سطح تراز بنا شود. چنانچه سطح زیر کف سازی شیبدار باشد موجب اتلاف هزینه و افت کیفیت عملیات کف سازی خواهد شد.

برای اطمینان از اینکه کف سازی که دارای استحکام کافی و فاقد رطوبت است و همچنین کف سازی بر روی سطح مستوی و ترازی قرار گیرد، نیاز به عملیات خاصی است که اصطلاحاً به آن زیر سازی می گویند. سطحی که بر روی آن قدم می گذاریم را فرش کف می گویند.

کف سازی مابین طبقات

در طبقات میانی، واقع در کف سازی بر روی سقف طبقه پایین تر از خود قرار می گیرد. این نوع کف سازی نیز به دو بخش زیرسازی و فرش کف تقسیم می شوند. کف سازی در طبقات نیز بایستی کاملاً مقاوم و در تراز مورد نظر قرار گیرند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>