به منظور تعیین مناسب ترین روش محاسبه شده درصد وزنی قیر مورد نیاز روش های مختلفی ارائه شده است که از میان آنها روش مارشال در ایران بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.منظور از طرح مخلوط آسفالتی مشخص نمودن معیارهایی است که بر اساس آن بتوان اولاً در کارگاه و کارخانه مخلوط آسفالتی تهیه نمود و ثانیاً بر اساس همان معیارها آسفالت پخش شده در سطح راه را کنترل کرد.
در آزمایشگاه ها معیارهایی از قبیل وزن مخصوص واقعی آسفالت متراکم شده درصد حجمی فضای خالی آسفالت متارکم شده، مقاومت فشاری آسفالت متراکم شده، تغییر شکل نسبی آسفالت متراکم شده و درصد حجمی فضای خالی مصالح سنگی آسفالت متراکم شده برای مصالح سنگی مورد نظر برای درصد های مختلف قیر تهیه شده و سپس بر اساس این نتایج و روش های موجود مناسب ترین درصد قیر آسفالت محتاسبه می شود. این آزمایش دارای دو قسمت اصلی است که شامل موارد زیر است.دستگاه متراکم کننده مارشال، که دارای حالت هایی مختلف اعم از وزنه تراکم عادی و اصلاح شده است.
آزمایش خستگی به روش کشش غیر مستقیم و آزمایش خزش
غالب خرابی هایی رخ داده در روسازی راه های کشور مربوط به پدیده های خستگی و شیارشدگی جای چرخ است. از طرفی این دو خرابی به عنوان معیارهای اصلی در روش های نوین طراحی روسازی های انعطاف پذیر و نیز طرح مخلوط های آسفالتی مطرح است. لذا لازم است تا با استفاده از روش های مناسب آزمایشگاهی به ارزیابی توان مقاومت خزشی و خستگی مخلوط های آسفالتی پیش از اجرای روسازی راه ها پرداخته شود.
در این خصوص روش های آزمایشگاهی مختلفی وجود دارد که از آن جمله می توان به روش آزمایش کشش غیر مستقیم دینامیکی اشاره نمود. در این آزمایش نمونه های استوانه ای شکل به صورت قطری تحت بارگذاری دینامیکی با فرکانس ها و بزرگی بار مختلف بر اساس استاندارد مورد استفاده قرار می گیرند. در این راستا با تعیین مدول سختی مخلوط بتن آسفالتی در طی آزمایش، تعداد سیکل بارگذاری که منجر به کاهش مدول سختی نمونه ها تا حد بحرانی می شود، تعیین می شود.
آزمایش تعیین درصد قیر
تجزیه آسفالت که در واقع تفکیک قیر و مصالح از یکدیگر است به منظور تعیین درصد واقعی قیر در عملیات تولید کارگاهی است و توسط دستگاهی که به نام سانتریفوژ یا دستگاه تجزیه معروف است انجام می گیرد و برای این امر از آسفالت نمونه گیری می شود و پس از نمونه برداری باید دقت شود که آن را از قیر اضافه چسبیده به آن و خاک پاک نمود و مشخصات آسفالت را یادداشت نمود.