اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


ساختمان


مالیات بر درآمد و صندوق کارآموزی

در ساخت پروژه های ساختمانی بسته به نوع کار مانند سایر مشاغل پیمانکار به علت کسب در آمد موظف است مالیات آن رابه دولت پرداخت نماید. این مقدار توسط وزارت دارایی طبق جداولی تهیه می شود. همچنین مبلغی معادل دو دهم درصد از کل مبلغ قرارداد به صندوق کارآموزی تعلق می گیرد.

بیمه

به طور معمول پیمانکار با توافق کارفرما در برابر بسیاری از حوادث و مسئولیت های ناشی از عملیات ساختمانی در ابتدای کار می تواند بیمه شود. این امر با کمک شرکت های بیمه محلی و با توجه به نوع و اهمیت کار انجام می‌شود بدیهی است که در اینجا منظور تنها بیمه تامین اجتماعی است که مبلغ قطعی و مشخصی دارد. سایر بیمه ها خود دارای مبحث بزرگ و پیچیده ای است که به صورت هزینه می تواند بر روی کار اثر نماید.

همه هزینه های برآورد شده

در پروژه های ساختمانی هر گاه صحبت از هزینه های برآورد شده کار به میان می آید، منظور مجموع هزینه های مستقیم و غیرمستقیم است. این مقادیر از فرمول های مشخصی به دست می آید که در بیشتر پروژه ها قابل استفاده است. اما موارد عدم قطعیتی نیز در میان آن موجود است که بستگی به هوشمندی و تجربه پیمانکار در بررسی دقیق اولیه کار و برآورد صحیح آن دارد.

هزینه های ناشی از تورم قیمت ها

هر سال تغییر نرخ نفت، طلا و ارز، افزایش یا کاهش مبادلات بازرگانی و تغییرات سیاسی در منطقه، اثراتی را بر قیمت های کالاهای مصرفی از جمله فرآورده های ساختمانی ایجاد می نماید. این تغییرات با شاخص تورم سنجیده می شوند که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سالانه در اختیار عموم قرار می گیرد. بررسی عملکرد دولت در سال های گذشته و شرایط منطقه می تواند در تخمین این نرخ کمک به سزایی نماید. شاخص مذکور به صورت ضریبی در هزینه ها در ابتدای پروژه در نظر گرفته می شود.

بدیهی است در دوره کار مقدار شاخص واقعی تورم با آنچه در برآورد فرض شده است تفاوت خواهد داشت که بنابر تجربه معمولاً به صورت هزینه برای پیمانکار پدیدار می شود. به علت اهمیت این موضوع در کشورمان بررسی نرخ تورم به طور دقیق تری انجام خواهد گرفت.

هزینه های ناشی از افزایش کارها

همانطور که پیش تر آورده شد، بسیاری از فعالیت های از قلم افتاده توسط کارفرما در حین ساخت به موارد کاری افزوده می شود. این مقادیر هزینه هایی برای پیمانکار ایجاد خواهد نمود که در هزینه های پیش بینی شده توسط پیمانکار گنجانده نشده است و پس از صورت وضعیت شدن کارهای انجام گرفته، دریافت هزینه آن از کارفرما بستگی به تایید صورت وضعیت ها توسط دستگاه نظارت دارد.

هزینه های مربوط به کارهای مورد ادعای پیمانکار

به دلیل پیچیدگی کار ساخت بعضی فعالیت ها توسط پیمانکار انجام می شود که در برآورد اولیه دیده نشده اند. هزینه این مقادیر برای پیمانکار قطعی و تعیین شده است و عدم قطعیتی در آن وجود ندارد.

هزینه های ناشی از تاخیر های غیر مجاز

همواره در کار ساخت امکان بروز تاخیر وجود دارد. معمولاً این موضوع به دلیل نادرستی برنامه زمان بندی در ابتدای کار یا اطلاع نداشتن از پیچیدگی کار حین اجرا است. پیمانکاران مجرب با دیدن تمام زوایای کار در ابتدای پروژه می توانند تا حد ممکن این خطر را به کمترین میزان ممکن برسانند. روشن است که برای تاخیرهایی که از پیمانکار ناشی شود از طرف کارفرما جریمه در نظر گرفته خواهد شد. مبلغ جریمه بستگی به نظر و تصمیم گیری کارفرما و تایید دستگاه نظارت خواهد داشت.

هزینه روزهای بیکاری ناشی از هوای نامساعد

در مناطق جغرافیایی مختلف گاهی شرایط جوی به شکلی است که ادامه کار توسط پیمانکار مقدور نیست. بروز طوفان شن، گردباد، برف سنگین و باران شدید می تواند باعث بر هم خوردن و تعطیلی کار برای چندین روز شود. در چنین روزهایی پیمانکار هزینه ناشی از نیروی انسانی و ماشین آلات مستقر در کارگاه را مطابق معمول باید پرداخت نماید. آمارهای سازمان هواشناسی و تجربه افراد بومی می تواند اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیار پیمانکار قرار دهد.

هزینه ناشی از تاخیر در پرداخت ها

مواردی مشکلات مالی کارفرما می تواند برای پیمانکار هزینه ساز باشد. در صورتی که به هر علت کارفرما نتواند مبالغ تعهد شده خود را در زمان تعیین شده پرداخت نماید، این تاخیر موجب افزایش هزینه ناشی از نرخ بهره می‌شود. نرخ بهره عددی است که از نرخ تورم پیروی می کند و در بخش تورم به آن بیشتر خواهیم پرداخت.

ارزیابی عوامل عدم قطعیت در متغیرهای پروژه

بنابرآنچه تاکنون گفته شد می توان ریشه ها و عوامل عدم قطعیت در متغیرهایی که در بخش های بالا بررسی شد را پیدا نمود. مرحله نخست شناسایی و خرد نمودن هر یک از متغیر ها به زیرمجموعه هایشان است. هر یک از زیر مجموعه ها نیز به خودی خود می توانند دارای عوامل عدم قطعیت باشند. بنابراین هر متغیر می تواند به یک یا چند عامل عدم قطعیت بستگی داشته باشد. پس از شناسایی عوامل، مرحله دوم کار جهت تجزیه و تحلیل ریسک صورت می گیرد که باید ارتباط هر یک از متغیر ها را با سود پروژه به صورت فرمول های ریاضی به دست آورد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>