اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اتصالات

اتصالات خمشی گیردار تیر به ستون با ورق فوقانی و تحتانی پیچ شده به بال تیر از طریق اتصال جوشی بین ورق های پوششی یا ورق های فوقانی و تحتانی به ستون و نیز اتصال پیچی بین بال تیر و ورق های فوقانی و تحتانی برقرار می شود و کلیه اتصالات از نوع اصطکاکی هستند. برای این نوع اتصال ورق های فوقانی و تحتانی باید یکسان باشند، اتصال بین ورق های فوقانی و تحتانی به بال ستون از طریق جوش های شیاری با نفوذ کامل CJP و اتصال این ورق ها به بال تیرها از طریق پیچ های پر مقاومت ایجاد شده باشد.

اتصال جان تیر به بال ستون از طریق یک ورق به صورت نوار برشی و با جوش و پیچ برقرار می شود.شروع تسلیم و تشکیل مفصل پلاستیک در تیر و در ناحیه مجاور انتهای ورق های فوقانی و تحتانی یا ورق های پوششی رخ می دهد. با رعایت محدودیت های ضوابط لرزه ای، این نوع اتصالات شرایط لازم را برای استفاده در قاب های خمشی ویژه و متوسط را دارا هستند.

بایستی توجه نمود که کاربرد این اتصالات در قاب های خمشی ویژه با دال بتنی سازه ای در صورتی امکان پذیر است که امکان تغییر شکل و دوران در اتصالات تیر به ستون از طریق ایجاد فاصله بین دال بتنی و ستون، به اندازه حداقل 25 میلیمتر از دو طرف بال ستون و از مصالح شکلپذیر در فضای بین بال ستون ها و بتن سازه ای دال مجاز باشد.

ضوابط و محدودیت های اتصال BFP

در این نوع اتصال، طبق ضوابط برای تیرها، استفاده از مقاطع نورد شده IPE یا مقاطع ساخته شده با ورق های فولادی برای مقاطع I شکل مجاز است. در ستون ها نیز با رعایت ضوابط مبحث دهم مقررات ملی ساختمان می توان از نیمرخ نورد شده یا مقاطع ساخته شده نیز استفاده نمود.اتصال تیر به بال ستون به واسطه ورق های فوقانی و تحتانی یا ورق های پوششی باید از طریق جوش های شیاری با نفوذ کامل برقرار شود.

حداکثر ارتفاع تیرها برای مقاطع نورد شده 100 سانتیمتر و برای مقاطع ساخته شده از ورق به ارتفاع مقطع نوردشده معادل محدود شده است. حداکثر ارتفاع مقطع نورد شده ستون ها هنگامی که از دال سازه ای بتنی استفاده میش ود به مقدار 100 سانتیمتر محدود شده است. در صورت عدم استفاده از دال سازه ای بتنی حداکثر ارتفاع به مقدار 40 سانتیمتر محدود شود. ستون ها با مقطع صلیبی نباید عرض یا عمق بیشتر از مقادیر مجاز مقاطع نورد شده را داشته باشند. مقاطع ستون های جعبه ای بال پهن در صورت مشارکت در عملکرد لرزه ای قاب های خمشی در دو راستای متعامد نباید عرض یا عمق بیشتر از 70 سانتیمتر را داشته باشند.

به منظور تامین شکلپذیری کافی در قاب های خمشی ویژه SMF حداکثر وزن واحد طول تیرها به مقدار 250 کیلوگرم بر متر محدود شده است ولی هیچ گونه محدودیتی برای وزن واحد طول ستون ها وجود ندارد.
به منظور تامین شکلپذیری کافی در قاب های خمشی ویژه SMF حداکثر ضخامت بال تیر به مقدار 30 میلیمتر محدود شده است.

به منظور تامین تقاضای دوران اتصالات در محدوده غیرخطی برای قاب های خمشی ویژه SMF حداقل نسبت فاصله خال صدهانه به عمق تیر در قاب های خمشی ویژه برابر 9 و در قاب های خمشی متوسط به مقدار 7 محدود شده است.نسبت عرض به ضخامت در بال ها و جان تیرها و ستون ها بایستی مطابق الزامات ضوابط لرزه ای مبحث دهم مقررات ملی ساختمان باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>