اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

جذب آب

با توجه به گسترش استفاده از سازه های بتنی در مناطق مختلف کشور اعم از مناطق سردسیر و مناطق خورنده (حاشیه خلیج فارس و دریای عمان) دوام سازه های بتنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از مهم ترین پارامترهای تأثیر گذار بر دوام سازه های بتنی شرایط و نحوه عمل آوری آن ها است.

دوام و مقاومت بتن

زوال زودرس سازه های بتنی در برخی از کشور ها خصوصاً در کشور های با آب و هوای نامناسب، به وضعیت هشدار دهنده ای رسیده است. در بعضی از شرایط محیطی، دوام از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تا سال های اخیر پیشرفت های به دست آمده در زمینه تکنولوژی سیمان و بتن عمدتاً بر دستیابی به بتن با مقاومت های زیاد متمرکز بود و تصور می شد که بتن با مقاومت، بتنی بادوامی هم است و تنها ملاحظات خاصی در مورد اثر یخ زدگی و آب شدن متناوب و برخی از انواع حملات شیمیایی اعمال می شود.

امروزه مشخص شده است که برای بسیاری از شرایط رویارویی سازه بتنی، لازم است در مراحل طراحی و اجرا، هر دو خاصیت مقاومت و دوام، با هم در نظرگرفته شوند.دوام بتن به توانایی آن در برابر عوامل هوازدگی، حمله شیمیایی، سایش، و یا هر فرایندی که باعث ایجاد آسیب دیدگی شود، می گویند و بتنی با دوام است که شکل اولیه، کیفیت و قابلیت خدمتدهی خود را د ر شرایط محیطی خودش حفظ نماید.در پدیده آسیب دیدن بتن پدیده انتقال دخالت دارد به طور کلی انتقال در بتن، تحت یک یا ترکیبی از مکانیزم های زیر انجام می شود.

  • جذب: انتقال محلول، ناشی از مکش منافذ موئین
  • نفوذ: انتقال محلول تحت عمل گرادیان یا تغییر فشار
  • انتشار: انتقال یونی تحت عمل گرادیان یا تغییر غلظت

تخریب بتن از طریق وارد شدن عوامل مخرب نظیر گازها، آب، عناصر شیمیایی و راه یافتن این عوامل از طریق منافذ است. بنابراین هر چه بتن دارای منافذ و فضاهای خالی پیوسته کمتری باشد، دوام آن در برابر عوامل مخرب بالاتر خواهد بود.حجم این منافذ به وسیله سرعت جذب آن ها سنجیده می شود که هر چه حجم منافذ داخل پیوسته داخل بتن کمتر باشد دوام آن در برابر عناصر مخرب افزایش می یابد. یکی از مهم ترین عوامل در شدت آسیب دیدگی بتن رفتار سطحی بتن است.

هنگامی که سیمان پرتلند با آب مخلوط می شود فعل و انفعالات شیمیایی آغاز می شود که به آن هیدراسیون می گویند. این فرایند در دوام و مقاومت بتن اثر می گذارد، اگر قبل از تکمیل واکنش بین آب و سیمان (که چندین روز طول می کشد) قسمتی از آب مورد نیاز برای تکمیل واکنش تبخیر شود قسمتی از سیمان موجود در مخلوط بتن واکنش نداده باقی می ماند. تکمیل نشدن واکنش بین آب و سیمان باعث افزایش حجم منافذ و همچنین کاهش دوام در بتن می شود برای پیشگیری از این پدیده پس از بتن ریزی باید بلافاصله توجه لازم به فرایند عمل آوری معطوف شود.

عمل آوری عبارت است از حفظ رطوبت و حرارت بتن تا زمانی که واکنش بین سیمان و آب تکمیل شود. این عمل می تواند به وسیله عایقکاری موقت، پاشش آب یا بخار صورت گیرد. از دیدگاه عملی، حفظ رطوبت بتن برای 7 روز توصیه می شود. عمل آوری نقش با اهمیتی در دوام سازه های بتنی دارد به طوری که یک بتن با کیفیت مطلوب (از نظر نسبت آب به سیمان، عیار سیمان، بافت دانه بندی مناسب، …) می تواند عملکرد ضعیف تری در شرایط محیطی بهره برداری در برابر عوامل مخرب نسبت به یک بتن با کیفیت ساخت پایین تر به جهت شرایط نامناسب عمل آوری داشته باشد. از سوی دیگر روش های متعددی برای عمل آوری بتن وجود داشته که با توجه به امکانات هر کارگاه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ماده اصلاح کننده لزجت

برای داشتن بتنی که روان و بدون جداشدگی باشد علاوه بر استفاده از روان کننده برای روانی بتن باید از یک ماده ای برای اصلاح لزجت جهت جلوگیری از جداشدگی استفاده کرد.فوق روان کننده ها از اجزا اصلی در بتن خود تراکم هستند به طوری که ساخت بتن خود تراکم بدون استفاده از فوق روان کننده ها ممکن نیست. تنش جاری شدن بتن معمولی بسیار بالاست و این بدان معنی است که سیال مورد نظر نمی تواند حالت خود ترازی مناسبی داشته باشد بنابراین برای تراز کردن آن احتیاج به انرژی اضافه و استفاده از فوق روان کننده ها است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>