اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سازه فضاکار

امروزه فرم های آزاد توجه اکثریت طراحان را به خود جلب نموده است، به طوری که کاربرد فرم های آزاد در طراحی سازه ها افزایش یافته است. امروزه برای طراحان، محدودیتی وجود ندارد که فقط از فرم های هندسی متداول در طراحی های خود استفاده کنند. فرم شناسی، آزادی گسترده ای به طراحان برای درک نسل جدیدی از فرم ها می دهد. این نسل جدید فرم ها، امروزه فرم های آزاد نامیده می شوند. فرم های آزاد به سطوح با انحنای مضاعف اطلاق می شوند که مستقل از گروه فرم های محدود شده از نظر هندسی و یا فرم های محدود شده از نظر مکانیکی هستند.

امروزه استفاده از فرم های آزاد در سازه ها، مورد توجه جدی محققین قرار گرفته است. سطوح فرم آزاد به ترکیبی از سطوح با انحنای مضاعف گفته میش وند که لزوماً ترکیبی از فرم های هندسی متداول (فرم هایی نظیر فرم های مکعبی، کروی، بیضوی) نیستند و مستقل از گروه فرم های محدود شده از نظر هندسی و یا فرم های محدود شده از نظر مکانیکی هستند.

به عبارت دیگر، فرم هایی که در طبقه بندی فرم های محدوده شده از نظر هندسی یا فرم های محدود شده از نظر مکانیکی قرار نگیرند، در رده فرم های آزاد خواهند بود. فرم های محدود شده از نظر هندسی می توانند به وسیله فرم های هندسی ساده محدود شوند. قوس ها و گنبدها می توانند در این طبقه وارد شوند. اما در مورد فرم های محدود شده از نظر مکانیکی، یک ارتباط نزدیک بین فرم و نیرو وجود دارد. برای سازه های با فرم محدود شده از نظر مکانیکی، یک گام فرم یابی در مراحل طراحی لازم است تا هندسه ای را به وجود آورد که در آن شرط تعادلات مورد نظر ارضا شده باشد.

مزایای فرم های آزاد

  • جنبه معماری و زیباشناسی
  • جنبه اقتصادی
  • جنبه سازه ای (ساخت سازه با هر نوع پلان دلخواه)
  • ساخت سازه با حداقل کاربرد انرژی به کمک الهام از طبیعت
  • آزادی در طراحی فرم.

امروزه هر گونه فرمی را می توان تصور و ارائه نمود. اما هر نوع فرم تصور شده را نمی توان یک فرم آزاد سازه ای به شمار آورد. در مهندسی، فرم های سازه ای کاملاً آزاد نبوده و لازم است برخی اصول و معیارهای سازه ای در طراحیشان رعایت شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>