اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


آسفالت


نشست محل کنده کاری شده

این خرابی به نشستی که در محل کنده کاری شده ی روسازی به منظور عبور آب و گاز یا کابل تلفن و امثال آن به وجود آمده اطلاق می شود. علت این خرابی فقدان تراکم کافی مصالح به کار رفته برای پرکردن مجدد محل کنده شده است.برای جلوگیری از به وجود آمدن این خرابی باید ابتدا محل کنده کاری شده بلافاصله پس از اتمام عملیات با مصالح مناسب پر شده وبه خوبی متراکم شود و سپس روسازی آن با استفاده ار بتن آسفالتی گرم انجام شود.

باید توجه داشت که ضخامت رویه آسفالتی محل مرمت شده نباید به هیچ وجه از ضخامت رویه قسمت های مجاور آن کمتر باشد. برای مرمت محل نشست کرده باید قسمت خراب شده با استفاده از بتن آسفالتی گرم پر شده و به خوبی متراکم شود. ضخامت لایه بتن آسفالتی بکار رفته باید به اندازه ای باشد که پس از متراکم کردن آن سطحش قدری از سطح بقیه روسازی بالاتر باشد.

روکش آسفالتی

روکش کردن به طور کلی برای دو منظور مختلف انجام می شود.

  • رفع ناهمواری های سطح روسازی که به علت ترک خوردن، تغییر شکل دادن، خرد شدن و غیره به وجود می آید.
  • افزایش قدرت باربری روسازی

معمولاً مساله ای که در طرح روکش ها مطرح است تعیین مشخصات فنی مصالح روکش و تعیین ضخامت آن است. در مواردی که روکش فقط به منظور رفع ناهمواری های سطح یک روسازی انجام می شود ضخامت روکش کم است و حتی ممکن است به نازکی 1/5 تا 2 سانتی متر نیز برسد از طرف دیگر در مواردی که هدف از انجام روکش افزایش قدرت باربری روسازی است ضخامت روکش باید با در نظر گرفتن عوامل موثر از قبیل شرایط سیستم روسازی موجود، میزان آمد و شد وسایل نقلیه، شرایط جوی منطقه و مقاومت خاک بستر به طور صحیح و اصولی طرح شود.

موج

این خرابی به صورت موجی در جهت حرکت وسایل نقلیه در سطح رویه آسفالتی به وجود می آید. روسازی های آسفالتی که مصالح رویه آنها به طرز صحیح، طرح و انتخاب نشده اند و در نتیجه دارای استقامت برشی کافی نیستند، به این صورت در می آیند. موج ها د ر محل هایی که نیرو های برشی شدیدی به روسازی وارد می شود، به وجود می آیند. نیرو های برشی شدید معمولاً در نزدیکی تقاطع ها که وسایل نقلیه متوقف می شوند و یا از حالت سکون به حرکت در می آیند و یا در سایر محل های تغییر سرعت، توسط چرخ های وسایل نقلیه به رو سازی وارد می شود. علت به وجود آمدن موج معمولاً یکی و یا ترکیبی از عوامل زیر است.

  • مصرف بیش از حد قیر در مخلوط آسفالتی
  • مصرف بیش از حد مصالح ریز دانه در مخلوط آسفالتی
  • به کار بردن قیری که بیش از حد لازم برای آب و هوای منطقه مورد مصرف نرم است
  • وجود مقدار زیاد مصالح گرد گوشه در مخلوط آسفالتی
  • هوا ندادن مخلوط های آسفالتی که در ساختن آنها از قیر های محلول استفاده شده است.

برای مرمت این نوع خرابی در مواردی که وسعت خرابی کم بوده و شدت موج ها زیاد است باید اقدام به کندن و برداشت کامل قسمت خراب شده ی رویه شود. در این حالت محل کنده شدن باید با استفاده از بتن آسفالتی گرم پر شود. در مواردی که وسعت خرابی نسبتاً زیاد و شدت موج ها کم است باید با استفاده از یک لایه نازک روکش آسفالتی اقدام به رفع خرابی شود.

گودی مسیر چرخ ها (شیار شدن)

گودی مسیر چرخ ها به موجی عرضی که در سطح رویه ی آسفالتی به وجود می آید اطلاق می شود. نقاط گود این موج ها در مسیرهای حرکت چرخ های وسائل نقلیه سنگین قرار دارد. علت به وجود آمدن گودی مسیر چرخ ها تحکیم لایه های روسازی و یا خاک بستر راه است. میزان گودی مسیر چرخ ها بستگی به شدت آمد و شد دارد و هر چه تعداد و وزن وسایل نقلیه سنگین بیشتر باشد، شدت این خرابی نیز بیشتر خواهد بود. میزان گودی مسیر چرخ ها را می توان با قرار دادن یک شمشه ی فلزی یا چوبی بلند در عرض راه مشاهده کرد و آن را اندازه گیری نمود. این خرابی همچنین در اثر حرکت جانبی مصالح آسفالتی در جهت عمود بر حرکت وسایل نقلیه نیز ممکن است به وقوع بپیوندد. برای مرمت گودی مسیر چرخ ها باید با استفاده از بتن آسفالتی گرم محل های گود شده پر شود و در صورت لزوم با یک لایه نازک آسفالتی رو سازی روکش شود.

نشت موضعی

نشت موضعی به خرابی اطلاق می شود که در آن قسمت نسبتاً محدودی از روسازی در اثر نشست، سطحش از بقیه قسمت های روسازی پایین تر باشد. این خرابی ممکن است با یا بدون ظاهر شدن ترک هایی به وجود آید. نشست موضعی توسط سرنشینان وسیله نقلیه ای که از روی آن عبور می کنند احساس می شود و محل آن توسط آبی که بلافاصله پس از بارندگی معمولاً در آن جمع می شود، مشخص می شود.

در سایر مواقع، محل نشست موضعی به کمک تفاوتی که در رنگ بین قسمت نشست کرده و سایر قسمت های روسازی به علت اثر آب به وجود می آید قابل تشخیص است. علت به وجود آمدن نشست موضعی، نشست خاک بستر یا مصالح روسازی که به صورت غیر یکنواخت متراکم شده اند، است. برای مرمت این نوع خرابی باید محل نست کرده با استفاده از بتن آسفالتی گرم پر و متراکم شود.

تورم
تورم عبارت است از بالا آمدن قسمتی از سطح روسازی آسفالتی در اثر افزایش حجم خاک بستر روسازی و یا مصالح آن. افزایش حجم خاک معمولاً به دو علت صورت می گیرد.

  • تورم در اثر یخبندان
  • تورم در اثر رطوبت

برای مرمت این نوع خرابی باید پس از کندن و برداشت کامل مصالح قسمت تورم شده و تعویض خاک قابل تورم با مصالح مناسب، سطح روسازی وصله شود.

چاله ها

این خرابی به گودی هایی که در اثر خرد و کنده شدن قسمتی از مصالح رویه و اساس روسازی به وجود می آید اطلاق می شود. معمولاً چاله ها در اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار به وجود می آیند. علت این امر بالا بودن میزان رطوبت خاک در این زمان از سال و در نتیجه کم بودن مقاومت خاک است، این مسال به خصوص در مورد رویه های نازک آسفالتی که قسمت اعظم قدرت باربریسیستم روسازی توسط لایه های اساس و زیر اساس و خاک بستر تامین می شود شدید تر است. سایر عواملی که در به وجود آمدن چاله ها موثر هستند شامل موارد زیر است.

  • کافی نبودن مقدار قیر مصرفی در مخلوط آسفالتی
  • مصرف خیلی زیاد یا خیلی کم مواد ریز دانه در مخلوط آسفالتی
  • عدم وجود سیستم زهکشی مناسب

نحوه اصولی مرمت این نوع خرابی به این ترتیب است که پس از پاک کردن چاله ها از مواد خارجی، آب و دانه های شل مصالح باید سطوح داخلی و کف چاله قیر پاشی شده و سپس این چاله ها با بتن آسفالتی گرم پر شده و متراکم شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>